Behöver lite hjälp

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare _Izzy_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 948
I

_Izzy_

Hejsan.

Min häst har fått kronisk hosta - påbörjad kvickdrag. Fick en rek av en person:

"Att ta bort betfor som inte är så bra att ge åt ngn och spec när de har probl m luftvägarna och mage som ofta gör problem/symtom värre."

"Vetekli mkt bra. Innehåller bra fibrer för tarmbakterierna och innehåller mkt B-vitaminer. Du kan gärna ge ½ msk kalk i kligröten också."

"Müsli utan melass och betfor är bäst."

Skall jag ta bort betforten? Vad kan man köpa vetekli och hur skall det ges? Och även ett bra musli foder? - ger idag hippo harmoni musli.

Tacksam för svar

Sv: Behöver lite hjälp

Det är väl i första hand stallmiljön runt din häst du ska åtgärda...knappast att ett visst foder ska utlösa hosta/kvicdragssymtom. Hur har du åtgärdat miljön runt din häst egentligen ?

Det är väl i första hand stallmiljön runt din häst du ska åtgärda...knappast att ett visst foder ska utlösa hosta/kvicdragssymtom. Hur har du åtgärdat miljön runt din häst egentligen ?

Håller på att byta miljö, väntar bara att få klartecken från olika håll.

De utfodringsrekommendationer du har fått har INGET med hästens hosta att göra, varken positivt eller negativt.

Hejsan.

Min häst har fått kronisk hosta - påbörjad kvickdrag. Fick en rek av en person:

"Att ta bort betfor som inte är så bra att ge åt ngn och spec när de har probl m luftvägarna och mage som ofta gör problem/symtom värre."

Skall jag ta bort betforten? Vad kan man köpa vetekli och hur skall det ges? Och även ett bra musli foder? - ger idag hippo harmoni musli.

Jag har en gammal travare som har kvickdrag. Att magproblem skulle göra det värre har jag inte hört tidigare men det är naturligtvis möjligt. Vår travare har fått betfor hela tiden. Det ska dessutom vara bra för magen med betfibrer. Det jag är noga med när det gäller foder är att det inte får damma. Han får hö i början och slutet av varje vintersäsong. Då blöter jag det alltid även om det egentligen är bra. Om jag ger honom krossat kraftfoder så blandar jag det med betfor så att det inte dammar. Han får inte halm. Han är ute så mycket som möjligt och när han är inne har jag fönster och dörr öppna, utom när det är snöstorm.
Hans kvickdrag bröt ut för tre år sedan.
Jag har klarat honom igenom de två senaste vintrarna utan några symptom på kvickdrag så jag tycker inte att han verkar ha tagit skada av att äta betfor två gånger om dagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 160
Senast: godishanna
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 815
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Jag har en kär vän som är något av en självutnämnd hästexpert, so far so good, vem är inte det då och då om vi ska vara ärliga. Hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 336
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 078
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka