Behöver lite feedback

Fiorano

Trådstartare
Jag vet inte riktigt hur jag ska bena upp min hästhållning eller vad man ska kalla det. Jag har ett halvblodssto som ska föla i juni. Hon står nu i ett stall där hon går på lösdrift tillsammans med ett sto som också ska ha föl i juni. En kalas stallplats mao, förutom att betet är litet och vi kommer att bli tvungna att stödfodra med hö.

Planen med mitt sto är att hon ska igång till hösten igen och fortsätta tränas och tävlas i dressyr. Det var meningen att det skulle byggas ridbana vid stallet men nu kommer detta av olika anledningar tyvärr inte bli av. Så om jag ska dra igång min tjocka tant där i höst vet jag inte hur det ska gå till? Kan ju inte lasta med ungen eftersom jag blir tvungen att köra till paddock/ridhus. Hagarna lämpar sig inte heller direkt för ridning och särskilt inte tömkörning-vilket är det som jag gör mest.

En lösning på ovanstående är förstås att vänta att sätta igång till ungen är avvand, men det känns inte riktigt som ett alternativ då jag vill ha henne igång till nästa års tävlingssäsong. Därav är detta ett problem för mig.

Sen har jag fått nys om ett stall som ligger precis i närheten av mitt nuvarande stall. Det är tomt och har bara två boxar. Stoooor hage och en liten ridplan. Ingen skötsel ingår utan jag hade fått sköta stallet själv vilket jag inte har några problem med. Hade faktiskt varit ganska skönt dessutom. Nackdel med detta stallet är att jag blir alldeles ensam och tappar lite social kontakt. Och att det bara blir mitt sto och ungen, hade det funnits en box till hade man kunnat ha en till inackordering vilket hade gett lite sällskap åt både mig och hästarna. Positivt är att det finns en ridplan och hagen är större än vid andra stallet. Avstånd att köra till ridhus är detsamma.

Om jag står kvar i nuvarande stall kommer jag att behöva flytta stoet efter avvänjningen för att ha bättre ridmöjligheter. Då blir det väldigt dyrt eftersom lösdriftsplatsen för ungen är rätt dyr och att ställa stoet på stall med ridhus är ännu dyrare. Jag är student (som visserligen jobbar extra) och det blir väl saftigt för mig.

De bekymmer jag har är mao:
*om jag hyr det lilla stallet, när är det lämpligt att flytta?
*är det synd om fölet att jag berövar den lekkompisen från andra stallet?

Attans att det inte är tre boxar i lilla stallet, känns som om det hade varit lättare då.

Kom gärna med tankar!

Sv: Behöver lite feedback

Min spontana tanke är att du kan hyra det lilla stallet och ha en inackordering. Fölet står ju med stoet tills det är avvant och när fölet väl är avvant är det en god idé att sätta den i unghästflock tills du skall börja jobba med den. :) Du bör flytta inte flytta en häst alltför nära fölning, det finns särskilda föreskrifter för det men jag minns inte exakt. Minst en månad innan fölning torde väl vara lämpligt!

Sv: Behöver lite feedback

Detta var precis anledningen att jag skapade tråden!! Tusen tack för ditt svar! Hade inte ens tänkt på att jag kan ställa ungen annanstans:). Har gott om tid att hitta en bra lösdriftsplats med tillhörande bete. Finns ju gott om travfolk häruppe som borde ha uppfödning med tillhörande åringar.

Tänkte nog inte flytta dom förrän betet är slut i nuvarande stall. Tänkte fråga stallägaren om hon kanske vill flytta med sitt sto till "mitt" bete ist för att stödfodra. Hade varit en bra lösning tycker jag och hoppas att hon tycker detsamma:).

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 451
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 507
Senast: tuaphua
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 321
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama