Behöver katten vaccineras?

F

Fjunet

Köpte vår katt av en tjej som passat den åt sin granne som var inlagd på sjukhuset. Grannen dog och tjejen fick därför sälja katten. Vad jag vet så var det inga släktingar till grannen som misstyckte.

Men hur gör man när katten ska till veterinären? Jag vet inte om han är vaccinerad. Jag gissar på det, eftersom han är kastrerad så tror jag även att damen vaccinerat honom. Han får gå ut lite då och då. Behöver han vaccineras? Och eftersom jag inte vet om han är vaccinerad: gör det något om han vaccineras t.ex med 6 månaders mellanrum, samma vaccinering?

Och vad gör jag om han är chippad? Det har inte registrerats något ägarbyte.

Sv: Behöver katten vaccineras?

Alla katter behöver vaccineras, man kan dra med sig sjukdomar hem även om katten inte får träffa andra katter, och de sjukdomar vi vaccinerar mot är långt ifrån utrotade. Det gör inget om han blivit vaccinerad tidigare, men man ska ju givetvis inte övervaccinera med flit heller. När ni ändå är inne hos vet kan du scanna om han är chippad, är han det tror jag inte det ska vara något problem att ägarändra hos SKK om du förklarar läget.

Vad ska han vaccineras mot? (är senil, har vetat det innan)

Han var nio månader när vi fick honom den 18:e maj. Så det är mer än 6 månader sedan han vaccinerades. Tänkte vaccinera honom i årsskiftet.

Vaccin brukar ges först en, sen en till tre-fyra veckor senare och sen en nio månader därpå. Därefter en gång per år.

hemlig skrev:
Vaccin brukar ges först en, sen en till tre-fyra veckor senare och sen en nio månader därpå. Därefter en gång per år.

Behövs inte om katten är äldre än 6 månader gammal, om levande vaccin ges. Då räcker det med en spruta.

Hur mycket kan man tulla på de där gränserna? Alltså, hur tidigt kan man ge en boosterdos utan att den är verkningslös och hur snabbt avtar skyddet?

Jag har två katter som jag vill "samordna". Kan jag ge katt två sprutan 3-4 månader i förtid, och hur länge "vågar" jag låta katt ett gå "över tiden"???

Du kan tulla rejlt på gränserna. Ger man levande vaccin mot kattpest utvecklar katten livslång immunitet mot sjukdomen. Det är snuvdelen i vaccinet som är ineffektiv. Numera finns dock ett separat snuvvaccin i Sverige, Purevax heter det, så man kan vaccinera mot snuvan varje år om man vill (men det behöver inte vara prick på året, någon månad hit eller dit gör liten skillnad) och pesten gör man som man vill med. Onödigt att vaccinera mot pest varje år eftersom man vet att det är onödigt så man kan dra ut på pestvaccinationerna... de kan man ge vartannat, vart tredje år, vart sjunde år... eller så kan man skita i att ge det öht efter att katten blivit grundvaccinerad ;)

Samordna katterna du ;)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 415
Senast: valpköpare
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 311
Senast: Otherside
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 239
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka