Behöver jag oroa mig?

lillaP

Trådstartare
Hej... nu har jag letat igenom massa gamla trådar och kollat runt på internet utan att finna svar på min fråga... så jag provar här. Snälla om ni har något förslag så vill jag höra!

I onsdags hörde jag en hostning i stallet. Jag tyckte att det kom från min häst men tvekade efter som jag aldrig tidigare har hört henne hosta. Men, efter kanske ytterligare fem minuter hostade hon igen. Och då stod jag bredvid så det var omöjligt att undvika... :(

Sedan dess (det var i onsdags) har hon hostat lite sporadiskt, en gång under tiden jag var där i torsdags och två sammanhängande gånger idag när jag var där. I torsdags och i onsdags hostade hon inte djupt på något sätt och det skedde inne i stallet.

Men idag hostade hon när vi travade runt i ridhuset och den ena hostningen var verkligen genom hela henne.... Och det gör mig orolig! Speciellt med tanke på att hon börjar bli till åren och jag har verkligen aldrig hört henne hosta!

Stallet är väl ventilerat... hon står dessutom precis vid ventilationsluckorna så jag har väldigt svårt att tro att hon är dammallergisk...eller likn. Hon är inte snorig och verkar pigg som vanligt. Det enda som är annorlunda är att det flyttat in lite nya hästar i stallet denna vecka.

Borde jag kontakta veterinär? Eller kanske avvakta? Någon som har varit med om liknande? ..... inte början på kvarka hoppas jag?! :cry:

Sv: Behöver jag oroa mig?

Nu vågar jag bara chansa här..
Äter hon hö? Hösilage? Vad står hon på för strö?
Vi har haft en ponny som hade mycket besvär av minsta lilla dammkorn.
Och sen har vi haft en äldre valack som hostade till och från under hans sista år.
När det gällde ponnyn så var det till att byta till torv alt. dammfri spån. Blöta allt hö, kraftfoder osv. Motioneras i stortsett dagligen. Aldrig sopa inne i stallet när hästarna var inne eller en timme innan insläpp.
Valacken däremot hostade bara för att han började bli gammal helt enkelt. Han kunde också hosta upp stora slemhögar. :crazy:
Men enligt vet. så var det bara åldern.

Om du är orolig så bör du kontakta veterinär! Om inte annat för att lugna ner dig själv =)

Det låter ju på dig som hennes allmäntillstånd annars är helt ok, alltså inget snor ingen feber (?), så kanske "bara" har att göra med åldern, eller bara lite småförkyld som en annan också kan bli! Men kontakta veterinär för din egen skull (men givetvis även för hästens skull)!!

Oj, stora slemhögar? Ja, än så länge kommer det inga sådana i alla fal :o

Hon äter hösilage, står på torv... Men det är ju sant, hon blir ju iaf 18 år i år. Jag ska hålla lite koll under dagarna nu och se om det är något som håller i sig.

Gjorde ni något för att han skulle hosta mindre?

Om du är orolig så bör du kontakta veterinär! Om inte annat för att lugna ner dig själv =)

Det låter ju på dig som hennes allmäntillstånd annars är helt ok, alltså inget snor ingen feber (?), så kanske "bara" har att göra med åldern, eller bara lite småförkyld som en annan också kan bli! Men kontakta veterinär för din egen skull (men givetvis även för hästens skull)!!

Nu kom jag ju på.... visst finns det som ett typ journummer man kan ringa och ställa frågor till en veterinär? Jag har för mig att jag gjort det tidigare någon gång.. Jag ska kika efter numret. För det skulle onekligen vara skönt att få veta..

Jag tror mest på stt hon reagerar på de nya hästarnas 'bacilusker'. Ge det några dagar och håll koll på näsflöde och temp.

Aha.. ja. Jag ska hålla koll så avvaktar jag några dagar.

Tack =) nu är jag lugnare.

Det är kanske inte fel att ringa och prata med veterinären. Det gör jag om jag är orolig för ngt. Det är ju inte samma sak att ställa frågor på ett forum, det är bra på många sätt, men inte när man är orolig för sin häst.

På vissa (kanske dom flesta?) kliniker har veterinärerna telefontider där man får prata direkt med en veterinär. Ringde själv förra veckan till en sån om min häst mage och blev jättebra bemött!! Var rädd för att man bara skulle få svaret "svårt att veta när man inte sett hästen..." men hon gav mig verkligen svar!! Alltså, utifrån hur jag beskrev mitt problem (hästens mage) så gav hon mig troliga orsaker och vad som behövdes göra!! Superbra!!
lycka till

Om hon får hö kan du kolla om det beror på att det dammar? Jag skulle avvvakta ett tag och om det blir värre eller inte bättre åka till klinik:)

På vissa (kanske dom flesta?) kliniker har veterinärerna telefontider där man får prata direkt med en veterinär. Ringde själv förra veckan till en sån om min häst mage och blev jättebra bemött!! Var rädd för att man bara skulle få svaret "svårt att veta när man inte sett hästen..." men hon gav mig verkligen svar!! Alltså, utifrån hur jag beskrev mitt problem (hästens mage) så gav hon mig troliga orsaker och vad som behövdes göra!! Superbra!!
lycka till

Det låter ju som en väldigt bra grej. Jag ska kolla, vi har ju en ATG klinik nära och jag har fatiskt för mig att jag ringt dit tidigare någon gång.

Tack för tipset! Ska kolla runt efter nr nu. :)

Det låter som en lindrigare virusinfektion. Håll koll på tempen och motionera henne lätt så länge hon är feberfri. Det kan ta ett par veckor innan hostan försvinner helt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 856
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 450
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 329
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar