Behöver jag analysera om höet?

E

Ella123

Kort fråga:
Jag har köpt hö som analyserades i augusti 2005 med jättefina värden, behöver jag analysera om det nu med tanke på vitamin- och mineralinehållet?

På Krafft foderrådgivning menade de att energi- och proteininehållet består under året men att vitamin- och mineralinehållet i princip är lika med noll efter nyår.
 
Sv: Behöver jag analysera om höet?

Energi- och proteininnehållet förändras inte förutsatt att höet inte är mögelangripet eller liknande. Mineralinnehållet förändras inte heller. Vitaminhalten sjunker men det har du förmodligen ingen analys på i alla fall då det är mycket dyrt att göra och dessutom ger ett väldigt osäkert resultat.

Så, nej, du behöver inte göra någon ny analys. Men man bör tillskottsfodra vitaminer efter nyår (ca).
 
Sv: Behöver jag analysera om höet?

Tack för ditt svar!
Jag menade såklart att analysen omfattar bara mineralinnehållet och inte även vitamininehållet, slarvigt skrivet av mig :o
Om man ger mineralfodertillskott samt ett mulitvitamintillskott, finns det då risk att man överdoserar någon vitamin som det kanske redan finns av i höet (jag tänker på fettlösliga vitaminer som man inte ska överdosera).

Mvh Ella
 
Sv: Behöver jag analysera om höet?

Toleransen är ganska hög men du kan ju kolla upp hur mycket du får i din häst genom att räkna samman dina tillskott (det i höet är ganska försumbart efter en tids lagring). Annars är de flesta mineralfoder berikade med vitaminer, så extra tillskott är inte alltid nödvändigt
 
Sv: Behöver jag analysera om höet?

Ok, då får jag ta och räkna lite!
Tack för dina svar:bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 511
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 490
Senast: Irival
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej! Känns som jag gjort ganska många fodertrådar här men behöver lite tips på bra foder för ponny som lätt faller ur. Hon är en...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp