Behöver inspiration!

miiiiiiia

Trådstartare
Jag har börjat rida ett halvblodssto för ett tag sedan, och jag har aldrig ridit en sådan stel häst som är så ovillig till formning och ställning.

Så därför frågar jag nu er eftersom mitt huvud är tomt på mer övningar. Behöver övningar som är lösgörande och för att få henne att ställa igenom och forma sig i höger varv, vänster är inte samma stora problem..

Kom på alla era roliga och bra övningar!!

Sv: Behöver inspiration!

Jag kommer inte på några konkreta övningar men jag tycker själv att det är kanonbra att arbeta hästen från marken när man ska börja få till ställning, böjning och formgivning

Absolut, ska kolla med ägaren om hon har en tömkörningsgjord! Kul med variation med, både för mig och hästen!!

Varför är den stel och ovillig?
Det är ju liksom inte någon standardform på en normal häst.

Har du något ställe du kan rida "offroad i skogen"? Lämna stigen och snirkla mellan träden... på långa tyglar först... gör det till lek... det ska vara KUL :D! sedan då hon har lite mer bjudning "halvform"... Bara skritt tills hon mjuknat upp trav kanske sedan...om du inte skadar naturen för mycket...

hästar har oftas lättare att börja sig RUNT något...

;) ett tips bara ...pasa benen i början... he he ... det gjorde inte jag.... skrubbsår halva vaden ...självklart hade jag glömt chapsen.... :S

Ägaren rider mycket för bara handen, vilket har gjort att hon lätt hänger sig fast när man rider och blir stark. Sen har hon tydligen två sammanväxta eller pålagringar i halsen, som jag inte vet hur mycket det påverkar, har inte kollat så noga, ägaren har inte berättat om det är något problem heller..

Ut i skogen vill jag också, men stoet i fråga är dräktigt så ägaren vill vänta ett tag så hon inte kastar fölet..men så fort vi får ska vi ut och snirkla. Under tiden snirklar vi oss runt konor(stavning...) på långa tyglar i paddocken!

Hej hopp!

är stoet högdräktigt? då kanske det finns en förklaring till att hon är stel...
jag vet ju inte hur skolad denna häst är men serpentiner, små och stora volter, ställa hästen åt olika håll och även öppna och sluta, skänkelvikning kan oxå hjälpa till lite vad det gäller att mjuka upp en stel häst... jag kommer ihåg när jag själv red min häst i början... Det kändes ungefär som att försöka vrida runt en stenmur innan jag lyckades (med lite tips ifrån en kompis) få honom mjukare :) Annars är skogen en alldeles utmärkt ställe att träna upp smidighet på :)
Jag använde skogen för att lära min häst att lyfta på fötterna för han bara brakade på... helt övertygad om att all mark var plan mark... bonusen jag fikc var lite smidighets träning oxå :) Så nu i skogen så lyfter han jättefint på fötterna och släpar dem fortf. efter sig i paddoken :P

Har haft samma problem. Har inte kommit ända fram. I börjar var man lycklig om man fick 2 steg som hästen gick att ställa under ett ridpass. Nu går det betydligt fortare.

Det har blivit mycket utav skänkelvikning på volterna, framdelsvändningar och bakbeldsvändningar i skritt.
När du rider i höger varv ha hästen lite ställd utåt, när den tar stödet på yttertygel och bakbenen är aktiva så kommer ställning utav sig själv. Men man behöver jobba med övningar som aktiverar bakbenen. Rider själv mycket i galopp och sidvärtsrörelser. Samt övningar som stretchar hästens sidor.

Det tar tid och är långtråkigt men när det lossnar så är det värt varje minut man har lagt ner.

Hej hopp!

är stoet högdräktigt? då kanske det finns en förklaring till att hon är stel...
jag vet ju inte hur skolad denna häst är men serpentiner, små och stora volter, ställa hästen åt olika håll och även öppna och sluta, skänkelvikning kan oxå hjälpa till lite vad det gäller att mjuka upp en stel häst... jag kommer ihåg när jag själv red min häst i början... Det kändes ungefär som att försöka vrida runt en stenmur innan jag lyckades (med lite tips ifrån en kompis) få honom mjukare :) Annars är skogen en alldeles utmärkt ställe att träna upp smidighet på :)
Jag använde skogen för att lära min häst att lyfta på fötterna för han bara brakade på... helt övertygad om att all mark var plan mark... bonusen jag fikc var lite smidighets träning oxå :) Så nu i skogen så lyfter han jättefint på fötterna och släpar dem fortf. efter sig i paddoken :P

Nej hon är ganska dyss konstaterad dräktig, så vi hoppas på ett fint litet föl nästa vår!!!

Skänkelvikningar och volter och liknande är precis vad vi håller på med, det går lite framåt, sen är hon inte helt i kondition heller pga skada, men snart är hon tillbaka!! När styrka och kondis kommer orkar hon kanske också ännu mer och då kanske det blir lite lättare! Ska ringa min tränare också och se om hon kan hjälpa mig, alltid bra med nån som står och säger vad man gör rätt och fel!!

Har haft samma problem. Har inte kommit ända fram. I börjar var man lycklig om man fick 2 steg som hästen gick att ställa under ett ridpass. Nu går det betydligt fortare.

Det har blivit mycket utav skänkelvikning på volterna, framdelsvändningar och bakbeldsvändningar i skritt.
När du rider i höger varv ha hästen lite ställd utåt, när den tar stödet på yttertygel och bakbenen är aktiva så kommer ställning utav sig själv. Men man behöver jobba med övningar som aktiverar bakbenen. Rider själv mycket i galopp och sidvärtsrörelser. Samt övningar som stretchar hästens sidor.

Det tar tid och är långtråkigt men när det lossnar så är det värt varje minut man har lagt ner.

Tack för tipset, ska testa ikväll!!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 678
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 710
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama