Behöver hjälp!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare millish
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 863
M

millish

I dag när jag åkte ut till stallet så var min häst jättekonstig.

Han följde med in i stallet, men på vägen dit sket han diarre. Väl inne i gången började han skaka, hela kroppen riktigt darrade. Jag beslöt att ta ut han på stallbacken för att få röra på sig lite. Då sprang han runt mig och kunde inte stå still. Jag släppte tillbaka honom i hagen igen och som vanligt skulle jag ge en sista morot. Det gör jag alltid när jag släpper honom, och det vet han. Nu tog han bara in en morotsbit i munnen, sen spottade han ut den och sprang bort ifrån mig. Och det händer ALDRIG annars, för hästen är världens matvrak. Vad kan hans konstiga beteende bero på?
Ska ut till honom i morgon igen, och är han likadan får jag ringa vet. Har nån av er varit mer om nåt liknande????

Sv: Behöver hjälp!

Åk ut till hästen igen, inte kan du lämna en häst som mår så!

Ha koll på honom och om han inte blir bättre så tillkalla veterinären, det låter som kolik, det finns många olika kolik typer, det behöver inte vara stopp utan kolik kallas allt magont.

Om det hade varit min häst hade jag inte lämnat henne och åkt hem! Hemska tanke!! Men jag antar att du har pratat med den som har hand om hästen. Jag hade åkt dit igen. Jag tänker också på kolik med det samma. Men det är inte ngt som jag har erfarenhet av.

Om det hade varit min häst hade jag inte lämnat henne och åkt hem! Hemska tanke!! Men jag antar att du har pratat med den som har hand om hästen. Jag hade åkt dit igen. Jag tänker också på kolik med det samma. Men det är inte ngt som jag har erfarenhet av.

Han står inackorderad så det finns folk som kollar till honom... Och han var ju lugn och stod och betade när jag åkte. Annars hade jag ju ALDRIG åkt hem. Var kvar en lång stund och tittade.

Han står inackorderad så det finns folk som kollar till honom... Och han var ju lugn och stod och betade när jag åkte. Annars hade jag ju ALDRIG åkt hem. Var kvar en lång stund och tittade.

OK, jag antog att det var så men ibland vet man aldrig. Jag hoppas att han snart är bra igen.

Ja, det hoppas jag med. Jag åkte faktiskt ut en sväng till, och han stod lugnt och betade. Nu känner jag mig lite lugnare. Men sjutton vad nervös man blir när allt inte är som vanligt med pållen. :(

Stackars dig. Se till att någon har koll på honom. Helst ska han inte äta, om han har kolik.
Rullar han sig?
Står han i en sandig hage, får han hö från marken? (sandkolik)
Har du bytt foder?
Hur har motionen varit?
Svettades han?

Ge honom fil om han är dålig i magen, vanlig A-fil från affären. Se till att han inte blir uttorkad, om han inte dricker och har diaré kan det vara aktuellt att ge honom dropp om han inte blir bättre, så håll koll på honom.

Det är jätteviktigt att du eller någon annan har koll på honom! Om han t. ex. skulle ha tarmvred, som är en sorts kolik som innebär att tarmen har vridits (nej det menar du inte;)). Då kommer hästen att vara död innan morgonen. Tarmvred brukar ge aggresiva anfall, hästen rullar sig mycket).

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större... 2
Svar
25
· Visningar
2 036
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20... 2
Svar
35
· Visningar
4 327
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 835
Senast: Stereo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 445

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka