Behöver hjälp!

Mysaan

Trådstartare
Har nu köpt en router och ska koppla ihop så jag kan använda internet på båda datorerna men det vill sig inte.

Gammdatorn fungerar som vanligt men den nya vill inte alls. Det är Windows xp och datoreländet vill inte ens acceptera att jag ska installer en anslutning till annat än uppringt. :cry: :crazy:

Så någon vänlig själ hur ska jag göra för att installera och få internet att fungera????
 
Sv: Behöver hjälp!

Vilket bolag har du som du har internet ifrån?
Vad är det för router du har och är det en router med inbyggd modem eller är den extern. Om den är extern vad är det för model.
 
Sv: Behöver hjälp!

se om du har ställt in din router med dhcp/NAT påslagt.

annars, koppla ur den gamla datorn, och se om den andra datorn funkar efter kanske en timme eller så.
 
Sv: Behöver hjälp!

vad är det för märke på routern? och vilket bolag..
kolla så att ip adressen står på automatisk
 
Sv: Behöver hjälp!

Laban skrev:
Vilket bolag har du som du har internet ifrån?
Vad är det för router du har och är det en router med inbyggd modem eller är den extern. Om den är extern vad är det för model.
Jag har internet från Telia. Routern är extern(?) alltså står för sig själv. Den heter Topcom.
 
Sv: Behöver hjälp!

Baka_kun skrev:
se om du har ställt in din router med dhcp/NAT påslagt.

annars, koppla ur den gamla datorn, och se om den andra datorn funkar efter kanske en timme eller så.

dhcp/NAT???? :confused: :crazy: Vad betyder det???
 
Sv: Behöver hjälp!

Ne0 skrev:
vad är det för märke på routern? och vilket bolag..
kolla så att ip adressen står på automatisk

Märket heter Topcom. Bolaget är Telia. Hur kollar jag om ipadressen står på automatisk??? När jag hade kopplat in routern så installerade jag den i gammdatorn precis som det stod i bruksanvisningen.

Det var sedan när jag kom till den nya datorn som allt vart svårt. Den har operativsystem xp och jag fattar ingenting. Kollade i papprena från telia hur internetet skulle installeras men datron verkar inte vilja fatta att jag har bredband utan försöker ringa upp. Sedan skulle jag försöka installera routern där oxå för jag trodde man behövde det men på den datorn ser ingenting ut som i papprena. :crazy:
 
Sv: Behöver hjälp!

det betyder att datorn får sin ipadress från routern och routern sköter vilken av dina två datorer som skall få in den inkomna informationen från nätet.

klicka på nätverksinställningar, och så välj egenskaper för nätverkskortet.
där så väljer du att den skall begära ip adress och dns från dhcp server, det skall alltså inte stå någon siffra där.
 
Sv: Behöver hjälp!

mm har för mig att nu behöver man inte använda användarenamn och lösenord till Telia.

Det bästa är ju är att om det går låta modemet ta hand om allt inloggning och det och skickar det IP nummer till routern och routern med hjälp av DHCP (IP nummer server) att den skickar ut IP nummer till dina datorer.
 
Sv: Behöver hjälp!

Kollade nya datorn och där står det oxå att ipadressem tilldelas från dhcp. Alltså allt rätt om jag fattar rätt.

När jag sedan ska gå ut på internet så högst upp där det när jag är i denna tråden står Bukefalos-svara på inlägg- microsoft INternet Explorer så står det på den datorn : Sidan kan inte öppnas- Microsoft internet- Tele2. :crazy: Så jag tror att det är där problemet ligger. jag har ju inte tele2.

Så har ni några tips???? :)
 
Sv: Behöver hjälp!

Laban skrev:
mm har för mig att nu behöver man inte använda användarenamn och lösenord till Telia.

Det bästa är ju är att om det går låta modemet ta hand om allt inloggning och det och skickar det IP nummer till routern och routern med hjälp av DHCP (IP nummer server) att den skickar ut IP nummer till dina datorer.

Det stämmer bra det.

Om du läser mitt inlägg här uppe så ser du vart jag tror att problemet ligger.

Alla ipnr skickas automatikst och enligt tidigare inlägg tas ipnr emot av dhcpserver.
 
Sv: Behöver hjälp!

Nää men du har haft Tele2 och de leker med IE att skriva in det. Inget farligt.

Hmm den kan ju ha fått IP nummer (Vad för IP nummer har den fått)
Sedan är det om det är rätt IP nummer och rätt DNS nummer.
 
Sv: Behöver hjälp!

Nää, jag har inte haft och jag vet faktiskt inte om personen jag fått datorn av har haft det heller.

Vi har ju inga fasta ipnr. Så jag vet inte alls. Ska den ha samma ipnr som datorn här nere har då??? Eller hur ska jag veta om ip och dns nr är rätt???
 
Sv: Behöver hjälp!

Din router ska skicka ut unik IP nummer så ni ska inte ha samma ipnummer på era datorer.

Ofta börjar IPnummren på 192.168.x.x

DNS var bara något som jag skrev om eftersom man kan inte utersluta det än.

Så vad har du för IP nummer på dina två datorer
 
Sv: Behöver hjälp!

Okej så här ser det ut:

Nya datorn:
IPnr: 192.168.1.101
DNS: 192.168.1.1
Nätmask: 255.255.255.0
Getway: 192.168.1.1
Dhcpserver: 192.168.1.1

Den gamla datorn:
IPnr: 192.168.1.100
Dns hittade jag inte
och de andra är samma siffror
 
Sv: Behöver hjälp!

Ser ut att stämma.

Fast är lite skumt om du inte hittar DNS i den dator som fungerar :)

Du kan ju öppna IE (på den nya datorn som inte vill surfa) och via verktyg>Internet inställingar>anslutningar

Klicka på LAN knappen och bocka ur "automatisk......"
(Kör Engelsk OS så jag vet inte vad det heter på svenska)
 
Sv: Behöver hjälp!

kay. det är nog samma som den andra, du får fram den infon genom att välja "kör" på startmenyn, och mata in "ipconfig" i rutan som kommer fram, "winipcfg" i kör rutan om det är win98.

testa att surfa in på den här addressen, http://192.168.0.1/

förresten, har du testat att under internet inställnignar i kontrollpanelen, anslutningar fliken, bockat i "ring aldrig upp en anslutning" ?
 
Sv: Behöver hjälp!

Har gjort det emn det hjälpte inte. Funderar på om det har någon betydelse vilken dator som sitter först i raden. Ska jag installera det som ett litet nätverk eller bara som en internet anslutning???
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 370
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 272
Senast: Petruska
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 309
Senast: cassiopeja
·
IT & mobiler Jag måste erkänna att det brukar gå åt pipsvängen när jag gör något utöver det vanliga med datorer så jag undviker gärna det. Nu vill...
2
Svar
26
· Visningar
1 588

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II
  • Kroniskt sjuk och hund

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp