Behöver hjälp. Sjukdomsfall utomlands!

Kitzy

Trådstartare
Jag har en vän som står mitt i en katastrof, där beslut om liv och död för en närstående behöver tas inom närmaste dygnet, det handlar om att stänga av respirator, detta är nere i Spanien och jag har fått tips om att dom bör ta kontakt med svensk sjukvård för en bedömning innan beslutet ska tas, så jag ber alla här om alla typer av tips, länkar allt som kan hjälpa min vän i det fruktansvärda läge hen befinner sig i!

Hade jag varit i din väns sits och inte haft några användbara personliga kontakter så skulle jag förmodligen börjat med 1177 för att få hjälp med vidare hänvisning. Från utlandet ringer man +46 771 117700.

Tack, har vidarebefordrat detta direkt till henne

Jag vet inte...men kanske, kanske kan Röda Korset vara till hjälp?
Vilken fruktansvärd situation :(
Ja det är en helt fruktansvärd situation, jag googlar och söker runt, men verkar svårt att hitta information om vart man som i det här fallet anhörig ska ta kontakt för att få till en svensk medicinsk bedömning... tyvärr finns ju risken att Sverige gör samma bedömning, men man måste ju försöka först...

Jag tror också ambassaden kan vara till hjälp. Det är ju det som de är till för, att hjälpa svenska medborgare (åtminstone en av anledningarna).

Vad fruktansvärt @Kitzy :(.

Jag har inga goda råd men vill bara flika in att spansk vård är väldigt bra så den bör gå att lita på. Jag förstår dock att de vill ha en second opinion.
Överallt?
En kompis pappa fick en stroke när de var i Spanien. Hon var inte så imponerad av bland annat deras hygien.
Förlåt för trådkap TS.

Vad fruktansvärt @Kitzy :(.

Jag har inga goda råd men vill bara flika in att spansk vård är väldigt bra så den bör gå att lita på. Jag förstår dock att de vill ha en second opinion.

Ja jag tror absolut säkert att dom är väldigt duktiga, jag tror liksom att när det som i det här fallet gäller att stänga av respirator för en ung närstående så skulle iallafall jag vilja vara helt säker på att inga andra alternativ finns möjliga :/ det är en fruktansvärd situation min vän har hamnat i

Överallt?
En kompis pappa fick en stroke när de var i Spanien. Hon var inte så imponerad av bland annat deras hygien.
Förlåt för trådkap TS.
Spanien ligger högt upp på listorna över hur bra vården är. Exempel: https://www.thelocal.es/20170519/spains-healthcare-ranks-among-best-in-world , http://www.independent.co.uk/news/h...land-spain-slovenia-30th-lancet-a7744131.html . Min erfarenhet av spansk vård är att den är minst lika bra som svensk, om inte bättre.

Det är inte Burkina Faso vi talar om här. Givetvis kan ju kvaliteten skifta mellan sjukhus, men så är det ju överallt.

Ja jag tror absolut säkert att dom är väldigt duktiga, jag tror liksom att när det som i det här fallet gäller att stänga av respirator för en ung närstående så skulle iallafall jag vilja vara helt säker på att inga andra alternativ finns möjliga :/ det är en fruktansvärd situation min vän har hamnat i
Jag förstår verkligen det! Och jag förstår att oavsett var i världen man är när man hamnar i en sån situation så vill man ju såklart ha en second opinion! Jag ville bara flika in det för många tror att så fort du lämnar Sverige så är vården superkass och går inte att lita på - så behöver det inte vara.

Hoppas verkligen din vän får allt det stöd hen behöver i den här fruktansvärda situationen :(.

Jag förstår verkligen det! Och jag förstår att oavsett var i världen man är när man hamnar i en sån situation så vill man ju såklart ha en second opinion! Jag ville bara flika in det för många tror att så fort du lämnar Sverige så är vården superkass och går inte att lita på - så behöver det inte vara.

Hoppas verkligen din vän får allt det stöd hen behöver i den här fruktansvärda situationen :(.

Jag förstår vad du menar, och det är nog lätt att tro så när man vet hur det kan se ut i andra länder, i Sverige har vi ju väldigt bra sjukvård, vilket gör att det känns viktigt att få en svensk bedömning av läget också, hur liten chansen ändå är att deras bedömning blir annorlunda.

Min vän får bra stöd på plats av en annan helt fantastisk vän som släppte allt och följde med direkt ner till spanien när hen fick veta vad som hade hänt, så det känns väldigt bra.

Jag förstår vad du menar, och det är nog lätt att tro så när man vet hur det kan se ut i andra länder, i Sverige har vi ju väldigt bra sjukvård, vilket gör att det känns viktigt att få en svensk bedömning av läget också, hur liten chansen ändå är att deras bedömning blir annorlunda.

Ursäkta, men det här stämmer ju verkligen inte längre. Jag älskar mina vänner inom sjukvården som gör sitt bästa i en usel situation, men det begås oerhört mycket misstag och dödliga fel i svensk sjukvård, p g a neddragningar, stress och dåliga förutsättning.

Min vän får bra stöd på plats av en annan helt fantastisk vän som släppte allt och följde med direkt ner till spanien när hen fick veta vad som hade hänt, så det känns väldigt bra.
SOS international kan eventuellt hjälpa till!
https://www.sos.eu/se/verksamhetsomraaden/resor/

Liknande trådar

Relationer Jag har gått länge nu med åsikten om att för min del iallafall att det är bättre att dölja allt vad dåligt mående är för närstående och...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
6 504
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar