Finess
Trådstartare
Jag har ett korssningssto på ca 150 cm i mkh, 6 år gammal i år. Nu i vinter har jag knappt kunnat rida henne pga underlaget. Hon har därför stått en hel del (gått i hage om dagarna och ridits väldigt sporadiskt). Hon har på grund av detta tappat mycket muskler och hull. Hon är inte mager över revbenen, men över korset och baken överlag. Ger henne 10 kg analyserat hösilage, ca 1 kg salsa naturell mix, ett par dl salsa naturell müsli samt mineraler. Jag har utgått från ett foderstatsprogram och enligt det så får hon den energimängd hon behöver plus lite till. Dock märker jag att det inte räcker. Problemet är då att det går upp i huvudet på henne. Jag ger henne mest grovfoder, ytterst lite kraftfoder (för att komplettera med mineraler, vitaminer osv), och ändå är hon helt crazy... Jag kan knappt longera henne längre och rider jag ut sticker hon och brallar tills jag flyger av. Detta beteende är inte likt henne, så mina tankar går ju direkt till om det beror på fodret? Någon som kan ge mig något råd? Behöver som sagt få upp lite hull (eller iaf kring baken och korset) UTAN att det stiger henne åt skallen? Kan tillägga att det är en liten fuxmärr, vilket inte gör situationen bättre.. Det är numera inte alltid så kul att hantera henne vid motion. I stallet är hon som vanligt.