Behöver hjälp, råd, tips!

Finess

Trådstartare
Jag har ett korssningssto på ca 150 cm i mkh, 6 år gammal i år. Nu i vinter har jag knappt kunnat rida henne pga underlaget. Hon har därför stått en hel del (gått i hage om dagarna och ridits väldigt sporadiskt). Hon har på grund av detta tappat mycket muskler och hull. Hon är inte mager över revbenen, men över korset och baken överlag. Ger henne 10 kg analyserat hösilage, ca 1 kg salsa naturell mix, ett par dl salsa naturell müsli samt mineraler. Jag har utgått från ett foderstatsprogram och enligt det så får hon den energimängd hon behöver plus lite till. Dock märker jag att det inte räcker. Problemet är då att det går upp i huvudet på henne. Jag ger henne mest grovfoder, ytterst lite kraftfoder (för att komplettera med mineraler, vitaminer osv), och ändå är hon helt crazy... Jag kan knappt longera henne längre och rider jag ut sticker hon och brallar tills jag flyger av. Detta beteende är inte likt henne, så mina tankar går ju direkt till om det beror på fodret? Någon som kan ge mig något råd? Behöver som sagt få upp lite hull (eller iaf kring baken och korset) UTAN att det stiger henne åt skallen? Kan tillägga att det är en liten fuxmärr, vilket inte gör situationen bättre.. Det är numera inte alltid så kul att hantera henne vid motion. I stallet är hon som vanligt. :crazy:

Sv: Behöver hjälp, råd, tips!

Låter som att hästen behöver lite mer proteiner :) Byta ut kraftfodret mot lusern kanske? Vad är det för värden på höt?

Salsa Naturell Grön är pelleterat vårgräs, det är alltså precis som lucern snarast att räkna som grovfoder, och har dessutom likvärdigt proteininnehåll.

Jag tror inte TS problem beror på valet av fodersorter, utan på att hästen är uttråkad och understimulerad. Den har som TS skriver inte fått röra sig ordentligt, eftersom ridningen (och troligen även rörelsemöjligheterna i hagen) påverkats av vintervädret. Troligen har det ändå funkat hyfsat så länge fodret legat i underkant, men när nu fodergivan ökat, och dessutom i samband med att man kan börja ana vårens ankomst, så finns det månader av frustration som vill ha utlopp i våryran. Jag tror alltså inte det går att påverka med fodret (om man nu inte vill ställa hästen på svältkost) utan man får nog bara vara glad över att hästen är pigg och glad. Förhoppningsvis töar det i hagarna snart så hästen kan få bralla av sig utan ryttare, annars kanske det går att hitta ett ridhus där man kan löshoppa, och få ut lite energi på det sättet? (Kan tillägga att jag ser liknande symptom på hästarna hemma, även den 14åriga "gammaltanten", som för den delen haft i princip samma foderstat i flera år, tar alla ursäkter hon hittar att fara i luften :D.)

Jag har ett korssningssto på ca 150 cm i mkh, 6 år gammal i år. Nu i vinter har jag knappt kunnat rida henne pga underlaget. Hon har därför stått en hel del (gått i hage om dagarna och ridits väldigt sporadiskt). Hon har på grund av detta tappat mycket muskler och hull. Hon är inte mager över revbenen, men över korset och baken överlag. Ger henne 10 kg analyserat hösilage, ca 1 kg salsa naturell mix, ett par dl salsa naturell müsli samt mineraler. Jag har utgått från ett foderstatsprogram och enligt det så får hon den energimängd hon behöver plus lite till. Dock märker jag att det inte räcker. Problemet är då att det går upp i huvudet på henne. Jag ger henne mest grovfoder, ytterst lite kraftfoder (för att komplettera med mineraler, vitaminer osv), och ändå är hon helt crazy... Jag kan knappt longera henne längre och rider jag ut sticker hon och brallar tills jag flyger av. Detta beteende är inte likt henne, så mina tankar går ju direkt till om det beror på fodret? Någon som kan ge mig något råd? Behöver som sagt få upp lite hull (eller iaf kring baken och korset) UTAN att det stiger henne åt skallen? Kan tillägga att det är en liten fuxmärr, vilket inte gör situationen bättre.. Det är numera inte alltid så kul att hantera henne vid motion. I stallet är hon som vanligt. :crazy:

Ju mer du rider desto mer foder kan du ge och desto mer muskler och fett får hon :)

Jag tror inte heller att ditt problem är foderrelaterat, utan att det är vårkänslor och understimulans. :)

Det har på många håll varit extremt mycket snö, så hästarna har knappt rört sig i hagen på hela vintern. Våra trampade upp motsvarande en "sjukruta" vid nyår, som de inte lämnat sedan dess... :crazy:
Nu kommer våren, hästarna blir mer rörliga, kanske brunstiga, pälsen släpper och de blir allmänt gladare.

Fodra efter hullet och håll i dig! :D

har samma problem med min 26åring är inte small men har inga musklerpå rygg och korset..kan det bro på all snö?han har tappat alla muskler över rumpan och rygg ser ut som en ko över korset och ryggraden syns vet inte vad jag ska göra=(förslag någon?

Jag tror inte att hästens beteende är foderrelaterat, däremot om den är tunn över kors/rumpa behöver den förmodligen mer proteiner.
Jag blev tvungen att ge min häst ett par dl soja oavsett vad foderstatsprogrammen sa till mig, för annars tappade hon i överlinjen.

mat får han men är väldigt svårt då man delar hö med dom i stallet som inte vill ha för mycket protien i sitt hösilage..han får 18kg hösilage och lucern och kraft rehab. är svårt när man står i saken själv att veta vad man ska göra=(är svårt att hitta bra hösilage här där jag bor=(jag är inte en person som inte ger om dom behöver utan tvärt om ger masser om saken är det.kom med bra förslag i stället!är inte roligt att inte veta vad man ska göra när ens häst ser ut såhär=(

jag bad honom jag köper hösilaget av och han bara japp ska fixa det..men har inte än fått det så värkar inte som han tänker fixa det..vet bara att det är andra skörden=(han är inte lätt att ha att göra med=(svårt att hitta hösilage här pga att vill ju ha dammfritt och lite blött.då han även är dammallergisk=(

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 348
Senast: ufot
·
Foder & Strö Min 5-åring går på bete (skogshage och ganska magert) behöver lite extra för att hålla sig fin. Får idag 1 kg grönpellets 0.5 kg...
Svar
2
· Visningar
749
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 099
Senast: Soffan74
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 031
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur