Behöver hjälp och råd.

F

folvakt

Hej, nu ska jag försöka göra en lång historia kort. Jag har letat efter goda råd men bestämde mig för att starta en egen tråd (min allra första).

Jag flyttade för ca 2månader sen till ett stall om jag trodde skulle vara perfekt. När vi va där och kolla så frågade vi om precis allt från matrutiner till ridhus avstånd. Och ALLT va perfekt!

Nu är det inte så längre. Det som var sagt från början visade sig inte va riktigt sanna. Rutinerna på maten är framförallt det största problemet. Jag tänkte rada upp dom här så får ni fråga om ni vill veta något mer!

-Hästarna står väldigt länge utan mat i hagen från ca 07.00 till 18.00. Detta resulterar i att det blir fullständig kalabalik vid insläpp. Jag fösöker dock va ute i stallet till kl 15 så min kan få komma in och äta.

-Fodret är inte av bästa kvalité. Ensilaget är väldigt blött ock luktar fruktansvärt "beskt" i brist på bättre ordval.

-Det tar mer än två timmar att skritta till ridhuset istället för utlovade 20min. Förstår inte hur dom fått ihop det.

-Det är en otroligt hög ljudnivå i stallet. Jag hör inte ens vad jag tänker många gånger. Det skriks väldigt mycket på hästarna framförallt.

-Ridbanan som utlovat skulle vara liten men med bra underlag är väldigt gropig och hård.

Detta är bara en liten del av vad som är problematiskt men det är dock dom problemen som ställer till det i "vardagen".

Jag ska flytta men har inte hittat något som jag känner mig helt 100 med.

Nu till mina frågor. Jag har märkt på både min och andras hästar i stallet att dom inte mår särskilt bra. Hur gör man för att påpeka alla problem utan att idiot förklara någon? Kan någon ge bra tips?

Fråga två: Vi har ett utförligt kontrakt skrivet där det bla står att analyserat hö med bra värden ingår, fasta tider (tiderna står uppskrivna) för mat,in och utsläpp ingår och ridbanan som är godkänd (vad som nu menas med det). Räknas ovannämda som kontraktsbrott? Och kan jag då flytta utan att betala uppsägningshyrorna?

Undrar även hur jag ska göra för att min häst ska trivas så bra som möjligt under sin sista tid i stallet. Jag har märkt att det inte är samma glada häst längre bla på humöret,glansen i pälsen är borta aptiten osv. Ska jag ta första bästa stall för att komma bort från det nv eller ska jag leta och hoppas på att jag hittar något?

Tacksam för svar.

Sv: Behöver hjälp och råd.

Kan du prata med ägaren? H*n kanske inte vet hur du tycker och känner. Förelå ett stallsmöte?

När jag stod på ett stall där det visade sig att hästarna inte fick mat under hela dagen blev jag "världens värsta inackordering" :devil: och såg till att det i alla fall fanns halm i hagen för dem att äta under dagen.
Jag accepterade heller inte att min häst skulle gå 8 timmar om dagen i en sandpaddock utan mat, utan drev igenom att hon skulle få gå i gräshage .

Rätt snart insåg jag att jag var en riktig pest som inackordering, så jag skaffade egen gård i stället :p.
Så nu får jag det som jag vill! ;)

Försök hitta ett OK stall så snart som möjligt, men byt inte till första bästa - varje omställning är ju också jobbig för hästen.

Och kalla till stallmöte, för det är kanske inte bara du som tycker att det är trist.

Oj, detta känner man ju igen...fast som stallägare. :)

Regel nummer 1: Prata ALLTID med stallägaren om hur du känner och vad du tycker. Gör det på ett bra och sakligt sätt. Det kanske har hänt något i stallägarens familj eller liv som gör att denne inte hinner eller kan fodra som utlovat när kontraktet skrevs. Prata därför med denne om detta och se om ni kan komma överens om exempelvid en minskning av hyran då du upplever att du inte fått det du blivit lovad. Om inte annat så får stallägaren en chans att bättra sig vilket är uppskattat. Ingen är perfekt som min hopptränare brukar säga... :grin:
Allt går att lösa bara man håller en bra kommunikation med sin stallägare.
Vad du än gör så packa inte in hästen i transporten och åk därifrån med sur uppsyn till nästa stall, de flesta stallägare känner varandra och pratar med varandra även om man inte tror det. Många är även aktiva i LRF och träffas på möten osv. Man kan snabbt göra sig ovälkommen i alla stall i trakten om man beter sig ogenomtänkt. Bara ett tips! :)

Men vad exakt är det stallägaren har brutit mot? Vilka fodringar är det som uteblir?
Kanske du kan erbjuda dig att eftermiddagsfodra mot att du slipper annat ansvar. Som sagt, allt går att lösa.

Ensilage kan lukta ganska beskt ibland, det beror på vissa konserveringsmedel som används. Ej att förväxla med att det skulle vara dåligt.

Det där med ridhuset verkade ju lite konstigt...De borde ha bättre koll på sådant tycker man ju. Fråga det också och påpeka hur lång tid det tar för dig att rida...

Lycka till! :)

Du kan/bör vänligt fråga om det verkligen fodras enligt kontraktet och så sammtidigt passa på att få ta del av analysen på silaget.

Beroende på svaret som du får så du gå vidare. Tala om vad du sett och upplever det som, vänligt och sakligt.

Ang hur lång tid det tar att skritta till ridhuset, visste du inte var ridhuset låg? Då borde du själv sett om det var rimmligt att skritta dit på 20 minuter. Man skrittar/går ju ca 1km på 10 minuter. Så ridhuset skulle enligt dom vara ca 2km bort, men enligt dig närmare 1,2 mil bort??? Låter märkligt.

Om inte stallets ägare håller vad som utlovas i kontraktet du har skrivit på, är det din rätt att, ifråga sätta både hyra och uppsägnings tid.
Jag hade inte utsatt någon häst för detta......en hel dag ute, utan grovfoder.....

Reagera och det är nu.

Hej. Tack för samtliga svar. Jag har nu pratat med stallägaren och hon är absolut inte omöjlig, hon blev glad för att jag sa till och det var verkligen inte så jobbigt som jag trodde. Jag har tagit på mig att fodra lunch så gått som varje dag. Men jag ska ändå flytta då det är så långt till ridhuset. Och för att va sjysst så får jag flytta utan uppsägning.

Till dig som fråga om ridhuset. Nej jag visste inte vart det låg så självklart trodde jag på henne. Men det visa sig nu att hon inte heller hade koll utan bara uppskattat att det tog 20min ca.

om mina hästar skulle stå utan mat från 7 till 18 hade jag flyttat utan uppsägestid inräknat. Det är inte bra alls för hästarna att vara utan mat så länge

Jag stod senast i ett kollektiv stall med 3 "skötare" där hästarna kom ut vid 5.30-6 på morgonen utan mat men fick en tott hö i hagen och kom sedan in tidigast kl 16-17 på kvällen. Jag tröttnade ganska omgående på det. Jag skrev dock inte på något korkat kontrakt som stallägaren ville ha. Men för din del så är det kontrakts brott att flytta innan du måste fullfölja det du har antagit dig att göra (utfodring insläpp osv) samt betala uppsägnings tiden. Men PRATA med ägaren alla är inte omöjliga. Jag hade varit i stallet och släppt ut och tagit in min häst själv under den sista tiden. Det är viktigt att hästen känner att du tycker om den och inte låta någon "idiot" skrika på din häst. Hoppas allt går bra. :D

Ett annat tips till alla er som går i kollektiv stall skriv inte på några dumma kontrakt utan hyr en box rätt och slätt inte massa antagningar som ni tvingas göra. Jag vet att många stall ägare "hatar" mig för att jag skriver detta men inom travet så hyr man en box inte andras hästar om ni förstår vad jag menar.
Stallets kollektiv del kan man sköta utan ett kontrakt.

Där ser du, då löste det sig ju till slut! :)

Lycka till i nya stallet då...och glöm inte att kommunikation är den bästa lösningen på alla problem. ;)

-Hästarna står väldigt länge utan mat i hagen från ca 07.00 till 18.00. Detta resulterar i att det blir fullständig kalabalik vid insläpp. Jag fösöker dock va ute i stallet till kl 15 så min kan få komma in och äta.

Kontraktsbrott om det står i kontraktet när fodringarna skall utföras.
KOlla med stallägaren om det går att ordna på annat sätt.

-Fodret är inte av bästa kvalité. Ensilaget är väldigt blött ock luktar fruktansvärt "beskt" i brist på bättre ordval.

Det står inget om ts halt i kontraktet. Bra kvalité är det trotts låg ts. Foder med låg ts brukar beskrivas som "berskt" utan att det behöver vara fel på det.
Dessutom borde du ha kollat på fodret när du var där och titade på stallplattsen.

-Det tar mer än två timmar att skritta till ridhuset istället för utlovade 20min. Förstår inte hur dom fått ihop det.
Borde du inte kunnat fa ihop detta själv? Kolar man på en karta hur man tar sig dit ser man ganska så snart att dom 20 min borde vara väldigt galet om det tar så länge som 2 timmar. KAn det inte blivit ett missförsånd här? Attd et var 20 min med bil till ridhuset? Eller står dte oxå i kontraktet?

-Ridbanan som utlovat skulle vara liten men med bra underlag är väldigt gropig och hård.
Brukar bli gropig och hård vid denna årstid.
Vilket det oxå blir om det finns folk som inte respekterar att man inte kan rida på en nyharvad bana vid plussgrader när det sedan fryser.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 037
Senast: Fibusen
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 115
Senast: Roheryn
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 598
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar