Behöver hjälp med iponnyn..

E

e-meliie

Hejsan, jag är medryttare på en liten ponny, han är supersnäll och världens sötaste. Jag rider in han och allt går väl helt okej, finns bara några problem..

1. I formen blir han jättestel och vill inget alls, man måste hålla på och slita i över 20-30min för att han ska börja söka sig neråt och gå i form. Hur ska jag göra? Ägaren säger att jag ska 'såga' men känns inge bra alls. framför vagn går han jättefint, men eftersom jag inte är så tung (vilket vagnen är) har han svårare att trampa under sig när jag rider.. vi vill även satsa på dressyren, men han har inte lärt sig galopp utan att man måste smacka och använda spö, vilket inte kommer gå så bra.. ;)

2. vi har börjat hoppa, han tycker det är jättekul, men har inte riktigt bjudning till hindrerna och 'orkar inte' och om man nu fick så skulle han gärna vilja svänga undan, han har inte kommit på att man kan stanna framför hinderna än.. vilket är bra! han kan även bli hopp-ponny, men som sagt, genom gångarterna krävs det väldigt mycket spö och smackningar för att han ska förstå..

3. när jag kommer dit vet jag oftast inte vad jag ska göra, blir oftast rida ut, hoppa lite, eller försöka med dressyr, men går alltid dåligt.. någon som har lite förslag hur våran träning kan se ut? vi kan även åka ut och träna men tyvär inte så ofta.

är säkert något jag glömt nu, men de var det.. känns inte så kul att rida en små lat 5årig b-ponny valack längre.. ägarna är jättesnälla och hjälper mig med allt men vetinte riktigt hur jag ska göra.

tacksam för svar! :bow:

Sv: Behöver hjälp med iponnyn..

Rider du på ridskola? Isånnafall tycker jag att du ska fråga din ridlärare om det finns någon passande grupp för privatponnyer (om du har pengarna) eller om du kan få rida ponnyn bland ridskoleponnyerna? Träning är det som kommer hjälpa er mest, någon kunning vuxen som kan instruera dig när du rider på en ridbana/äng hemma elr liknande? Du ska absolut inte såga ner hästen i form, sitter du rätt och använder skänkel och vikt rätt, stadig yttertygel så är du nästan där. Rid mycket lösgörande. Du säger att ponnyn är lat, har den ordentlig kondition och bra foderstat? Om möjligt kanske du kan rida ponnyn med en gummisnodd ibland om den inte alls är van att gå i form.

Om du nu håller på och rider in häst så glöm det där med form ett tag.. Fokusera istället på grundläggande hjälper, så som framåt, stanna, svänga. flytta för skänkel. En bra lydnads övning är: halt-trav-halt-trav. Är hästen för seg i reaktionerna så använd spö, beröm vid framåt bjudning och var noga med att rid på framåt (gansdka fort) och ha lite lös tygel. Är hästen seg när du vill stanna så rygga ett steg och sen fram igen.

Hej!

Först: Jag tycker det är jättebra att du inte vill såga! Det kommer aldrig ge nånting mer än en ponny som ännu mindre vill gå fram.

För mej låter det som om ponnyn helt enkelt inte förstår vad du vill- det ska inte behövas en massa slitade för att hästen ska gå i form och om den dessutom är "lat" och inte kan galoppfattning är det ett ganska tydligt tecken på att den inte förstår.

Jag tycker du ska hitta en tränare med vana av unghästar och med inriktning på din sits och dina hjälper. Jag säjer inte att du gör fel, bara att du behöver hjälp för att få ordning på ponnyn.

/Lavinia

hejsan!

Jatte bra att du inte vill såga detta är absolut fel!! så guld stjäarna till dej!!

det låter lite som om det e en kombination av ovanna muscler och brist på kondition och utbildning.

han är trosts allt bara 5 år. och det låter som hans inridning har varit skakig som best. utan du kanske får gå tillbaka till grunden vad det gäller ridningen. du sa att han var inkörd och där jobbar i riktig form. focusera på att träna upp hans respons på hjälperna.

Stanna - halt, broms och halv halten. halvhalten är en viktig del i utbildningen för att den ligger till grund för mycket arbete.

starta- han ska lyssna på skänkeln framåt. skit i form och så . när du ber han går fram så ska han fram! det kan bli lite spring i början. men då han börjar förstå så kommer du inte att ehöva ta i så mycket.

gör det roligt och lekfult. för det låter som att dressyr träning är tråkigt (enligt honom.) hur är han att rida ut? rid ut och värm upp först. ha kul och bussa lite trava på och försök inte galloppera jämt. utan strärk traven ... igångsättningar och avsaktningar... inte bara trava på hela tiden utan variera takt och tempo.

rid med en stadig hand, aktiv sits och skit i formen just nu... att han söker sig framåt och svarar fram räcker just nu han får dock inte ligga som ett tåg i din hand utan han ska bära sig själv.

galopp fattningen kan vara svår att träna själv... hur svarar han på röst komando? träna in ett röst komando på lina och sedan kan du använda det vid ridningen ...

men jag håller med dom andra hitta en tränare att träna för några /nån gång i månaden...

KL
Hmmmm. Är inte övertygad - men svarar ändå.

Be ägaren om bidrag till en tränare som kan (komma dig?) och hjälpa dig med ponnyn + lägga upp en utbildningsplan.

Nej jag rider inte på ridskola, utan bara privat. Vi har bara ängar, en jättejätte liten paddock, och lite hagar att rida på.
När han är på banan och de blir dressyr är han lat, annars är han pigg. Han har tävlat maraton och dressyr i körning i helgen så ja han har både kondition och
kan gå ner i form, bara de att han inte vill när jag rider. Nu har han precis lärt sig galopp, vilket är jättekul! han kan ju reda höger, vänster, skritt trav, galopp nu. så de är det inge fel på.
Men som ni säger, att vi bara ska skita i dressyren ett tag.. Jag hatar när de går dåligt och har inte direkt bästa tålamodet så dressyr är inget för mig, även om jag senare vill kunna tävla i det haha..
Lavinia: helt rätt, jag tror inte han förstår riktigt vad jag menar när ägaren säger att jag ska dra han i munnen åt olika håll osv. Fast när ägaren rider han går han ner fint, men hon är ju lite tyngre..
vetinte vart hur hur man hittar tränare, sen är det väl ganska dyrt?

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar