Behöver hjälp med att komma igång på "riktigt"

JeaNette__

Trådstartare
Hejsan vet inte om den här tråden har hamnat rätt, men skriver här ändå:)

Är så här har en arab valack på 7 år som jag behöver lite hjälp med, är så att jag har fått ideé torka, har kört fast. Jag kommer aldrig riktigt igång med han, han behöver bygga upp galoppen....

De jag behöver hjälp med är ett igång sättnings schema dag för dag, har ni inte lite tips hur man kan gå till väga, hur har ni gjort? Tömmkör gör jag en hel del, men känner att jag behöver ett schema att följa.. Så hade varit jätte snällt om ni kunde berätta hur ni har gjort:)

MVH Jeanette

Sv: Behöver hjälp med att komma igång på "riktigt"

hej....
Jobba tre dagar i rad vila en dag de första 3 veckorna. jobba 4 dagar vila i en dag 4 veckor.. jobba 5 dagar å så vidare

Gör ett schema över veckans dagar och antal veckor 7 .fyll i aktivitteter klättra.hoppa stutts,longera, tömköra träna för instuktör, dressyr. skogsprommenad varför inte börja med något helt nytt!!! du inte prövat för ut. eller försök ha ett slut mål inom de 7 första veckorna....De kan hålla motivationen uppe...Jaggis

Tack för tipset ska sätta mig å göra ett schema:) Har du lite mer tips på va man kan hitta på när du tex tömkör, rider osv. Jag har så lätt att nöta samma sak, behöver nya färska ideér:) /Jeanette

Tack för tipset ska sätta mig å göra ett schema:) Har du lite mer tips på va man kan hitta på när du tex tömkör, rider osv. Jag har så lätt att nöta samma sak, behöver nya färska ideér:) /Jeanette

Jag kan nämna en jättebra övning som man har nytta av i alla lägen. Har nämnt den i andra trådar men här kommer den igen:

Ställ ut 4 koner (alltså inte norska fruar nu alltså) på en rad längs långsidan, knyt upp tyglarna en bit och sätt dig sedan och rid serpentiner UTAN att använda tyglarna. Använd endast vikten och skänklarna. Det är en fantastisk övning som lär hästen att flytta undan skänkeln samt att styra utan att framåtbjudningen hindras, vilket iofs. inte brukar vara något problem med just araber... :crazy:
Men det är en bra övning för dig med så att du får bättre kroppskontroll samt är noga med hjälperna. Efter hand kan man börja ta tyglarna och då kommer hästen automatiskt att gå i rätt form. Busenkelt... ;)
När man har tröttnat på det så kan man lägga ut två bommar på marken med 14-15 meter emellan och så försöker man taxa in rätt, i galopp naturligtvis, för att sedan försöka variera antalet galoppsprång mellan bommarna. I normalfallet ska man kunna rida fyra galoppsprång men försök lägga in ett eller ta bort ett. Jättekul övning för häst och ryttare och ett fantastiskt tillfälle att öva upp avståndsbedömning om man vill hoppa lite hinder i framtiden.
Det viktigaste är att man hela tiden ser till att det händer något. En halt där, en övergång till trav eller skritt där, en galoppfattning där borta osv osv.
Enformiga övningar får hästarna att tröttna och efterhand blir de inte så pigga på att ens komma in från hagen...

Hejsan tack för tipset verkar som en jätte rolig å bra övning:) måste bara berätta en grej, Ffahrenheit som han nu heter har varit rätt så besvärlig å lasta, men änligen börjar de gå jätte bra, han går inte riktigt direkt in på en gång, men snart så:) Han har alltid gormat å smittit undan åt höger om transporten. Så i söndags när jag skulle ta hem han från betet så först provade jag som vanligt men han kastade sig bara åt höger, kände att jag inte ides bråka han blir bara värre om de blir en konflikt. Så då ställde vi för en "vägg" så han inte kunde gå dit, å då gick han rakt in. Förstå vilken härlig känsla:) Är så skönt att de inte längre ska ta nån timme för att få in han:)

Om det är så att du sak få igång hästen efter lång vila såska du inte fråga någon på buke eller någon annan för den delen. Du känner vad hästen klarar av och om du behöver bygga upp galoppen så får du ut och träna på det. Det är bättre om du som känner hästen tänker på så mycket kalrar han av och det behöver han öva på, de musklerna behöver byggas upp.

Min ponny hade haft fång och jag frågade kompisar om hru jag skulle sätta igång. Då blev det "skritta 10 min i tre veckor sen skrittar du i 20 min och lägger in lite trav" Nej tack! Jag skrittade 10 min några dagar för att se så att hältan ar borta. Sedan började jag ut och rida ordentligt men itne så långa rundor. Min ponny klrade av det och hon avr piggare än någonsin. KÄNN EFTER :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 277
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 296
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 602
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka