Behöver hjälp, longering samt inridning.

M

Miqubie

Hejsan alla hästvänner!

Tänkte kolla med er om jag kunde få lite hjälp/råd av er mer mycket erfarenhet.

I slutet av månaden får jag antaglien hem Milton, en tvåårig halvblodsvallack. Han är inte speciellt hanterad, bara ledd i grimma, verkad någon gång och borstad.

Så, nu kommer vi till saken! Jag skall ju först och främst låta han lära känna omgivningen, ta promenader och försöka bygga upp hans självförtroende då mycket som möjligt. Men skall ju även börja träna longering, samt inridning. Han har aldrig heller haft på sig ett täcke, hur börjar man med detta?

Longering - Hur startar man? (Han har aldrig haft någonting runt magen, samt inget täcke) Självfallet skall jag vänja han vid träns, bett, samt longeringsgjorden, men hur gör jag detta? Samt hur börjar jag med longeringen? Jag får all hjälp jag behöver, men vill dock ha en liten aning själv hur det borde gå till!

Inridning - Hur gör jag detta? Vart skall man helst befinna sig?
Vill gärna ha lite tips om inhoppning m.m Hur gör jag när han precis kommit, skall jag ut och gå med honom då det är viktigt att han får röra på sig (är ca 2tim bildfärd)? Vet ju inte alls hur hästen är riktigt, då detta är en ung individ som inte hanterats speciellt mycket.

ENDAST seriösa svar, TACK!

Sv: Behöver hjälp, longering samt inridning.

Du behöver nog ha någon med dig som visar hur du ska göra, det är otroligt svårt att berätta över internet efersom man måste se hur hästen beter sig genom situationen. Hur mycket erfarenhet har du av hästar?
Jag har själv min första häst..som jag håller på att rida in (satt på honom första gången idag efter att jag trillat av och splittrat handleden.. men det fallet skyller jag till 98% på sadeln och 2% på min dumhet).

Jag tycker att det är bra att ta ut honom på promenader först, så at han lär känna dig och ni kan skapa ett förhållande. Tänk på att du kan tömköra med och lära hästen lite fler hjälper från marken innan uppsittning. Men be någon visa dig sådant du är osäker på.

Att börja med täcke, jag hade börjat med att kolla så att han låter dig röra honom överallt med händerna, sen med en liten plastpåse. När det accepteras kan du vika ihop ett täcke så att det blir mindre och röra honom med det överallt, vik ut efter hand. Öva på att slänga upp det först försiktigt, sen mindre försiktigt och riktigt vårdslöst, men var noga med att han accepterar det du gör innan du går vidare. Håll honom gärna i en lång lina så att han kan dansa undan när han blir rädd; det är säkrare än att han får panik och försöker försvara sig för att han inte kan röra sig. Håll dig själv lugn och följ med, men blir han för stressad får du ga tillbaka en ruta eller två. Och när det är dags att knäppa täcket, var extra noga med att knäppa över bogen först.

Jag hade gjort likadant med longergjord och sadel, tagit det lugnt men tränat tills det kan slängas upp rätt vårdslöst utan att han blir rädd. Ha sadelgjorden lös först och rör under magen och spänn sen ett hål i taget och var beredd på att han kan bocka iväg, men det är inte säkert att han gör det.

Börja inridningen på inhägnat område och ta det lugnt. Första gångerna behöver du ju bara sitta några sekunder och hoppa av direkt för att säga ''så, det var allt. Vad duktig du va!" och även senare räcker några minuters ridning som träning. (gör alltså INTE som jag gjorde och rid ut på (halv)lång tur ca 3 gången du sitter på hästen ;) Även om han beter sig som en ängel.)

Lycka till!

Jag är uppväxt med hästar, suttit in en del shettisar i yngre dagar.
Hade precis ett varmblodssto där jag tränade och tävlade dressyr, tog ca 3 mån att ens få ordning på hennes gångarter. Detta är ju ganska snabbt, men hon var väldigt lättlärd. (:

Mjo, anledningen till att jag frågar är för att jag själv vill ha en liten aning om hur det skall gå till. Kommer ju få hjälp av Kjell, en äldre man som tävlar hoppning på grand prix nivå. Han har ridit in alla sina halvblod själv.

Jag tackar för det, tycker det var ialla fall en liten förklaring till hur man förbereder sig. :rofl:

OK, men då är det säkert inga problem :P Läs lite böcker med, så får du nog bättre förklaringar.
Vi hade unghästkurs på gymnasiet, men jag trivdes inte riktigt med de metoderna.
Själv rider jag in utan bett; i mina ögon är bettet till för den finare kommunikationen och den kan man ändå inte börja med förräns hästen lärt sig att någon sitter på ryggen. Stanna, svänga och gå fram funkar lika bra i en grimma eller remontnosgrimma med tyglar i. Dessutom borde ju hästen redan ha lärt sig att respektera tryck över nosen iom att den blivit ledd. När hästen vant sig vid att någon sitter där uppe och bestämmer kan man börja att använda bettet. Men det är väl bara jag..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 524
Senast: Farao
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 389
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 766
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar