Behöver hjälp fort! Transport, lugnande

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Skuggabaldur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 4 416
Sv: Behöver hjälp fort! Transport, lugnande

Att lasta i träns tycker jag är att föredra framför grimma, om hästen är svårlastad. Du får väl sätta longerlinan i tränset. Annars lastar jag oftast i repgrimma där man har mer kontroll än i vanlig grimma, och slipper risken att dra hästen i munnen.
Men om det är transportören som lastar henne åt dig (?) så kan du ju höra med honom hur han vill ha det.
En lastbil går hästar ofta på mycket bättre än transport, så det ska nog gå bra.
Transportskydd eller inte är ju frågan. De flesta hästar inser vad som är på gång om man plockar fram dem. Sedan beror det ju på hästen hur stor risken är att de skadar sig. Ett mellanting är att bara ta på de vanliga skydden som de flesta har vid ridning, och gärna boots för att undvika trampskador, det reagerar hästar oftast inte på.
Jag håller tummarna för dig imorgon!

Personligen skulle jag skippa det lugnande. Man vet inte hur hästen reagerar på sånt- vår förra häst slog på en tvärnit när hon blev sederad och rörde sig inte ur fläcken, gick inte att få henne någonstans.

Nu slipepr du ju iaf oroa dig under resan, nu är det bara lastningen kvar! Jag föreslår linor, det brukar fungera kanon. Har man inte tid att lastningsträna en massa så brukar alla alternativ som innehåller att man "lyfter" in hästen fungera bra... antingen linor om hon är sparkig, ananrs om hon inte är så stor och ni är två starka så ta varandra i händerna bakom rumpan på henne och dra in henne.

F.ö tror jag inte du ska vara rädd för att köra henne i fortsättningen. Se till att släpet har säkerhetsbommar, alternativt ta ur bommarna fram. Jag fick göra det en gång i ett akutfall- skulel hämta en träningshäst som aldrig blivit lastad. Det första han gjorde var att kasta sig över bommen, TVÅ ggr!
Jag tog bort bommen fram, band honom i sidorna och körde. Saktade inte ner när han krånglade utan bara körde rakt hem och lastade ur honom.
När jag skulle köra hem honom band vi ner honom med halsrem, inte min favorit dock... men still stod han, även då.

Min egen hoppar över bommen ibland, han står med dubbla lädergrimmor i transporten- en med grimskaft under haken som är ganska kort, men inte ås kort att han får panik, och den andra grimma nahr ett grimskaft på varje sida. Viktigt är att INTE sakta ner eller stanna när hästen dumamr sig (om den inte hoppat över såklart...), den ska lära sig att det inte är lönt att hopap runt i transporten- den stannar inte för det....

Nej, det här blev långt och jag är trött. Lycka till imorgon!

Det är de som kommer. Håll tummarna för oss idag...

Testa en repgrimma annars.. Sen tror jag inte att du behöver de 700 grejerna du räknat upp, kör h*n hästar någorlunda regelbundet så ska denne nog kunna reda ut det. Håller man på och daltar förmycket så slutar det med att man får en häst som vet att den slipper bara den är enveten.. Lycka till!

Nu är jag hemma igen och det gick bra:)! Var en jättesnäll gubbe som kom och hon fick åka i en jättefin lastbil med gott om plats. Han fick in henne på 5-10 min, inget våld eller nånting - hon gick in av sig själv till slut. Härjade lite i början men slutade sen. Hon fick lite lugnande, men det märktes inte så mkt - hade nog blivit lite jobbigare om hon inte fått det dock. Så nu är hon installerad i nya stallet och jag hoppas vi ska trivas där.
Tack alla som svarat:)!

Åh så skönt att höra, har tänkt på dig och hållt tummarna!:banana:

Hoppas du har möjlighet att träna lastning så att du inte behöver känna dig orolig nästa gång ni ska åka.:)

Lycka till på nya stället

Tack:)! Ja, jag ska försöka träna mera med henne. Men nu vet jag iaf att hon inte tycker det är så farligt i lastbil och att jag alltid kan anlita samma firma igen om det skulle behövas. Dyrt var det, men värt varenda öre!
Hon var inte ens svårlastad nu, tog bara lite tid på sig. Skrapade i golvet på transporten som om hon skulle gräva sig ur, men slutade ganska snabbt när vi kom iväg. Tror det hjälpte massor att det var transportören som lastade som var lugn och van och jättesnäll mot henne verkligen. Är sååå lättad att det är över:p

Vad roligt att det gick så bra! Men försök att lastträna, när det gick så bra nu så försök själv. Det kan vara lättare nu när du har sett att det gick så bra, då kan man lättare utstråla rätt attityd mot hästen "lastning är lätt".
Lycka till i nya stallet!

Jag förstår hur jobbigt det kan kännas med lastning, har varit med om ett par riktiga olyckor med släp, har tagit mig lång tid att våga köra/lasta en okänd häst, men att träna mycket kommer göra dig säkrare, har hjälpt mig!:)

Kanske finns kurser man kan gå i lastning - tillsammans med hästen. Aa, jag får se. Träna ska vi iaf!

Ta ut en NH-instruktör som hjälper dig att komma igång, om du frågar i ditt stall så kanske de har någon osm brukar komma ibland.

Roligt att det gick bra! Det är bra med snälla travgubbar ibland ;) Nu har du ju någon du kan be om tips på lastträning också!

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 384
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 137
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 156
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 822
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka