Behöver hjälp eller förslag

Golden_Heart

Trådstartare
En kompis till mig har en rätt gammal kanin, som är oerhört kinkig på maten. Han äter inte HÖ och äter lite av sin pellets. Problemet blir att han ofta får tandböld. Kan kaniner äta ensilage? Vad har ni för tips?

Sv: Behöver hjälp eller förslag

Ensilage kan de äta om man torkar det, de kan få magproblem om de äter för blöt föda... Sedan är det något med syran i ensilage åsså...
Vad äter den då?
Varför tror du att tandbölden beror på detta?
Ge kaninen lite goa äppelgrenar att tugga på då, om det är för långa tänder som är problemet :)
Lycka till...

Om den äter mycket pellets eller så, så kan det vara därför kaninen inte äter av höet.

Eller för att den tycker att höet är äckligt/mindre gott. Har haft en sån här, ägaren sa att "den här kaninen äter absolut inte hö!", men jag gav honom lite av vårat hö, och han började mumsa i sig ;).

Tack för ditt svar! Men den äter knappt av sitt pellets. Ägaren ger den någon näve och den har den i ett par dagar minst eller mer. Men jag ska tipsa henne om att försöka hitta ett annat hö.

Men kan h*n inte ge den gräs istället för hö, om man vänjer in den försiktigt?

Jag tycker att det låter som ett tandproblem, med tanke på att den ofta får bölder.
Kaninen kanske har svårt att tugga för att det gör så ont. :crazy:
Låt en veterinär titta i munnen på den.

Är den mager?

Inte speciellt. Den har varit flera gånger till veterinären och den kan inte göra speciellt mycket mera.

Liknande trådar

Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 871
Senast: Scata
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 750
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 172
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Min 7-åring är lite jobbig med frukost. Helst skulle hon nog inte äta något alls förrän efter tolv men det funkar ju inte när hon går i...
2
Svar
36
· Visningar
2 068
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar