Behöver goda råd samt lite uppmuntran

H

Häst 2004

Mitt sto, halvblod 7 år, har varit halt sedan ca 2 veckor...
Började med att hon kändes stel i hö varv vid ridning, visade efter ett tag hälta på hö bak. Har haft veterinär som böjt henne - visar ej mer reaktion efter böjprov. Har tagit blodprov som ej heller visar ngt konstigt. Finns inte ngn svullnad el ngt i ngn av benen. Hon är inte mycket halt, samt visar mest på böjt spår - det är precis som om hon inte får hö bak riktigt med sig - svårt att böja det på ngt sätt...
Får själv för mig att det inte kommer ifrån benet utan längre upp, antingen ryggen el höften!? Hon visar möjligen lite reaktion när man trycker vid ländryggen, lite ovanför korset... Har fått tid på klinik den 20/9 , känns lite hopplöst just nu bara... Ngn som hrar en aning om vad det kan vara el varit med om liknande?
Jag promenerar med henne varje dag enl vet råd.

Sv: Behöver goda råd samt lite uppmuntran

Alla hästar reagerar inte på böjprov, min häst har haft knäledsinflamamtioner utan att vet har fått några böjprovsreaktioner så jag ser inte det som en garanti för att lederna är ok. Det kan förstås vara som du säger att problemet sitter i ryggen, men det kan lika gärna vara något annat som gör att hon går och spänner ryggen.

Det är tyvärr bara att vänta och se vad de säger på kliniken, jag hoppas att du får bra svar och att det är inte är något allvarligt.

Beroende på vilken led som är angripen är böjprovet mer eller mindre utslagsgivande. T ex ses sällan böjprovreaktioner vid knäledsinflammation (det riktiga knäet, alltså bak!) medan många hästar med lindriga inflammationer i kotlederna reagerar kraftigt. Det finns ju också andra orsaker till hälta som inte direkt sitter i leden och därmed inte förvärras av böjprovet.

Man behöver göra en ordentlig hältutredning av din häst.

Rent allmänt kan jag hålla med dig om att det låter som en hög hälta bak, jag skulle gissa på knäled. Många hästar får spänd muskulatur i länden när de är halta, så att hon ömmar vid palpation över muskulaturen i ryggen är ett ganska ospecifikt symptom, även om det förstås kan tyda på ryggproblem.

Hoppas det ordnar sig!

Tack för svar!

Men om det skulle sitta bak i knäet, borde hon inte ömma el vara varm el svullen på ngt vis !?

Min häst hade inga böjprovsreaktioner när han hade en lös benbit i hovleden vä bak. Han hade en ganska diffus hälta i vissa steg endast på böjt spår i vä varv.

Ok, har också funderat på det här med lösa benbitar...
Jag röntagde aldrig henne vid veterinärbesiktningen när vi köpte henne...

Möjligen kan det sitta i höften på henne... Hon verkar besvärad när jag ska flytta henne i sidled i stallgången ...
Har också pratat med EQ, fick lite tips om hur jag ska känna på insidan av låret - om det känns hårt o spänt osv...
Är det dumt att be EQ komma innan jag varit på klinik tros !?

Ska tillägga att hovslagaren har kollat och det finns inte några hovbölder. Hon fick antiflammatoriskt samt B-vitamin i spruta när veterinären kollade henne...

Veterinären pratade om patella hakning, fast han sa att man då oftast kan känna en svullnad på insidan av låret, vilket han inte kunde känna på min...
Ngn som har erfarenhet av patella hakning och hur det yttrar sig ???

min häst har precis samma problem som du beskriver.
han visade hälta vänster bak vid böjprov, utan svullnader el någon ökad värme i något ben.
jag hat haft en equiterapeut ute som känt att han har ont från korset upp i ryggen. han har fått akupunktur 2ggr och laser en gång. på måndag kommer han tillbaka, och är det inte bättre då så ska jag boka på klinik för honom...:crazy:

tråkigt när man inte vet hur man ska göra...
hovslagaren kommer ut på tisdag, då ska han även få kolla om han ömmar i sulan, eller kolla efter hovböld mm.

Ja det är så jättejobbigt när man inte vet vad det kommer ifrån:(
Hoppas det går bra med din häst !!!

hoppas det går bra med din med ;)

En aseptisk ledinflammation, dvs en ledinflammation som inte orsakats bakterier, ger inte någon svullnad eller värme. Ofta fås en ökad ledvätskeproduktion som ses som en galla, men denna kan vara mycket svår att upptäcka. Knäledens olika avdelningar skyddas dessutom väl av olika ligament och det gör att man måste veta exakt var man ska känna för att hitta ledkapseln.

Ok ! Tack för svar!

Eq kommer nästa helg o känner igenom henne...
Men kommer ändå att åka iväg till kliniken den 20/9.

Har du möjligen ngn erfarenhet av knäledsinflammation, hur pass allvarligt det är ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 572
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 869
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka