Behöver ett liten råd

F

Falcon86

Jag har börjat fundera på om att börja tävla i hoppnig kanske till nästa år, jag vet allt om licens men frågan är : jag är döv så jag undrar om det går bra att tävla i klubbtävling och regional? Tror säkert att det går i klubbtävlingar men regional då? Om man vill börja tävla i Regional sen till tex. Eller måste jag tävla inom handikapptävling? Jag har inte mer funktionhinder än bara dövhet.

Tacksam för svar

Sv: Behöver ett liten råd

Så klart att det går :) Varför inte ? Syftar du på att du inte ska kunna höra start signalen ? I sånna fall så kan du ju be mamma eller nån funktionär vinka åt dig när du ska starta :)
go for it :D

Det ska säkert gå alldeles utmärkt. Det du får tänka på är ju att vara extra uppmärksam på framhoppningen, kanske säga till insläpparen dit så att de vet det och kan meddela övriga ryttare.
Vad det gäller startsignal fick du ju ett bra förslag här ovan :)

Det går säkert bra! flaggen höjs ju dessutom när du får starsignal! ;)

Till alla!

Tack för ni svarat, det var nog lustig fråga men jag vill bara vara säker. Jag kan alltid be min sambo *vinka till mig* Det skulle se kul ut.;)

Det är inga hinder alls att tävla fast man är döv. Jag känner en kille på Irland som är döv som tävlar 1.20-1.30 i hoppning.

Men säg till så att alla funktionärer vet om det, så att de inte ropar på dej och du inte hör dem och de ber domaren skälla ut dej. Se till att ha sambon eller någon annan vid din sida hela tiden så att han hör ifall någon vill dej någonting.

På framhoppningen säger man högt vilket hinder man ska hoppa när man är på gång, och det hör ju inte du, så du kommer få vara lite mer uppmärksam på hur de andra rider så att ni inte krockar.

Lycka till!!

Det är inga hinder alls att tävla fast man är döv. Jag känner en kille på Irland som är döv som tävlar 1.20-1.30 i hoppning.

Men säg till så att alla funktionärer vet om det, så att de inte ropar på dej och du inte hör dem och de ber domaren skälla ut dej. Se till att ha sambon eller någon annan vid din sida hela tiden så att han hör ifall någon vill dej någonting.

På framhoppningen säger man högt vilket hinder man ska hoppa när man är på gång, och det hör ju inte du, så du kommer få vara lite mer uppmärksam på hur de andra rider så att ni inte krockar.

Lycka till!!

Tusen tack! Då vet jag om det.:)

Det kommer säkert gå jättebra!

Det svåra är nog när du är inne på banan och hästen ex stannar på hinder och river. Då säger ju domaren "vänta" och sen säger den till när du ska rida.
Men det borde säkert lösa sig, om du ex får ha med dig någon på banan som kan teckna åt dig när du ska starta igen.

Sen är väl framridningen svår, speciellt om det är trångt, men bara du har blicken uppe så kommer det säkert gå bra :D

Lycka till med tävlandet :bump:

Jag tror det kommer fungera alldeles utmärkt för dig. Du har ju fått bra förslag från de som skrivit ovan, ha ngn som vinklar när du fått startsignal (man kan inte alltid lita på dem som ska flagga, de glömmer ibland) och var extra uppmärksam på framhoppningen.

Lycka till med tävlandet:D

för ett par år sedan hade jag en foderponny och hennes ägare är döv, och hon har tävlat framgångsrikt med både ponny och stor häst i många år. Det går aldeles utmärkt! :)

Det kommer säkert gå jättebra!

Det svåra är nog när du är inne på banan och hästen ex stannar på hinder och river. Då säger ju domaren "vänta" och sen säger den till när du ska rida.
Men det borde säkert lösa sig, om du ex får ha med dig någon på banan som kan teckna åt dig när du ska starta igen.

Sen är väl framridningen svår, speciellt om det är trångt, men bara du har blicken uppe så kommer det säkert gå bra :D

Lycka till med tävlandet :bump:

Jag kommer att be min sambo att stå där med funktionär så att det blir tryggt så han kan typ "hallå hoppa" så att jag ser men problem är om han står bak så ser jag inte men det löser sig säkert:D Trots det är 1 år kvar så ändå är jag nervös:angel:

Jag tror det kommer fungera alldeles utmärkt för dig. Du har ju fått bra förslag från de som skrivit ovan, ha ngn som vinklar när du fått startsignal (man kan inte alltid lita på dem som ska flagga, de glömmer ibland) och var extra uppmärksam på framhoppningen.

Lycka till med tävlandet:D

Det ska jag göra! Tack för din svar:)

för ett par år sedan hade jag en foderponny och hennes ägare är döv, och hon har tävlat framgångsrikt med både ponny och stor häst i många år. Det går aldeles utmärkt! :)

Jag kanske bli framgångsrikt ryttare:angel: :angel: :angel:

Nädå kanske inte:D

Jag tycker som dom andra, klart att du ska vara med och tävla! :D Hoppas det går bra för dej, Lycka till ;)

Och här är ännu en som absolut tycker att du ska tävla :) Startsignalen är ju inga problem då det finns folk som flaggar. Skulle de glömma att höja flaggan så brukar ju faktiskt speakern säga till funktionären i fråga ganska så snabbt.
Som nån annan också skrivit så tycker jag att du ska vara noga med att informera funktionärer, domare osv så att de vet och alltid ha någon vid din sida.
Lycka till och glöm inte att skriva hur det gick...om ett år ;)

Och här är ännu en som absolut tycker att du ska tävla :) Startsignalen är ju inga problem då det finns folk som flaggar. Skulle de glömma att höja flaggan så brukar ju faktiskt speakern säga till funktionären i fråga ganska så snabbt.
Som nån annan också skrivit så tycker jag att du ska vara noga med att informera funktionärer, domare osv så att de vet och alltid ha någon vid din sida.
Lycka till och glöm inte att skriva hur det gick...om ett år ;)

Jag kommer att dö:rofl: men jag ska komma ihåg att meddela dom folk som du sagt innan jag tävlar. Jepp, ska tala om hur det gick våren 2008:D Egentligen kan jag börja tävla nu men jag har en häst här som ska utbildas i hoppning så jag vill vara i god tid och dessutom fixa seniorlicens,gröntkort och hästlicens också. Det är ju mycket att göra nuuu:D

lite ot kanske, men vad är det för pålle du har? *nyfikeen* :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 283
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 478
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 904
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar