Behöver er hjälp

Personligen tycker jag att jag behöver vara extra försiktig, särskilt med råd som kanske går emot tillverkarens rekommendationer. Många söker och hittar in via google, och om man inte vet utan söker, kan det vara så att kunskapsnivån kanske inte är över medel utan snarare under. Vilket gör att ännu större försiktighet i uttalanden kan vara på sin plats, eftersom det inte går att göra ett riktat uttalande.
För det första så har jag föreslagit BoT i ett inlägg och sedan beskrivit hur jag själv använder det på en häst i samråd med vet i ett annat inlägg. Jag har inte föreslagit att TS på eget bevåg ska använda BoT med liniment och absolut inte samtidigt i bemärkelsen först liniment och sedan på med BoT. För det andra skriver BoT så här: Notera: Försiktighet rekommenderas vid samtidig användning med liniment eller liknande eftersom effekten då förstärks.

@Novali01 Vad i hela fridens namn får dig att tolka in att BoT skulle hjälpa hästen och inte veterinärinsatsen?
Jag skriver efter operation och i samråd med vet för att hjälpa till att dämpa inflammation.
Om du vill ha vetenskapliga bevis för BoT verkan får du vända till tillverkaren. För mig räcker det med att min vet tycker det är en bra ide. Jag litar faktiskt på att min vet skulle säga ifrån om BoT på någotvis skulle vara skadligt och vi var helt överens om att liniment var på morgonen och Bo T på natten, dvs m 12 timmars mellanrum.

@Novali01 Vad i hela fridens namn får dig att tolka in att BoT skulle hjälpa hästen och inte veterinärinsatsen?
Jag skriver efter operation och i samråd med vet för att hjälpa till att dämpa inflammation.
Om du vill ha vetenskapliga bevis för BoT verkan får du vända till tillverkaren. För mig räcker det med att min vet tycker det är en bra ide. Jag litar faktiskt på att min vet skulle säga ifrån om BoT på någotvis skulle vara skadligt och vi var helt överens om att liniment var på morgonen och Bo T på natten, dvs m 12 timmars mellanrum.
Du skriver om o om igen att det HAR hjälpt. Det kan du inte veta. Jag har aldrig sagt att det är skadligt utan att du inte ska säga att det hjälper när du inte har några vetenskapliga bevis för ATT det har hjälpt. Man ska akta sig noga för såna uttalanden på nätet då det lätt kan misstolkas som att det var BoT som gjorde din häst frisk, inte veterinärbehandlingen. Tänk på alla de som inte har så mycket kunskap än, de tar såna uttalanden för fakta och följer sen det istället för att söka veterinär. Som ett exempel på vad jag menar.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka