Behöver er hjälp

Ja menar inflammation, skrev fel.

Får ta och göra det, försökt tagit reda på mer och goolgat en heldel om inflammationer..

Fast det blir ju svårt att googla när du inte vet vad hästen egentligen drabbats av. Det är jätteviktigt att få reda på varför inflammationen uppstått så ni kan eliminera bakomliggande orsaker. Annars uppstår ju problemet igen och igen, till smärta för hästen.

En häst som har ont i hovarna är en häst som lider väldigt. Här står lite om hovinflammation, kanske har du redan läst det https://www.hippson.se/artikelarkivet/hasthantering/hovvard-del-3-hovproblem-och-hur.htm

Fördelen med ett tips som bot, är att det kan inte skada om du använder det korrekt. Oavsett om hältan sitter i hoven eller hasen. Om hästen har boxvila och bot på benen kanske den slipper tjocka ben till exempel.

Det hade varit annorlunda om någon kommit med ett tips om att typ "galoppera en timme är toppen!"

Ts verkade angelägen att prova vad som helst för att hjälpa sin häst, då är bot ett lätt alternativ att tipsa om. :)
Jo bot kan göra skada. Det kan orsaka en enorm smärta för hästen om det inte vänjs in och används korrekt. Ingen här har heller förklarat för Ts hur det ska användas korrekt. Snarare har rent felaktiga tips om liniment i samband med bot uttryckts.

Jo bot kan göra skada. Det kan orsaka en enorm smärta för hästen om det inte vänjs in och används korrekt. Ingen här har heller förklarat för Ts hur det ska användas korrekt. Snarare har rent felaktiga tips om liniment i samband med bot uttryckts.
Visst följer instruktioner med vid köp? Sen så hade jag för mig att någon bara tipsat om bot.. men nej, i samband med liniment är det förstås inte en bra idé. :)

Vi gjorde bedömningen att det skulle fungera, vilket det också gör. Hade ngn reaktion visat sig så hade jag givetvis avbrutit.

"Vilket det också gör"???????? VAD har du för vetenskapliga belägg för det? Akta dig noga för att slänga ur dig såna saker på nätet. Finns ju många med låg kunskapsnivå som kan tro att det är en sanning och det är det inte, finns ingen som helst bevisning för att det var det som hjälpte din häst och inte veterinärinsatsen.

Visst följer instruktioner med vid köp? Sen så hade jag för mig att någon bara tipsat om bot.. men nej, i samband med liniment är det förstås inte en bra idé. :)
Även om det gör det så är det tyvärr få som läser och följer instruktionerna. Det är så mycket vanligare att folk bara slänger på dem och låter hästen ha dem över natten redan första gången vilket kan vara mycket smärtsamt. I bästa fall har man då en individ som det inte fungerar på och i värsta fall har man en hästägare som inte förstår sambandet, inte ser att hästen har än mer ont och upprepar eländet.

Köper man t ex begagnat eller lånar finns det inte några instruktioner. Då kanske man googlar, kommer in på den här tråden och ser att det rekommenderas liniment och BoT, vips! så är hästen sönderblistrad. Det blir rätt otäcka skador av bristring när det kommer till värme och liniment.

BoT är inget undermedel, det är en produkt som reflekterar värme vilket gör att det blir lite mer värme än med vanlig paddar när man lindar. Det i kombination med liniment är ju ingen rolig historia, det måste du väl ändå hålla med om?

Och går du tillbaka och tittar så rekommenderar du det inlägget som faktiskt föreslog liniment och BoT. Rätt oansvarigt.

Köper man t ex begagnat eller lånar finns det inte några instruktioner. Då kanske man googlar, kommer in på den här tråden och ser att det rekommenderas liniment och BoT, vips! så är hästen sönderblistrad. Det blir rätt otäcka skador av bristring när det kommer till värme och liniment.

BoT är inget undermedel, det är en produkt som reflekterar värme vilket gör att det blir lite mer värme än med vanlig paddar när man lindar. Det i kombination med liniment är ju ingen rolig historia, det måste du väl ändå hålla med om?

Och går du tillbaka och tittar så rekommenderar du det inlägget som faktiskt föreslog liniment och BoT. Rätt oansvarigt.
Liniment och bot ihop, nej, det skulle jag inte rekomendera till någon. Jag skulle framfört det tydligare när jag skrev, det har du helt rätt i!

Om man väljer att rekomendera en produkt är det ju på det sätt produkten ska användas. Om man rekomenderar ett visst typ av bett så kanske man menar normal ridning, men personen som köper det sliter hästen i munnen? Man kan inte ta ansvar över att folk använder grejerna på rätt sätt. I min värld så tar man reda på hur grejer fungerar innan man använder det, jag skriver inte en instruktion varje gång jag ger ett råd, men är personen osäker så svarar jag självklart på alla följdfrågor. :)

Nyfiken på vad du fått för hemvårdsråd av veterinären :)

Hur länge är det boxvila? mm

Om jag vart du skulle jag följa veterinärens anvisningar sen skadar det aldrig att pyssla med hästen för övrigt, kanske lite trickträning som någon föreslog men låt det ta den tid det tar.

Är veterinären oklar så be om mer information, kanske nytt besök? Annars vänd dig till ny veterinär/klinik.
Har lärt mig att man som hästägare måste ifrågasätta om magkänslan är fel.

Handlar det bara om att snabba på eventuell läkning så är det inte att rekommendera. Men du kan underlätta på olika sätt.

Liniment och bot ihop, nej, det skulle jag inte rekomendera till någon. Jag skulle framfört det tydligare när jag skrev, det har du helt rätt i!

Om man väljer att rekomendera en produkt är det ju på det sätt produkten ska användas. Om man rekomenderar ett visst typ av bett så kanske man menar normal ridning, men personen som köper det sliter hästen i munnen? Man kan inte ta ansvar över att folk använder grejerna på rätt sätt. I min värld så tar man reda på hur grejer fungerar innan man använder det, jag skriver inte en instruktion varje gång jag ger ett råd, men är personen osäker så svarar jag självklart på alla följdfrågor. :)

Men har du egentligen läst vad du diskuterar?! Du hoppar in i en diskussion om HUR man använder BoT och styrker med ditt svar det inlägg som rekommenderade BoT med liniment. Du kan inte ta halva rekommendationen, låta bli att citera, inte ange att du inte styrker hela rekommendationen och sedan tro att folk förstår att du egentligen bara rekommendera en del av det som skrivits.

Det måste du rimligen förstå själv blir solklart svar att du styrker rekommendationen i sin helhet, om du inte dementerar de delar du INTE håller med om.

Men har du egentligen läst vad du diskuterar?! Du hoppar in i en diskussion om HUR man använder BoT och styrker med ditt svar det inlägg som rekommenderade BoT med liniment. Du kan inte ta halva rekommendationen, låta bli att citera, inte ange att du inte styrker hela rekommendationen och sedan tro att folk förstår att du egentligen bara rekommendera en del av det som skrivits.

Det måste du rimligen förstå själv blir solklart svar att du styrker rekommendationen i sin helhet, om du inte dementerar de delar du INTE håller med om.
Gå tillbaka och läs vilket inlägg jag svarade på.från början.(vet inte hur jag citerar det i samma inlägg som jag svarar dig) I det inlägget stod inget om liniment. Sen har jag sagt efteråt att, nej, använd det inte ihop med liniment. Jag kan inte ta ansvar över vad folk sagt tidigare i tråden , du får utgå från vad jag faktiskt svarat på.

Och om jag håller med om att det kanske blev lätt att missförstå, varför fortsätter du vara på mig?

Men nu var ju tipset inkorrekt (helt mot BoT´s egen rekommendation), och uppenbarligen har vi en TS med låg kunskapsnivå. Gigantisk risk för blistringsskador alltså.
Jag förselog INTE att TS skulle använda BoT m liniment. Jag skrev att jag gör det själv i samråd med vet ( dock ej samtidigt utan med 12 timmars mellanrum) när mitt råd om BoT där det inte stod ngt om liniment ifrågasattes.

Med hänsyn till TS kunskapsnivå, hur kommer du till den slutsatsen?
Jag tycket att det är en allmänt rimligt antagande när man skriver i ett forum att utgå ifrån att både den som skapar tråden och de som svarar kan sålla bland de råd som ges och ta ansvar för hur man använder sig av dem.

Jag tycket att det är en allmänt rimligt antagande när man skriver i ett forum att utgå ifrån att både den som skapar tråden och de som svarar kan sålla bland de råd som ges och ta ansvar för hur man använder sig av dem.

Personligen tycker jag att jag behöver vara extra försiktig, särskilt med råd som kanske går emot tillverkarens rekommendationer. Många söker och hittar in via google, och om man inte vet utan söker, kan det vara så att kunskapsnivån kanske inte är över medel utan snarare under. Vilket gör att ännu större försiktighet i uttalanden kan vara på sin plats, eftersom det inte går att göra ett riktat uttalande.

"Vilket det också gör"???????? VAD har du för vetenskapliga belägg för det? Akta dig noga för att slänga ur dig såna saker på nätet. Finns ju många med låg kunskapsnivå som kan tro att det är en sanning och det är det inte, finns ingen som helst bevisning för att det var det som hjälpte din häst och inte veterinärinsatsen.
Jag skriver att det fungerar på min häst. Hon har inte blivit det minsta blistrad. Men jag har det inte samtidigt utan med 12 timmars mellanrum och det sker i samråd med vet!

Inflammation i bakhovarna låter misstänkt nära en fångdiagnos i min värld. Jag skulle absolut be veterinären förklara noga och så jag förstår varför hen anser diagnosen är si och vad den tros bero på.

En häst som verkligen har en allmän inflammation i båda bakhovarna ska med största sannolikhet stå på strikt boxvila på mjukt underlag och varken promeneras eller tricktränas.

Jag tror dock det blivit missförstånd kring ev diagnos. Så prata med veterinären igen och be denne förklara tills du själv känner att du förstår precis.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka