Behöver er hjälp

Eliiinstroom

Trådstartare
Hej, nu är det så att min häst är halt i båda bak och jag undrar hur ni gör för att få det att bli bättre snabbare.

Han går just nu på Metacam som är utskriven av veterinär för att dämpa inflammation i bakbenen, sen går han även i Box på nätterna och i sjukhage på dagarna.

Men jag undrar hur ni hade behandlat eran häst om den var halt, hade ni gjort något mer än det jag gör eller hade ni haft hästen på boxvila. Behöver tips som kan göra att han blir bättre.

Hej, nu är det så att min häst är halt i båda bak och jag undrar hur ni gör för att få det att bli bättre snabbare.

Han går just nu på Metacam som är utskriven av veterinär för att dämpa inflammation i bakbenen, sen går han även i Box på nätterna och i sjukhage på dagarna.

Men jag undrar hur ni hade behandlat eran häst om den var halt, hade ni gjort något mer än det jag gör eller hade ni haft hästen på boxvila. Behöver tips som kan göra att han blir bättre.

Det beror på VARFÖR hästen har ont. Veterinären har, förhoppningsvis, ställt en korrekt diagnos och därför gett dig rätt hemgångsråd för att hästen skall 1, bli bra så fort som möjligt, och 2, ska vara så bekväm som möjligt under tiden.

När min häst hade boxvila (box och box+boxhage) såg jag till att göra lite trickträning, tex. för att underhålla hjärnan på henne. Inget som på något sätt gjorde henne 'bättre' snabbare, men som höll henne lite mer nöjd under tiden.

Det beror på VARFÖR hästen har ont. Veterinären har, förhoppningsvis, ställt en korrekt diagnos och därför gett dig rätt hemgångsråd för att hästen skall 1, bli bra så fort som möjligt, och 2, ska vara så bekväm som möjligt under tiden.

När min häst hade boxvila (box och box+boxhage) såg jag till att göra lite trickträning, tex. för att underhålla hjärnan på henne. Inget som på något sätt gjorde henne 'bättre' snabbare, men som höll henne lite mer nöjd under tiden.

Han har en inflammation i båda bakbenen och har haft det ända sedan han kom, men har inte varit tydligt fören nu, okej. Ska testa lite trick träning med honom sen så får vi hoppas att han tycker att det är kul. ☺️

Man kan inte göra så mycket mer än att ge det tid. Det brukar vara just tid som är svårast för hästägare att ge sina djur faktiskt. Man vill upp i sadeln så snabbt det bara går. Det är däremot lite roligare för hästen att vara skadad om ägaren umgås med hästen. Ryktar, pysslar, går promenader (om det är ok veterinärt), tricktränar osv.

Följ veterinärens råd noga och passa på att umgås med din häst från marken. Lär känna varandra på djupet helt enkelt. Det kommer ni båda ha stor nytta av när hästen blivit frisk.

Var supernoga vid igångsättningen och ta det lugnt. Många skador behöver lång tid för att läka och då får man helt enkelt ge den tiden för annars är risken stor att skadan går upp igen. Det är också bra om du kan få hjälp av någon som är bra på rehab när din häst ska sättas igång så att du kan hjälpa din häst att använda sin kropp på det bästa sätt som går för att förhindra nya skador. En häst som har haft skador har ofta snedbelastat sin kropp och kan vara hjälpt av massage eller liknande för att kunna släppa på de spänningar som har uppstått i kroppen när hästen har haft ont. Fråga din veterinär på återbesöket om det är något hen tror kan hjälpa din häst. Det är alltså inte aktuellt med några alternativa behandlingar förren veterinären säger att det är okej.

På vilket sätt menar du att det skulle förbättra en inflammation? Det finns ju inga studier på att det funkar.
Jag blev hjälpt av bot när jag hade en inflammation i armbågen, så det skadar absolut inte, det förkortar dock inte tiden ts ska följa veterinärens skritt / vila ordination.

@Eliiinstroom att ställa en fråga om hur en häst kan tränas/hållas/behandlas för att bli frisk/snabbare bli frisk till andra än veterinären är dömt att bli vilseledande/missledande . Ffa när din "diagnos" är "den är halt i bakbenen".

Följ din veterinärs råd, och ställ frågan du ställer här till veterinären . Bra är också om du ber veterinären förklara för dig vad som är hästens problem , inte bara att den är halt i sina bakben .
Om du får en tydligare förklaring du själv förstår bättre, har du möjlighet att utifrån det tex läsa lite om liknande skador/problem/rehab osv.

Lycka till !

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka