Behöver amma

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Abova
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 904

Abova

Trådstartare
Vi måste nog brja inse att det här inte kommer fnka , dag 4 har nästan helt passerat och stoet skyr fortfarande fölis som pesten!
Hon har snarare blivit änn värre och visar tydligt att hon inte alls är med på detta tan vill ut med sina kompisar i hagen.
Jag börjar även oroa mig för fölet som är riktigt rädd för stoet och slänger sig handlös in iväggen om hon så mcket som frustar , när vi varit ute vill han inte gå in i boxen och han vågar inte lägga sig frrän han är så trött att han bokstavligt faller ihop!!

Vi måste nog hur jobbigt det än känns inse att vi behöver en amma!
Men det är inte heller alldelles lätt att få tag i eftersom vi hade den stora turen att få in kvarka ett för ett antal veckor sedan. Visserligen r alla hästar nu frisk och har varit symptomfria i över en vecka med det är fotfarande 2 veckor kvar på isoleringen!
Ringde en tjej som hade ett jättebra sto i morse men hon backade ur med kvarkan .
Så vad göra , en annan ringde som hade ett sto 20 mil bort men den var förstagångare och hade förlorat fölet vid födseln för 3 dar sedan, är det ändå värt att chansa ? Hr ofta brukar det funka ?eller bör jag vänta på ett säkrare kort?

Sv: Behöver amma

Vi hade ett förstagångssto som miste sitt föl efter åtta dygn förra året. Fölet hade aldrig diat henne själv utan vi hade mjölkat, men det gick jättebra med fosterfölet, som i och för sig var tre veckor och hade mist sin mamma genom olyckshändelse. Den visste ju var maten fanns.
Jag skulle chansa om det inte finns något annat sto att tillgå.
Har hon mjölk kvar? Vårt sto var utan föl i två dygn och hade sinat, men mjölken kom snabbt igång med ett diande föl och mycket mat.

Envishet och lite is i magen är bra att rusta sig med.

Precis grannen gav upp efter typ två timmar o det kan ju ta upp till en vecka eller mer innan det funkar.

ni få ursäkta alla mina stavfel i det förra inlägget , blir så när man bara har någon minut på sig medan fölis sover med sambon som vakt!

Vi provade med ammastoet , men insåg alla rätt så fort att det inte skulle funka! , hon var om möjligt ännu värre än våt sto och var så allmänt stressad att hon var farlig att hantera.
Hela natten höll hon oss på helspänn när hon försökte klättra ur boxen och så fort man tog i hene skulle hon sparka ner en med sina framben, vi försökte hela förmiddagen idag oxå men efter att ha resonerat med ägaren valde vi att avbryta så de hämtade hem henne igen och nu är vi tillbaka på noll igen.

Vi skulle behöva ett lugnt sto som haft föl förr och vet vad det handlar om och som är lugn i sig, det måste ju finnas men var tusan finns dem.
Min lillebror var gullig att kommentera att jag såg ut som jag kände mig idag , dvs 5 dygn utan sömn , odentlig mat eller dusch ,sovandes i stallet sätter sina spår:(

Ett tips är att ringa runt till en del travstuterier. Ofta så anmäls ju inte amma-stona till förmedlingen, men vid en direkt förfrågan brukar det inte vara så stora problem att få låna. Om inte annat har de ju i sin tur kontakter runtomkring. Jag väntar på att 4 ston ska föla endera dagarna. Nu får vi hoppas att det går vägen med dom, annars hör jag av mig...

Vi hade ett förstagångssto som miste sitt föl efter åtta dygn förra året. Fölet hade aldrig diat henne själv utan vi hade mjölkat, men det gick jättebra med fosterfölet, som i och för sig var tre veckor och hade mist sin mamma genom olyckshändelse. Den visste ju var maten fanns.
Jag skulle chansa om det inte finns något annat sto att tillgå.
Har hon mjölk kvar? Vårt sto var utan föl i två dygn och hade sinat, men mjölken kom snabbt igång med ett diande föl och mycket mat.

Envishet och lite is i magen är bra att rusta sig med.

Trådkapning, hoppas ok...

Jag vet vilket föl det är som fick låna ditt sto. Ägaren till fölet hade även fått låna mitt sto förra våren för att de skulle föla tillsammans och fölen skulle få leka ihop. Allt blev en enda jäkla otur med allt ihopa, mitt sto fölade ett dödfött föl, hennes sto fick ett levande föl men förolyckades själv då en hund dök upp från ingenstans o jagade ut dem i hagen så stoet skadade sig så illa att hon fick avlivas:(

Trådskaparen:
Mitt sto som jag nämner ovan var förstagångsföderska o hon fick bli amma, efter ungefär 5 dagar till ett annat föl.. Kan väl inte säga att allt gick så enkelt, hon hade väldigt svårt att acceptera honom och det tog ett par dagar innan vi vågade lämna dem själva i boxen. Fölet som också blivit väldigt människopräglad var heller inte så jätteenvis med att dia, såfort mitt sto sade ifrån så slutade han. Ägaren fick därför även börja ge en del mkjölkersättning efter ett par veckor, då fölet gick ner i vikt. I hagen diade han själv, men i boxen fick hon stå bunden medan han diade. De blev mer o mer "kompisar" för varje vecka o han fostrades bra av henne, vilket nästan var det viktigaste eftersom det var ett hingsföl, då är det inte bra om de blir för präglade på människor.

Mvh Maria

Ja det var verkligen otur i stora mått.

Vi har tidigare haft att göra med ett par föl som behövt amma och det har också gått väldigt bra.
Den första var vår egen som fick ett nordsvenskt sto som mor. Hon tog honom utan att blinka. Han var hennes från första ögonblicket = drömsituation.
Den andra var bekantas föl som vi hjälpte till med och det stoet var väldigt avigt i flera dagar innan hon slutligenn visade lite intresse för fölet och tog det till sig.

Man kan behöva vara ganska hård och kall för att få det att fungera. Det är inte roligt att behöva vara elak mot stoet och heller inte roligt att se en liten fölunge åka på smällar och hugg, men med stor envishet så brukar det gå.

Vi har även haft ett sto (ungsto) som vägrade ta hand om sitt föl. Hon stod pleggad i flera dagar samt att vi sprutade henne med hormon så att mjölken bara rann. Fölet fick en fredad hörna där stoet inte kom åt henne, men hon var mer så att hon var totalt likgiltig för fölet förutom när den skulle äta för då slog hon. Efter ca en vecka var fölet så pass tufft och stort att hon tog för sig när mamman råkade stå still, men hon kunde när som helst gå ifrån fölet utan att se sig om efter henne trots att hon kanske vaknmade och skrek efter sin mamma. Iskall. Fölet lärde sig att gå med sin jämngamla morbror och mormor och kunde tryggt sova under mormors vakande öga och sökte bara upp sin mamma för att äta, OM hon nu stod stilla så länge. Jag sålde stoet som ridhäst istället och jag tror inte att hon har haft fler föl. I det fallet berodde det nog på chock och plötsligt miljöombyte och lite för tidig flning efter att stallet brann och vi hastigt var tvungna att flytta dem.

Tråkigt det som händer!

Vi hade ett sto som bara ville döda sitt föl för något år sedan. Vi gav upp efter 4 dygn, vi testade allt, men det gick inte och till slut vågade vi inte hålla på längre med fara för fölungens liv och nästan våra liv också.

Vi hittade ingen amma utan gav honom mjölkersättning i hink (dygnet runt kändes det som) och hade en vänlig kompis inne i en box bredvid honom i stallet alltid, alla hästarna i stallet fick aggera kompis i olika skift, vi tog ut och gick med honom i grimma och då hade vi även en vänlig kompis med hela tiden.

Vi "kände av" vilken av kompisarna som tyckte bäst om honom och ville honom mest väl och efter någon månad så hade det gamla halvblodstoet tagit honom till sig. Hon hade fått många föl men hade inte föl det året. Hon hade aldrig mjölk till honom utan vi fick ge honom i hink hela tiden bredvid.

Han är idag pigg och frisk och hans mamma som bara ville döda honom har fått ett föl till och där gick allt vägen, hon är så rädd om sin fölunge.

Kämpa på och lycka till.

Igår kväll kom ännu en amma , denna gång ett sto som haft flera föl tidigare. Hon började som den andra amman och var jätteavig mot fölet och jag kände bara sorg och förtvivlan över att det här kommer heller inte att funka.
Men nu var hon här så det var bara att göra ett ordentligt försök.

Hon fick stå i sin box ett par timmar och kolla in omgivningen och så vid 22 .00 igår kväll hjälptes jag , min sambo och mamma åt med att hålla henne så att fölet fick dia en skvätt. Hon högg och slog både mot oss och fölet.
Sen fortsatte vi hela natten , en gång i timmen höll vi i henne och lät han dia, sen tog vi ur honom ur boxen och var jättenoga med att hon inte fick en chans att lukta på honom , framåt morgontimmarna började hon slappna av mer och mer och det räckte nu att jag höll henne bestämt, när jag föste ur fölet tittade hon efter det , gången efter muttrade hon lite efter det, gången efter försökte hon följa efter det och så gången efter det lät jag henne nosa på honom.

Då var det som polletten trillade ner! Jag lät honom vara kvar i hennes box och satt brevid ett par timmar, hon var lite skeptisk men snäll.
Fölisen som åkt på så mycket däng smög runt och slängde sig för minsta rörelse, men allt efter tiden gick slappnade även han av och la sig till slut ner , då la hon sig också nära och försiktigt.
Efter ytterligare en tid släppte jag ut dem i hagen , och han fick sig ett par rediga elstötar när han försökte följa efter mig ut ur hagen och stoet sprang genast till undsättning.
Nu vaktar hon på honom som en hök och det är så underbart att se hur han slappnar av mer och mer , han pillar på stoet över hela kroppen , han är ju så kärlek och närhetstörstande att hjärtat brister.
Så nu hoppas jag innerligt att denna tragiska historia slutar lyckligt och att jag och min stackars sambo kan sova i våra egna sängar i natt för första gången på en vecka!

Åh, vad underbart att det har löst sig! Lilla bebis, vilken mardröm att bli behandlad så av sin mamma och inte förstå varför. Om dom nu tänker så...

Härligt att det verkar gå bra med nya "mamman" i alla fall.

Vad skönt för er, blir tårögd när jag läser att det verkar fungera bra nu, och att fölungen kan lita på sin "amma".

Bara att fortsätta hålla tummarna att allt förlöper så bra.

Åhh, vad härligt !

Vad skönt att det verkar gå bra ! Och att den nya mamman är mammig med honom, det har han förtjänat efter sin tuffa start !

Åhhh vad underbart att allt verkar ha löst sig med amma till fölis! /AFF

Oh så skönt att det löste sig. Blev alldeles rörd när jag läste ditt inlägg.
Sov så gott i natt!!!

Vilken tur att det gick så fort för henne att acceptera fölet, det brukar ta mkt längre tid.
Nu kommer nog allt gå bra.
Problemet med många är att de ger upp direkt när ammastoet inte gillar fölet direkt men man får ju tänka så att ston inte gillar alla föl bara för att de haft ett. Det tar rid för dem att vänja sig vid ett nytt föl.
MIn tokstolla var extramamma åt ett annat föl + att nu när hon kommit tillbaka dit så är hon extramamma igen åt ettråingen suck. Men jag hade inte bara satt ihop min o ett annat föl sådär utan gett det tid(Inte riktat till TS).
JAg är glad att ert föl fått en mamma nu, hoppas allt flyter nu:)

Du må tro att vi inte gav upp i första taget och vad det gällde det biologiska stoet så höll vi på i 5 hela dagar 24 h om dygnet utan att komma någon vart alls dvs det gick åt fel håll , varje dag var värre än den förra och alla de "experter" jag talade med sa att det var kört! Hon hade konstigt nog inga modersinstinkter ALLS och kunde när fölet låg och jag stod i boxen helt enkelt gå rakt över fölet för att dricka i sin hink!:confused:
Den första amman var så sönderstressad att det inte ens kändes lönt att ge det någon längre tid, hon var farlig att hantera och att ha i boxen.
Med ammstoet 2 hade jag planerat att försöka ett antal dagar innan jag gett upp , det var en ren lyckträff att det tog så kort tid som det gjorde.

Liknande trådar

Avel Hur gör man det på så smidigast sätt för alla inblandade? Vårt sto fick i Lördags morse ett litet underbart stoföl med microphtalmi... 7 8 9
Svar
170
· Visningar
21 969
Senast: Mia_R
·
Avel Vet att det finns flera sådana här trådar men då har det rört yngre friska föl , har själv ett liten annorlunda situation. Har tagit...
Svar
16
· Visningar
2 327
Senast: winnie the pooh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?