Behov ????

Luff

Trådstartare
Vad ska jag räkna med för behov till en Vbl travarvalack född 00, unghäst i mina ögon, rids 3-4 ggr per vecka i skogen i mellantempo ca 1 tim, ca 165 hög, väger 600-650.

Han vill inte lägga på sig hull, är inte mager men bygger dåligt.
Pigg o glad o jobbar gärna men liksom saknar massan hos en hbl 4 åring, ska dom se ut sådana travarna, han är sen i utvecklingen pga av ett halvårs underutfodring när han var 2 1/2.

Snälla travfolk jag vill ha svar från er då tabellerna inte verkar passa denne travarherre. Jag vill alltså inte ha foderstatsförslag utan en lämplig siffra, sen kan jag filura själv.
 
Försök räkna ut vad han står på just nu och lägg sedan till energi i den foderstaten tills du ser att han börjar lägga på sig. Mammas 600 kgs varmblod behövde uppåt 100 MJ för att sätta hull.

Om han inte musklar som han ska behöver han säkert mer protein. >6,5 i kvot är säkert inte fel i det här fallet.

Låter det vettigt?

mvh Jessica
 
Låter så vettigt så, men det är just det han står på nu, så därför undrade jag om det var någon skillnad på behov vbl travare vs hbl i utvecklingshänseende. Därför ville jag se om travfolket utgick från andra siffror.
Jag vågar inte fodra så mycket mer protein, det märks överskott direkt på urinen, fick sänka.
 
Jag skulle inte vara rädd för att höja MJ ytterligare. Min häst går på ca 110 MJ och 6,5 i kvot och han är en cool kallblodstravare. :cool:

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 523
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 134
Senast: ako
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 854
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 498
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp