Behov vs utseende, halvlångt...

Tror att de är bra som jag har kollat sadeln hos. Flera som varit där och är jättenöjda. Tog givetvis den bästa sadelutprovaren på det stället! :D

Eftersom han inte har ont hela tiden plus att det verkar som att det kommer efter klättring i skogen och dylikt så tror (hoppas!) jag att det är träningsvärk!
 
Dåligt musklad, rids 6 dagar i veckan och har träningsvärk - låter som svaret på din fråga borde ge sig själv. Låt hästen vila lite mer, så han får en chans att sätta de muskler du vill ha!
Avsuttna promenader och massage kan stimulera cirkulationen och påskynda läkningen av musklerna, men det är viktigt att han får vila ryggen dagen efter arbetsamma dressyr, hopp eller klättringspass. Även tömkörning i rätt form kan vara tufft för musklerna!
Du kan ju öka kvoten också om du vill (skulle jag gjort i muskelbyggar fasen åtminstone).
 
Tänk på att äldra hästar behöver mera protein!!! Min är fortfarande rund över båda ryggen och rumpan (drar x-vid på sadlar), han är 23 år och har i princip inte ridit på riktigt dom senaste tre åren. Bara 30 min lugn ridning nån gång i veckan om han är fräsch och jag hinner. Han har fri tillgång på hö (äter väl 8-9kg), 1kg lusern, 2kg müsli med 12,5% protein. Och han går nästan bara i hagen/promenader.

Drog ner på müslin en period, då tunnade han ur lite.
 
Här är lite bilder (några dåliga som jag tog idag med telefonen) så att ni kan jämföra och döma.

Mitten av sommaren 2003

Mitten av sommaren 2003 annan liknande bild

Ryggen idag

Rumpan bakifrån idag

Jag tycker att det ser ut som att han har kommit upp en smula över ryggen runt manken. Vad säger ni?

Målet är ju att kunna rida barbacka ordentligt vilket inte går nu för det gör ont både på honom och mig. Sitter då direkt på ryggraden... :crazy: (Självklart vill jag ju att han inte ska ha ont också.)
 
Fast han rids ju inte hårt 6 dgr/ vecka och har han jobbat "hårt" vill jag ju antingen gå på promenad eller skritta ut en stund i skogen dagen efter för att han inte ska stelna till. Kör ju inte stenhårt direkt. :smirk: Han har heller inte ont hela tiden men de dagar han faktiskt har ont kan jag i 90 % av fallen koppla det till träningen dagen innan. Har han ont tar vi det givetvis lugnare eller bara rider ut och har skoj. :)
 

Liknande trådar

F
Foder & Strö Det gäller en häst på 12 år, halvblod som tränas i dressyr. Varierat, ut i skogen, ridhus, ridbana, tömkörs, alltid i rätt form och...
Svar
6
· Visningar
1 856
Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 198
Senast: Rouise
·
Hästvård Jag tror jag blir galen :crazy: Har sedan i slutet av november sakta men säkert ridit igång min pålla efter förra årets omgångar med...
Svar
1
· Visningar
755
Senast: SkAhAhÄsT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp