Behov unghäst?

Alexandra_W

Trådstartare
Så länge sedan jag räknade på unghästar så har glömt av lite, och får så himla olika siffror på behov beroende på var jag kollar??

Unghingst 1 år (13 månader för att vara exakt), föväntas bli liten B-ponny som vuxen (welsh), i kraftig tillväxtfas just nu.

Sv: Behov unghäst?

Med växande unghästar räknar man (Planck) med två olika "nivåer" beroende på om de är tänkta att startas som 2-3 åringar (travare, galoppörer) eller som 3 - 4 åringar (resten...) Kanske är det därför du får olika? De siffror jag har skrivit nedan stämmer även överens med grundbehoven i SLUs utfodringsrekommendationer. (Vilken är jättebra, rekommenderas till alla och speciellt till unghästägare!)

Vad väger en vuxen B-ponny? :o
Med en förväntad vuxenvikt på 200 kg ska en 13 - 18 månaders ha 30 MJ/dag + ev. tillägg för typ, kön och arbete. För tillväxt räknas en kvot på minst 6,5 och alltså 195 g smrp/dag. Tilläggen räknas med en kvot på 6.

Sv: Behov unghäst?

Det kanske kan spela in till viss del, men får för olika även om jag jämför långsam tillväxt på olika ställen. Hamnar på 30 - 50 MJ, och det känns spontant helt orimligt trycka i honom 50 MJ - samtidigt är jag 'skadad' av för lång tid med vuxna lättfödda och kanse nojar i onödan.

Räknat på 250 kg vuxenvikt, kanske kommer han ligga lägre men 200 - 250 och får ju dra ner om man ser det blir för bra så att säga.

Men då provar jag att lägga honom på 35 MJ så får vi se sen. Proteinet och kvoter har jag koll på, men det var MJ som ställde till det. Jag är så van numera med lättfödda vuxna skrällena som sagt =) Och mina böcker/häften är utdaterade, de har inte ens med nya mineralrekommendationerna till unghästar som det ju är ett antal år sen de kom.. :S

Liknande trådar

Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 132
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 274
Senast: Lillebjörn
·
Hästhantering Hej! Jag har en liten fundering gällande när en ponny kan räknas som färdigutvecklad både fysiskt och mentalt. Jag är medryttare på en...
Svar
19
· Visningar
1 866
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama