Behov MJ etc för shettis

W

Willoxx

Ni som kan shettis, hur mkt MJ, Protein, Ca, P behöver en mkt överviktig shettis ca 14 år, valack som har tjock päls- regntäcke i hagen och promenadrids ett par dagar i veckan?

Sv: Behov MJ etc för shettis

Beräknat underhållsbehov för en shettis som ska väga 200 kg:

mj 25 - 30, smrp 160 - 180, P 8.0, Mg 4.8

Vänligen
Lotten__

Sv: Behov MJ etc för shettis

Fast 200 kg är lågt räknad normalvikt för en normalbyggd shettis...
Min förra avelshingst vägde 202 kg när han skulle opereras för käkfraktur, som orsakat att han gått ner ordentligt i vikt från det att skadan skedde tills han skulle opereras. (det tog en vecka, bland annat pga problem att diagnosticera en udda belägen fraktur...) Han är 103 cm, av lättare shettismodell och var alltså tunn när han vägdes. 225-250 är bättre gissning på normalvikt på en shettis över metern, med normal kroppsbyggnad.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 359
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 796
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V