Behandling av sommareksem

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Svíþjóð
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 6 969
S

Svíþjóð

Hur behandlar du din eksemhäst?
Vilka metoder har du prövat?
Vilka har fungerat bäst/sämst?
Hur märkte du att din häst hade eksem?
Tror du att ökad stress leder till ökat eksem?

(nu bortser jag ifrån eksemtäcke eftersom jag anser användning av det är självklart på eksemhästar)

Sv: Behandling av sommareksem

* Hon sover inne varje natt (om det inte ösregnar ute, då sover hon utomhus), ger Probimin och smörjer med Equixxx (minns ej vad det heter, vit flaska med vätska som ser ut som vatten, kostar 149 kr, funkar bra!). Jag schamponerar henne en gång i veckan.
* Jag har nog testat allt. :smirk: Ökozon funkar bra. De andra smörjorna (Nylanders, Equilotion, Grolisal m.m. har inte funkat så bra på min häst, jag upplever att hon blir sämre av "oljiga" produkter som täpper till porerna). Cortisonlösning har jag använt vid akuta behov, likaså cortisontabletter, vilket gav omedelbar effekt och hästen blev helt besvärsfri på 2 dagar!
* Olika symtom på olika hästar. En av mina hästar fick skorvor under magen i november, som sedan spred sig över hela kroppen. I maj var han helt pälslös på halsen och svullen hela mankammen. :cry: På honom funkade Ökozon bra i kombination med en kort kur med cortisontabletter när det var som allra värst. Tyvärr var jag tvungen att ta bort honom till slut, pga hälta.:cry:
Mitt sto blev svullen i mankammen, ca 10 cm långt ställe, i mars och det verkar vara där som hon har besvär. Hon kan klia sig där och bli tovig, svullen och få sår. Sedan sprider sig besvären längs mankammen och under pannluggen. I år ska jag testa med Probimin och denna vattenliknande lotion som jag glömt namnet på. Hittills funkar det, peppar-peppar.;) Lotionen gör också manen minre torr och knastrig, något som jag annars tycker är ett problem när de går med täcke på halva dygnet.
* Jag tror absolut att hästens allmäntillstånd påverkar eksemutbrotten. Eller tvärtom. Valacken som var jättedålig av eksem mådde inte alls bra, var halt till och från under två år och utvecklade därefter eksem. Jag försöker nu se till att mitt sto är en så glad och nöjd häst som möjligt (det gör vi väl alla), både när hon rids och inte rids. Sällskap i boxarna intill när hon sover inne, och "busigare" ridning och träning.

Svíþjóð skrev:

Förra året började vi använda Ekholmens PROB-olja som en av oss tre tjejer fortfarande använder, men nu håller vi på med Grolisal.

Förra året kunde Sólfagur gå utan täcke efter att ha använt PROB-oljan, schampot och flugmedlet.
Grobladsgrejet vet vi inte ännu.

Sólfagur som är svenskfödd har haft det sedan han var ett och fick det antagligen för att han blev skadad då och immunförsvaret blev sämre.
Gæfa som har värst exem kliar av sig man och svansrot, men hon har tack och lov inte på resten av kroppen.

Jag vet faktiskt inte men jag tror faktiskt att det kan vara så. Det låten rimligt för mig att den stressad häst kliar sig mer om det redan kliar!! "Min" Saga klarar till exempel inte av att stå inne i boxen en hel dag. Hon blir så frustrerad så hon börjar dra tänderna längs boxkanten. det kan vl vara samma princip tycker jag.

/Jenny

- Går in varje eftermiddag när det börjar bli knottigt och sover inne varje natt.
- Sprayar man och svans med utspädd äppelcidervinäger.
- Sprayar ev. svullnader på mankam och svans med is-spray. Även om han börjat klia nånstans så sprayar jag detta med is-spray så lugnar han ner sig.
- Ev. sår behandlas med sårspray och aloe vera. Till iår har jag även köpt spraysårplåster med tjära för ev. sår som inte går att täcka.
- Svampar på RB86 i skap och ansikte varje dag.
- Går med huva dygnet runt.
- Går med tunt flugtäcke dygnet runt.
- Går oftast i en hage utan alltför hårda och fasta saker att klia på, det finns lite sly bara som går att använda om viljan finns.
- Går ensam eller med en annan häst. Kletar på no-bite på täcket över mankammen för att hindra den snälla kompisen från att klia honom.

Vilka metoder har du prövat? Vilka har fungerat bäst/sämst?
Oj.. Det minns jag inte, har provat mkt. Sämst har det varit när han smorts in med krämer, myggmedel och annat oljigt/fett där han har eksem. Eksemtäcken fungerar sämre på min häst, han blir mera klibenägen då.

Han fick det innan jag köpte honom, när ägaren skickade iväg honom till ett örtrikt bete, har jag för mig. Han blev väldigt svullen och sårig i mankammen och svansen, kliade av mkt tagel.

Jag tror det blir en ond cirkel. Har de väl börjat klia sig gör de det mer och mer, självklart är det stressande, de kliar mer osv.

Senast ändrad:

Smörjer oftast både morgon och eftermiddag/kväll. AVS14 i svansrot, mankamm och pannluggshårbotten och superbra grön salva-någonting på såren på skap, under mage, runt ögon, på mulen, på frambenen, i öronen. Har eksemtäcke inkl huva dygnet runt 1 april tom oktober/november.

Örter, äppelcidervinäger, linfröolja, equilotion, probolja, nylanders, skillingarydsalvan etc, etc. Har prövat så mycket att jag inte kommer ihåg allt. Eftersom det är hans 9:e eksemsäsong har jag hunnit med att prova en hel del under längre perioder. Har kommit fram till att AVS14 och superbra grön salva-någonting är det som funkat bäst. Skulle vilja pröva Ökozon men kommer alltid på det för sent på säsongen (har hört att man ska börja i mars redan)

De första åren stod han inne på nätterna, men han kliade sönder sig på inredningen. När vi provade att ha honom utan kliande föremål dygnet runt, blev han mycket bättre.

Jag har märkt vikten av att smörja ofta. Helst 2 ggr per dag.

Kliar frenetiskt, sår.

Jag skulle kunna tro det, men tvivlar. Min eksemhäst är lugnet självt. Har en annan häst som varit superstressad och han har inget eksem efter 14 år i Sverige. Jag har själv lidit av svår eksem och de perioder när stressen varit som värst har jag inte haft eksem.

Just nu har jag precis börjat använda olivolja efter att ha rekomenderats det här på buke - och det verkar faktiskt fungera. *peppar peppar* Men vi får se, har inte hållt på så länge än, kan vara ett sammanträffande. Vi ska köpa exemtäcke och jag inpregnerar honom med hemmagjort flugmedel varje dag.

Avs14 var det första jag använde när jag kliade svansen en sommar. Det fungerade super och behövde inte användas mer. Men nu när han kliar man och svans och fått exem på riktigt så tycker jag bara att avs gör det värre. 4 ess djursalva har jag också använt lite. Nu är det olivolja som är på kartan, får se hur det går.

För tillfället - olivolja.

Han har konstant haft en kal fläck i svansen som jag eg inte brytt mig om så mycket - den är kal året om om han kliar inte. Men den fick mig såklart att fundera. Förra sommaren bröt det ut och han kliade plötsligt bort all man och svansroten. Svårt att missa. Innan det hade han stått en period och kliat sönder manen en del - eller rättare sagt tappat man. Jag vet inte hur det gick till då det måste skett i dåvarande hagen utan träd eller buskar. Ett mysterium.

När det gäller människor är väl detta redan påvisat? Jag tror inte att det är någon skillnad för hästar. Jag tror att all påfrestning påverkar vår fysiska hälsa och obalanser kan leda till alla möjliga sjukdomar. Så ja, det tror jag.

Svíþjóð skrev:

Jag har en svenskfödd eksemhäst och har väl gått igenom det mesta nu. Jag har inte provat Ökozon - det har fungerat bra hörde jag. Min fundering är dock, jag har en svenskfödd islandshäst och eksemet är en ren allergi mot knott, han är även allergisk mot kvalster. Så för honom född med eksem, är det KANSKE annorlunda mot importerade hästar. Jag tro det, jag är nästan 100% säker!

Hans eksem går i vågor med ett bra år och ett dåligt år då han blir mycket dålig och inget hjälper mer än äta cortison.

För att återgå till frågan: bästa resultat- Cortison och tvätt med äcv/vatten var dag samt mjukgörande salva.

sämsta resultat - Horsol och homeopati

Hästen är svenskfödd då och fick eksem första året då han släpptes iväg i hingstflock. Fick växa upp på Ölands Alvar åren efter o sedan kasterarades 3 1/2 år.

Jag bor realtivt bra, små ytor tyvärr men blåsigt och skönt för hästarna med lite insekter just här hemmavid. Det tror jag är viktigt, ha öppna och fria hagar för eksemhästar.

Sedan - vad är stress?? Alla hästar är olika och vissa hästar trivs med att komma ut o tävla, träna. Vissa inte. Att inte få mat regelbundet, då blir det stress, att stå inne i box pga eksem, ensam medan alla andra hästar är ute, vissa bryr sig inte eller vill in. Det hela får anpassas till häst efter häst.

Jag försöker ha en bra foderstat året om för min eksemhäst (den andra med också givetvis ;) ) Linfröolja och Probimin ingår. Om det hjälper vet jag inte men tänker att hästen antagligen skulle vara sämre utan.

Stress behöver ju inte vara tävlingsrelaterat. .

Svíþjóð skrev:
1)Hur behandlar du din eksemhäst?
2)Vilka metoder har du prövat?
3)Vilka har fungerat bäst/sämst?
4)Hur märkte du att din häst hade eksem?
5)Tror du att ökad stress leder till ökat eksem?

(nu bortser jag ifrån eksemtäcke eftersom jag anser användning av det är självklart på eksemhästar)

1) Min häst har eksemtäcke på ute. Hagen är öppen, platt och typ utan träd, blåser oftast där. Han står inne på natten, utan täcket hittills.
Använder ekholms prob-olja, flugspray och schampo.

2) Har inte provat så mycket, då detta är hans första sommar som min. Men han har provat att vara i hage ensam och i hage utan sträd o sånt.

3) Hittills tycker jag prob-oljan har varit riktigt bra.
Även eksemtäcket är super!! Det är nya boett-täcket.

4) Han har kliat av manen, luggen o svanroten varje sommar jag kännt honom. Samt fått sår på dom ställena också.

5) Jag tror att för vissa hästar leder stress till eksem, men för andra inte. Alla hästar är så individuella så alla hästar är ju inte allergiska mot samma sak. För vissa kanske det är maten, gräset, för andra knotten eller kanske solen...och för vissa kanske det är stressrelaterat.

Mvh Karin

Hej! Immunförsvaret är en av de viktigaste delarna i frågan om allergier! Stress försämrar immunförsvaret! man kan stärka immunförsvaret på olika vis. kolla in min hemsida... jenny

Jga smörjer min pnny med helosan salva elelr aloe vera gel varje dag. Någon eller några gånger i veckan blöter jag ner manen och smörjer henen med baby olja. Jag visste redan när jag fick henen att hon hade eksem, och att hon had ekort svans längst upp och så hade hon stubb. Min ponny har ett flugtäcke som skyddar mot sol också. Men nu kan hon inte ha det baraför att hon har skav så att det nästan blöder.

Jag har 2 islänningar som båda har eksem.:( Har provat det mesta, men inget fungerade tillfredsställande förrns nu. Har provat homopat, alger, kortizon, salvor krämer osv....
Läste en artikel i en gratistidning som ges ut på bla granngården. (vet ej vad den heter?) I af så är det en man som forskat inom detta område i många år och fått fram "eksempiller". Jag tänkte att tja, jag kan ju alltid prova?! Ringde upp honom och pratade i över en timme... Började med pillren den 2 juni på båda pållarna. Efter 4 dagar slutade de klia sej! Nu 2 veckor senare går den ena helt UTAN täcke (boxade på natt), är helt "hel". Inga sår, inte ens rodnad i manen! Den andra som var mer angripen har fortfarande täcke men är så avsevärt mycket bättre!:) Han har rodnaden kvar i man och svans. Men det verkar som han slutat klia sej. Jag är så glad för deras skull! Pillren är små, som knapphålshuvuden. Lätta att ge alltså.
Fick också tipset av honom att den bästa sårsalvan att ha på sår/eksem var idomin blandad med lika mycket jukonsalva. Den fungerar super! Jukon kan vara svår att få tag på. Man det går lika bra med ad droppar. Ger även äcv till det. Alltså jag kan skriva hur mycket som helst... Men snoka in på hans hemsida och läs själv! Det fungerar för oss! http://www.eksem.info.se/
Lycka till!!!

Tror inte så mycket på den mannen. Enl honom ska man ju svälta hästen sommartid. Det har inte med eksemet att göra alls.

gejsa skrev:
Tror inte så mycket på den mannen. Enl honom ska man ju svälta hästen sommartid. Det har inte med eksemet att göra alls.
Har vi inte diskuterat den sidan förut ?? Den läran trodde vi inte på då heller. Om det hade varit så revolutionerande så hade vi luttrade eksemfolk nog hakat på.

Jo, jag tror nog det. Därför skrev jag så som jag gjorde. För ingen annan har ju opponerat sig.

Jag har en exem häst hemma som jag tvättar med ekolms PROB- schampo och förra sommaren använde jag även ekholms PROB-oljan. Men så fick jag ett tipa att använda olivolja i mankammen och i svansroten och det har funkat utmärkt! Jag smörjer in det ungefär varanandag. Han har nu blivit mjuk i mankammen och har inte kliat svansen alls i sommar. Så försöker jag att tvätta honom en gång i veckan med Prob- schampot för att göra rent i mankammen och svansroten. Det funkar på min kankse det funkar på andras oxå?!

Vienola skrev:
Hej! Immunförsvaret är en av de viktigaste delarna i frågan om allergier! Stress försämrar immunförsvaret! man kan stärka immunförsvaret på olika vis. kolla in min hemsida... jenny

enligt min dotters läkare så är allergier(astma och exem) ett resultat
av ett överaktivt immunförsvar. att immunförsvaret plötsligt blir så överaktivt att kroppen börjar reagera på ämnen/saker som den igentligen inte ska reagera på.

till ts.

på den d-ponnyn vi hade för några år sedan provade vi det mesta på marknaden, utan några egentliga resultat. det som hjälpte honom mest va att äta antihistamin som vet. skrev ut, samt bada ofta i ett schampo som vet. skrev ut. switch och givetvis exemtäcket. (utan det kliade han med hjälp av bak-hovarna upp stora sår över manen och i huvudet, och bet så det gick hål i svansen och över "rumpan")

kvinnan som jag köpte honom av tror att den utlösande faktorn va ett "lus angrepp" sensommaren han fyllt 2 år. dom sår han kliat upp pga. konstaterat lusangrepp (han va utlånad som sällskaps häst) smordes med recept belaggd cortison salva, i såren i stekande sol. det fick hon reda på senare.

dom som köpte honom av oss provade bla. homeopat-medicin, men han fick kraftiga nässelutslag, och blev väldigt hispig och hetsig av den. dom har fortfarande samma "behandling" som vi hade, och då håller han sig "hel".

Hur gör ni med olivoljan? Smörjer ni in med den eller häller ni den i maten?
Min häst har så torr hud i ansiktet.. Vet ni nåt bra mot det?
Annars använder jag Horsol i man o svans och det verkar funka bra. :) Andra produkter var så kletiga så hela manen o pannluggen blev fettig och smutsig. Har också provat grobladsblandningen som nån tipsade om i islandstidningen och den funkar bra på skorv m.m och gör så det läker fortare och mjukar upp. :)

Sen får han sår på benen som han skrapar upp eller biter upp på samma ställe hela tiden. Usch, jag får dom aldrig att läka.. Nån som har likadant?:crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 782
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 479
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 601
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka