Sv: Behandling av sommareksem
* Hon sover inne varje natt (om det inte ösregnar ute, då sover hon utomhus), ger Probimin och smörjer med Equixxx (minns ej vad det heter, vit flaska med vätska som ser ut som vatten, kostar 149 kr, funkar bra!). Jag schamponerar henne en gång i veckan.
* Jag har nog testat allt. :smirk: Ökozon funkar bra. De andra smörjorna (Nylanders, Equilotion, Grolisal m.m. har inte funkat så bra på min häst, jag upplever att hon blir sämre av "oljiga" produkter som täpper till porerna). Cortisonlösning har jag använt vid akuta behov, likaså cortisontabletter, vilket gav omedelbar effekt och hästen blev helt besvärsfri på 2 dagar!
* Olika symtom på olika hästar. En av mina hästar fick skorvor under magen i november, som sedan spred sig över hela kroppen. I maj var han helt pälslös på halsen och svullen hela mankammen.

På honom funkade Ökozon bra i kombination med en kort kur med cortisontabletter när det var som allra värst. Tyvärr var jag tvungen att ta bort honom till slut, pga hälta.
Mitt sto blev svullen i mankammen, ca 10 cm långt ställe, i mars och det verkar vara där som hon har besvär. Hon kan klia sig där och bli tovig, svullen och få sår. Sedan sprider sig besvären längs mankammen och under pannluggen. I år ska jag testa med Probimin och denna vattenliknande lotion som jag glömt namnet på. Hittills funkar det, peppar-peppar.

Lotionen gör också manen minre torr och knastrig, något som jag annars tycker är ett problem när de går med täcke på halva dygnet.
* Jag tror absolut att hästens allmäntillstånd påverkar eksemutbrotten. Eller tvärtom. Valacken som var jättedålig av eksem mådde inte alls bra, var halt till och från under två år och utvecklade därefter eksem. Jag försöker nu se till att mitt sto är en så glad och nöjd häst som möjligt (det gör vi väl alla), både när hon rids och inte rids. Sällskap i boxarna intill när hon sover inne, och "busigare" ridning och träning.