Behandling av öm rygg,vilket är bäst?

Snobben

Trådstartare
Ni som har/haft hästar med ryggproblem efter sadel som varit dålig,vad har ni gjort för behandling på era hästar?
Har läst att akupunktur är bra på ryggar... :confused:

Ska göra en thermografi(värmekamera undersökning)och se om det visar något i ryggen.Nån som har erfarenhet att behandling med sk biolight?

Sv: Behandling av öm rygg,vilket är bäst?

Jag har haft en häst med rätt kraftiga nervskador i ryggen (så att det syntes ordentligt). Vi behandlade henne med (nu kommer jag inte ihåg de "vetenskapliga" uttrycken), någon sorts elektriska vågor, ultraljud och massage i första hand, för att få igång cirkulationen, vilket gav väldigt bra resultat.

Akupunktur satte vi dock inte på hennes rygg eftersom punkterna var i stort sett borta :confused:

Dock fick hon det i ländryggen, mycket intressant nåste jag säga. Equiterapeuten sa redan innan att detta kommer hon reagera på för här har hon ont. Hon satte ner nålar på andra punkter, så när hon kom till ryggpunkten så sparkade hästen bakut som besatt, hon hade väldigt svårt för att få i nålen öht. Nästa gång hon satte nålen på samma ställe reagerade hästen också, men endast genom att kasta lite med huvudet.

Jag märkte stora förändringar på min häst, men om det var akuounkturen, massagen, isbehandlingen, elgrejet, ultravågorna eller stretchningen det kan jag inte säga... Dock märkte jag att hon var väldigt lugnt efter akupukturen.

//E

Testade lite av allt då me andra ord! ;)
Vet inte riktigt var man ska börja,funderat på equiterapeut eller liknande,men vet inte riktigt var man hittar dom(som kan)

Har tänkt att testa thermografi som sagt,se om det visar något.

Veterinären har ju bara känt på ryggen & tyckte inte det verkade så illa,men pållen är inte glad i sadlen osv,även när jag bara hade på tömgjorden när jag red barbacka reagerade han & han brukar inte sura,bara nån gång åt sadelgjorden när han sätter päls på hösten innan...

Tycker att han är lite snubblig(speciellt med sadel,fått för mig att det är bättre barbacka),men vet inte om det kommer från ryggen.

Jag rekommenderar massage.

Din häst behöver förmodligen mer än massage.
Kan ha roterade kotor, vara sned i bäckenet, Dessa saker kan uppstå av många olika saker ex. fel sadel, gått omkull i hagen, ojämn drivning av bakbenen mm
Skulle rekomendera en equiterapeut. :)

Om du hittar en utbildad veterinär så ersätter försäkringsbolagen akupukturen. :idea: Min veterinär sköter om min pålla till bägge vår stora belåtenhet. Hon älskar när han behandlar henne och det riktigt syns på henne hur det gör nytta! :bow:

Vad bra! :) Blir nog svårt att hitta här....

Frågan är ju om bara massage hjälper.
Vet inte ang ljus & ultraljud.
Funderar på akupunktur,vilket nog kan vara bra(testat själv,fy f.. tyckte jag om nålarna,dom minsta :o men tror på metoden)

Gäller & hitta nån som kan,tror inte "vanliga" veterinärer gör akupunktur :confused:

Här kan du hitta några av de veterinärer i Sverige som är godkända av försäkringsbolagen. :bow:

I.V.A.S.

Det finns antagligen fler, men de är inte medlemmar.

Min häst blev behandlad av equiterapeut efter en att han vurpat i transporten. Han fick behandling med massage, laser och magnettäcke. Han älskade det! Och han blev bra efter ett par-3 behandlingar.

En sadel som passar dåligt ger i första hand muskelskador i sadeln och muskelspänningar i t ex bogarna eftersom hästen inte kan jobba rätt med kroppen. Om problemet funnits länge uppstår överbelastningsskador i form av t ex kotledsinflammationer eftersom hästen belastar sina leder felaktiga.

Därför tycker jag massage är en bra behandling vid sadelproblem. Du behöver dels återställa musklerna i ryggen och dels lösa upp de spänningar i andra delar av kroppen som hindrar hästen att röra sig på ett bra och skonsamt sätt.

Laser, ultraljud och magnetterapi bygger på samma idé som massage, att lösgöra spänningar och öka blodcirkulationen i musklerna. Enligt vissa kommer man djupare ner med hjälp av dessa tekniker (jag kan inte hänvisa till någon forskning på det). Man kommer rätt djupt med händerna också.

Akupunktur är mycket effektivt och framför allt smärtstillande. Manipulation/kiropraktik hjälper när någon ledyta hamnat lite snett vilket kan uppstå pga t ex ett fall. Vad man gör då är att lägga ledytorna rätt igen. Det är väldigt bra och effektivt men just vid sadelproblem vet jag inte vad effekten skulle vara då problemet är att delar av musklerna inte fått något syre pga felaktigt tryck från utrustningen.

Men den viktigaste behandlingen är förstås att ta bort den felaktiga sadeln. Du måste också komma ihåg att det ofta "sitter i huvudet" på hästen att den inte kan röra sig fullt ut, ge det lite tid och omväxla gärna uppsuttet arbete med arbete på töm eller lina för att ge ryggen chans att återhämta sig. Om det gått långt så tar det tid att bygga upp ryggen igen. Ett år får du nog räkna med... minst.

mvh
Lejonelle

En vän till mig har nu testat allt detta (kiropraktor, massage, laser, akupunktur, haft utpassade sadlar, och nu arbetat utan sadel i ett år, lagt om träningen... typ allt hon kan komma på..), och visst har det blivit bättre men inte helt bra. Nu ska hon göra en helundersökning av ryggen med ultraljud för att se om och vad det är som är fel. Funderade först på röntgen, men tydligen var det svårt att röntga ryggen, mycket dyrare än ultraljudsundersökningen (oförsäkrad) och dessutom kan man se mer med ultraljudet. Så det kan ju vara ett tips.

Det är ju musklerna som "drar" kotorna ur "position", och det kan det mkt väl ha gjort när man haft en illa liggande sadel, och det problemet löses med kiropraktik.

Ähum, var det till mig?
Om hästen nu för många år sen har gått med felaktig sadel (de senaste åren har sadeln passat, dessutom helt utan sadel sista året) och musklerna tagit stryk, och dragit snett, så har hon ju som jag redan sagt behandlat med kiropraktor, massage och laser... B.la....

jag hade en liten arab för några år sedan och hon hade en för trång och förbannat hård sadel sedan flera år när jag fick henne. skaffade massör till henne som kom fram till att hon hade en förhårdnad på ensa sidan ryggen. men under massagen kunde mna verkligen se hur hon njöt, hästen menar jag :d . tror att alla tycker om massage då och då :) . sedan skaffade jag en syntetsadel åt henne eftersom de tydligen ska vara "mjukare" och lättare, då gick hon mkt bättre men sålde henne ändå sedan eftersom hon inte kunde hoppa med den där ryggen :crazy:

Tack för era svar! :bow:
Massage kan nog vara väldigt bra när jag tänker efter! :idea:
Om man funderar på hur man själv tycker så är ju massage jättebra om man har problem med musklerna & även akupunktur,även om jag hm...är lite nålrädd.

Hästarna borde ju inte vara helt olika oss ang behandling.

Jag har hittat en dipl.equiatriker kan det vara nåt?
Sysslar dom med all sorts behandling? :confused: (inte så insatt!)

Snobben skrev:
Tack för era svar! :bow:
Massage kan nog vara väldigt bra när jag tänker efter! :idea:
Om man funderar på hur man själv tycker så är ju massage jättebra om man har problem med musklerna & även akupunktur,även om jag hm...är lite nålrädd.

Hästarna borde ju inte vara helt olika oss ang behandling.

Jag har hittat en dipl.equiatriker kan det vara nåt?
Sysslar dom med all sorts behandling? :confused: (inte så insatt!)

Ring du equiatrikern! De masserar och sätter nålar iaf. Samt mild manipulation.

Hästarna här ÄLSKAR equiatrikern och skiner upp när hon kommer =) (hon var här och hjälpte åringen som vurpat i hagen och åringen gick genast med i fancluben. Valacken var VANSINNIGT besviken att han inte blev knådad och såg bra snopen ut när hon åkte igen utan att ha 'fixat' honom :D )

Jag har haft två hästar i följd som haft dåliga ryggar nu. :crazy:

Den första på grund av olyckor som unghäst, den andra vet jag inte riktigt vad som hänt med.

Den första kom vi till rätta med efter ungefär ett års behandlingar av ET (akupunktur, massage och kiropraktik), massage och stretch mellan behandlingarna.

Den andra har bilvit mycket bättre (har kanske ca 5% av problemet kvar), henne har vi, utöver ovan nämnda, haft en veterinär som jobbar med akupunktur till (fast han undersökte henne bara den gången) och använt Back on track ryggvärmare med positivt resultat.
Hästen har ändrat sig massor, men vi ger upp ändå för hon verkar inte hålla för högre farter trots alla åtgärder (travhäst). :( :(

/// ghost

Ja, det kan det säkert vara. "All sorts behandling" gör de förstås inte men kanske det du är intresserad av i det här fallet. Manipulation om det behövs, nålar om det behövs (om personen är behörig), massage och träningsråd.

mvh
Lejonelle

Okej det låter bra!Nu fick jag genast lust att prova detta! :)
Hur ofta brukar dom behöva komma & så?
Tjejen jag har hittat vill behandla minst tre hästar( vi har två) så jag får ge mig ut & hitta nån mer pålle som vill må bättre! :D

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 441
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31