Behandling av livmodersbakterier....

Elshaya

Trådstartare
Hej! håller på och behandlar mitt sto med sulfa nu, hon visade sig ha en del bakterier i livmodern då veterinären gjorde bakterieprov. Hon har inte tagit sig de två tidigare gångerna hon blivit betäckt, så jag hoppas att hon ska bli dräktig nu den här brunsten.

I alla fall nu undrar jag om hur det gått för er som har fått behandla era ston någon gång. Har de blivit dräktiga sedan? Har behandligen funkat och vad för slags behandlingar har ni gjort? Jag är intresserad av allt, då jag inte har erfarenheter av det här.....

Sv: Behandling av livmodersbakterier....

Jag är i samma sits som du, mitt sto behandlades med Hippotrim och seminerades samtidigt, och på måndag är det dräktighetskoll. Hoppas verkligen att hon blir dräktig denna gången!

Mina tidigare erfarenheter är blandade, hade ett sto som inte gick att få dräktig trots behandlingar, men har en kompis som alltid måste behandla sitt sto med Hippotrim varje seminering för att hon ska bli dräktig och då fungerar det.

Jag ger min Hippotrim nu. Egentligen skulle hon sköljts i livmodern och fått insprutat en dos antibiotika där, men det var ej möjligt då hon inte var tillräckligt öppen i livmodern då när veternären var här.

Veterinären tyckte att jag absolut inte skulle hoppa över den här brunsten, utan nu är det bara att hoppas att det räcker med sulfan......

Mitt sto har haft massa bakterier behandlades men blev tillslut resistenta och fick en superbehandling (antibiotika i blodet) hon tog sig ändå i samma veva men kastade i 6 månaden.

Vi har valt att inte ta några fler föl utan satsa på unghästen jag har efter henne eftersom dom inte vet om hon har en skadad livmoder efter allt som varit. Hon är nu bakteriefri.

Blev de resistenta för att ni fick göra flera behandlingar? De blir väl inte det om man bara behandlar en gång? Hur många ggr var stoet dräktigt? Mitt har varit det en gång, men det var för 8-9 år sedan innan jag köpte henne. Jag har haft henne i 7 år nu.....

Jag antar att ditt sto hade Coli-bakterier, eftersom ni behandlar med Hippotrim.
Då brukar det fungera bra att behandla under betäckningsbrunsten.
Men du kanske skulle låta veterinären ultraljuda efter sista betäckning, så han kan avgöra om hon behöver sköljas också.

Hon hade streptokocker och staphylokocker och sulfa skulle hjälpa mot det sa veterinären. Men är inte det för tidigt att ultraljuda då? Kan man verkligen se något efter så kort tid?

Mitt ena sto resorberade förra året (eller förförra var det visst)
I samband med seminering togs bakt.prov förra året och hon hade då en rätt agressiv bakterie, i måttliga mängder. Behandlades med Gentaject (?stavning?) intravenöst under ett par dagar. (fick stå kvar på seminstationen)
Tog sej på denna seminering och blev dräktig och födde fram ett fint föl nu i maj.

Hade samma problem med mitt sto,det gjordes flera spolningar på henne + antibiotikabehandlingar.Slutligen så blev hon spolad och fick en sort antibiotika inlagd i livmodern,därefter betäcktes hon igen.

Hon var dräktig när vi gjorde första behandlingen och skulle föla om en månad, födde ett friskt föl, sen när vi skulle betäcka igen så hade hon fått tillbaka bakterierna, det va som att antibiotikan inte riktigt hjälpte och dom växte sig starkare, men tillslut hade dom blivit resistenta och det fanns bara en antibiotika som hjälpte mot det, hon blev trots det dräktig men kastade som sagt, vid kastning så hade hon streptokocker igen.
Hon har haft 8 föl och är 16år.
Jag vet inte om det hade någon betydelse, men vi bytte kraftfoder och sen dess har hon varit frisk... :confused:

Hon hade streptokocker och staphylokocker och sulfa skulle hjälpa mot det sa veterinären. Men är inte det för tidigt att ultraljuda då? Kan man verkligen se något efter så kort tid?

Vitsen med att ultraljuda efter sista betäckning är inte att dr-undersöka, utan att se hur livmodern ser ut.
Mot de bakterier ditt sto har har jag aldrig lyckats få dräktigt genom att behandla med Hippotrim. Det brukar behövas annat, tycker jag.

Är det en seminveterinär du använt?

ja det är det, hon har arbetat med semin länge vad jag vet. Hon sa att den här medicinen skulle vara effektiv mot de bakterierna. Hur har du behandlat hästar med de bakterierna?

Man brukar väll resisten bestämma när man tar Bakterieprov och sätta in behandling efter vad den säger ?

Har man inte gjort det på ditt sto ?

Mvh Mia

Jag vet faktiskt inte, bakterieprovet skickades till labb och sen när vi fått svaret på vilka bakterier det var så sa min veterinär att hon skulle behandlas med sulfa och att man skulle lägga in antibiotika i livmodern.

Som jag skrev tidigare gick det inte att behandla i livmodern i och med att hon inte var öppen ännu trots att hon visat brunstbeteende.

Hon är hos hingsten nu, men är inte betäckt ännu då hon fortfarande inte har kommit i brunst på riktigt....

Fast det är vansinning att behandla med sulfa om hon inte brunstar ordentligt.
Man ska ge det från det att är ordentgit brunstiga.
Och med de bakterier ditt sto har tror jag alltid vi behandlat med pencillin.

Som jag skrev har jag inte en aning om hur man ska gå till väga, jag har bara gjort som veterinären sa och det var att fortsätta ge sulfa och betäcka, för att sedan ev. spola och lägga in antibiotika i livmodern.

Gör medicinen ingen nytta alls om de inte kommit i gång och brunsta ordentligt? Eller kan det vara skadligt på något sätt?

Så olika det kan vara.
Skadligt tror jag inte att det är, mer helt bortkastat, skulle jag vilja säga.

Ja, jag känner mig mest dum när det bara krånglar och jag måste ju lita på vad jag blir tillsagd, men just nu känns det som om det aldrig lär bli något föl...man tappar sugen liksom.

Ställ henne hos nån hingsthållare/seminstation som sköter behandlingen, och utför den när den behövs, och seminerar när det behövs.

Det är knepigt som veterinär ha koll på ston som man bara får känna på då och då.

Hon är hos en hingst för naturlig betäckning, så medicinering osv är det jag som får sköta om, de har bara hand om betäckningsdelen.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 085
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 277
Senast: Alexandra_W
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka