Behandling av livmodersbakterier....

Sv: Behandling av livmodersbakterier....

Det är ju märkligt att man som hingsthållare inte kan serva sina kunder med den biten, tycker jag.

Hon är hos en hingst för naturlig betäckning, så medicinering osv är det jag som får sköta om, de har bara hand om betäckningsdelen.

Nyfiken på vad det är för hingst du betäcker med ,när man inte har den servicen ?

Mvh Mia :)

Men är det brukligt att hingsthållare har hand om veterinärbesök, medicinering osv? De står ju för själva skötseln, tillsynen osv och betäckningsdelen naturligtvis. Förstår att det är skillnad om man har sin häst på station, där har de väl andra förutsättninger...

Men det är ju under brunsten det är nån vits att ultraljuda och behandla, så hur ska då ägaren kunna sköta det hemifrån sig?

Eller, då blir det som det blir, på stoägarens bekostnad.

Men är det brukligt att hingsthållare har hand om veterinärbesök, medicinering osv? De står ju för själva skötseln, tillsynen osv och betäckningsdelen naturligtvis. Förstår att det är skillnad om man har sin häst på station, där har de väl andra förutsättninger...

Har du inte stoet på station?:confused:

Nej, hon är hos en hingst för naturlig betäckning. Iaf....är det fler som har erfarenheter av att behandla och hur det gått sedan?

Nej, hon är hos en hingst för naturlig betäckning. Iaf....är det fler som har erfarenheter av att behandla och hur det gått sedan?

Även om man betäcker naturligt står faktiskt stoet på stationen ??

Det kan inte vara någon seriös hingsthållare som du har stoet hos ?

Låter som *hingsten i granngården**

Mia

Nej, hon är inte på någon station, hon är hemma hos hingsten. Men vad har det med saken att göra? Jag har väl inte valt hingst efter om den är på station eller ej, uta pga hur hingsten passar mitt sto.

Det är alltså inte intressant var hon står egentligen. Det är inte det som jag vill ha svar om, jag vill veta mer om hur effektivt det är med olika sorters behandlingar, om det brukar ge resultat. Om inte kanske det inte är någon ide att behandla gång på gång om det i slutänden inte blir någon dräktighet.

tala med din veterinär så får du nog det bästa svaret... att lyssna på spekulationer här är nog ingen vits! :grin:

tala med din veterinär så får du nog det bästa svaret... att lyssna på spekulationer här är nog ingen vits! :grin:

Tja, med de bakterierna som stoet hade är det myckte svårt att få henne dräktig med bara Hippotrim.
Men givetvis måste hon följa sin veterinärs råd.
Men det är inte lätt för en veterinär att hjälpa hästar de inte har möjlighet att kontrollera.

T ex skriver ju TS att veterinräen velat skölja stoet, men det blev inte gjort, eftersom hon inte var öppen just när hon ände på henne.

Och nu är stoet hos hingsten, där de inte är villiga atthjälpa stoägaren att ha veterinär tillhands när det behövs.

CK
Nu börjar jag också att fundera... mitt sto hade colibakterier i livmodern och behandlades med Hippotrim under semineringen. Borde Hippotrim ta de bakterierna eller skulle hon också haft bredare medicin?

Nej, hon är inte på någon station, hon är hemma hos hingsten. Men vad har det med saken att göra? Jag har väl inte valt hingst efter om den är på station eller ej, uta pga hur hingsten passar mitt sto.

Det är alltså inte intressant var hon står egentligen. Det är inte det som jag vill ha svar om, jag vill veta mer om hur effektivt det är med olika sorters behandlingar, om det brukar ge resultat. Om inte kanske det inte är någon ide att behandla gång på gång om det i slutänden inte blir någon dräktighet.

Om du vill ha svar så har man kontakt med en Vetrinär vilket faktiskt hingsthållaren brukar ha bunden till sin hingst för att få ston dräktiga :idea:

Man tar prov när livmodern är öppen och man resistentbestämmer bakterierna och sen sätt man in behandling efter detta .

Där har du endel av svaret hur effektiv en behandling är beroende vad dessa prover säger ?

Dock har man inte denna servicen om man kanske betäcker med grannhingsten och då är det UTMÄRKT att den just den hingsten passar just ditt sto :idea:

Mia

CK
Nu börjar jag också att fundera... mitt sto hade colibakterier i livmodern och behandlades med Hippotrim under semineringen. Borde Hippotrim ta de bakterierna eller skulle hon också haft bredare medicin?

Hippotrim är bra mot colibakterier, det brukar funka bra att få dräktigt om man behandlar under semineringsbrunsten.

Nu är det ju just VETERINÄREN som har bestämt denna medicin. Varken jag eller hingsthållare har några åsikter om det är rätt eller fel behandling. Jag frågade här för att höra om det brukar vara effektivt och då har folk svarat att de anser att det är fel medicin that's it....Varför du så gärna vill diskutera vad för hingst jag har valt eller var den står har jag ingen aning om....det är liksom inte meningen med den här tråden.....

Jag ska försöka få hem veterinären till stoet igen, så fort hon brunstar ordentligt, veterinären tyckte jag kunde betäcka en gång, sedan skölja och behandla och sen betäcka igen, så jag får väl göra så.

Det är inte så att jag vill slarva med det här på något sätt...det har bara varit mycket otur och svårt att få ihop det, men hoppas få ordning på allt så småningom.

Hennes brunster brukar inte vara så har svåra att avgöra, men denna gång hade hon uppenbarligen en förbrunst, vilket gjorde att hon inte var så långt gången som vi trodde och alltså inte öppen...men, men... man lär sig...

tack för dina svar i alla fall ;)

Dräktighetstestade mitt sto idag som hade colibakterier och behandlades med Hippotrim. Och hon var dräktig!!! Jättekul! Och sedan skulle hon testas igen vid 28 dygn. Är det vanligt att man gör det, trodde det var vid 45 dagar?

Grattis! Vad kul! Hoppas det håller i sig nu, men det gör det nog om hon är fri från bakterier och elände nu.....:laugh:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 085
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 277
Senast: Alexandra_W
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka