Behandling av harhas

Kia1

Trådstartare
Ngn som haft harhas på sin travare!!??
Hur behandla ni den?Hur lång konvalecens?Prognos i framtiden?

Sv: Behandling av harhas

Nålbränna harhasen, lugn träning två veckor, sedan som vanligt, brukar inte vara några bekymmer sedan.

Punktbränna. Vila sex veckor sedan brukar det vara bra för resten av hästens liv...

Cortison-spruta och 6 veckor lugn träning, sen var hästen som vanligt igen... :idea:

Också jag fick upplysningen om att det inte kommer tillbaka även om det brukar komma i det andra benet rätt ofta. Men det går inte att behandla förebyggande.

Efter Born Qvick alltså ´Qvick Pay som farfar....Ä de vanligt att de drabbas av denna åkomma!?

Intressant! Den enda vi har haft med harhas (Hade det redan nä vi köpte honom) var denna killen:http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=fader+flukt

Kuriosa om den hästen är att en gång när han fick medicin utskrivet, stod det "Sadelns Lukt" som hästens namn på etiketten.. Apotekspersonalen lär ha undrat..

Fint namn, Sadelns Lukt...

Jovisst, själv har jag en Quick Pay-märr och ett antal yngel efter henne - alla med harhaser, trots att märren är ok i benställningen. Harhaser och långa öron, då vet man att det är Quick Pay.

Ok!!har tänkt på det alternativet,men funderar på om man inte måste ner mer på "djupet"??
Kanske kan vara ett första alternativ:confused:

Ok!!har tänkt på det alternativet,men funderar på om man inte måste ner mer på "djupet"??
Kanske kan vara ett första alternativ:confused:

Har sammansättningen av franskblistret förändrats på senare tid? När jag jobbade i travstall var det förbjudet att använda. Om det fortfarande är det så ser jag det inte som ett första alternativ. Hur som helst skulle jag inte berätta för hela världen om jag använde franskblister. Men det är ju bara jag, tralala.

Om du vill ha ett billigt alternativ så kan du kanske prova Cedaroil i första hand? Mindre risk att hästen behöver utsättas för lidande i onödan också. Det tycker jag att jag kan skriva utan att på något sätt ifrågasätta din erfarenhet av och kompentens om blistring.

Kom på en sak till: "Min " veterinär brukar säga att harhas ska/bör/bästa alternativet DMSO:as.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
649
Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
585
Senast: Choco
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka