behandla träyta

tanten

Trådstartare
Jag fick ju en skänk av min goda vän. Den är av modernare snitt, i ett ljust träslag.
Ovansidan hade fula märken från en vattenkokare och lite annat. Fick den med villkoret att jag skulle fixa till den.

Nu har jag ägnat tid åt att slipa ytan. Den behöver behandlas på något sätt men
20210730_191449.webp

Jag använder linolja, rå om jag vill att den skall tränga in och kokt om jag vill ha den som fernissa. Normalt rå om jag oljar möbler.

Men om den varit behandlad med någon slags lack innan får man se upp, då är det lätt att det blir ojämnt och inte så snyggt när olika delar suger olika mycket olja.

Jag använder linolja, rå om jag vill att den skall tränga in och kokt om jag vill ha den som fernissa. Normalt rå om jag oljar möbler.

Men om den varit behandlad med någon slags lack innan får man se upp, då är det lätt att det blir ojämnt och inte så snyggt när olika delar suger olika mycket olja.
All tidigare yta är bortslipad så den delen oroar mig inte. Jag är bara ute efter att få en tålig och snygg yta.

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
1 916
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar