behandla träyta

tanten

Trådstartare
Jag fick ju en skänk av min goda vän. Den är av modernare snitt, i ett ljust träslag.
Ovansidan hade fula märken från en vattenkokare och lite annat. Fick den med villkoret att jag skulle fixa till den.

Nu har jag ägnat tid åt att slipa ytan. Den behöver behandlas på något sätt men
20210730_191449.jpg
 
Jag använder linolja, rå om jag vill att den skall tränga in och kokt om jag vill ha den som fernissa. Normalt rå om jag oljar möbler.

Men om den varit behandlad med någon slags lack innan får man se upp, då är det lätt att det blir ojämnt och inte så snyggt när olika delar suger olika mycket olja.
 
Jag använder linolja, rå om jag vill att den skall tränga in och kokt om jag vill ha den som fernissa. Normalt rå om jag oljar möbler.

Men om den varit behandlad med någon slags lack innan får man se upp, då är det lätt att det blir ojämnt och inte så snyggt när olika delar suger olika mycket olja.
All tidigare yta är bortslipad så den delen oroar mig inte. Jag är bara ute efter att få en tålig och snygg yta.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 088
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp