Behandla hosthäst?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Maxmax
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 488
M

Maxmax

Ni som har hosthästar, vad gör ni för att lindra besvären??
* Har hört att man kan ge alger, stämmer det??
* Vad står era hästar på?
* Hur gör ni i stallet med sopning osv.?
* Hur märker man att hästen är en "hosthäst" och att den inte bara hostar lite???
* Vad fodrar ni med?

Sv: Behandla hosthäst?

Ska svara på vad jag gör för min hosthäst.

* Har hört att man kan ge alger, stämmer det?? har inte provat
* Vad står era hästar på?Halm ev bra kvalite
* Hur gör ni i stallet med sopning osv.?Den som har morgonen sopar hela stallet när hästarna gått ut sen krattar vi endast upp halm,hö vid behov,alltså ingen mer sopning under dagen,sen kratfsar vi hovar ute elelr inne i boxen för att minska dammet i stallet och skitiga hästar borstas ute.
* Hur märker man att hästen är en "hosthäst" och att den inte bara hostar lite???Det tror jag är skillnad mellan olika hästar.
* Vad fodrar ni med?
Hösilage,korn,betfor och vid behov mineraler och vitaminer.

Oki tack för ditt svar. Är det ett stort stall? Kan vara svårt att få alla i vårt stall att stå ute o borsta sina hästar. Varför kratsar ni inte änns hovarna inne?? Det dammar ju inte så mycket.

Jag var på en foderkurs för inte spec länge sedan där det var en som hade en hosthäst och gav alger. Hon som höll kursen(utbildad) varnade då för alger. Kommer inte ihåg varför men var ngt ämne i det som inte var bra.

Torv är bra för hosthästar att stå på och hösilage damma rju inte lika mkt som hö. Det bästa är väl att ha en hosthäst på lösdrift?

* Har hört att man kan ge alger, stämmer det?? Har aldrig testat men en del säger att funkar bra
* Vad står era hästar på? Spån
* Hur gör ni i stallet med sopning osv.? Sopar inte när hästarna är inne/strax innan dom ska in.
* Hur märker man att hästen är en "hosthäst" och att den inte bara hostar lite??? Slemmig, frustar mycket
* Vad fodrar ni med? Hösilage, fibergi och mineraler.

Det jag tycker är absolut viktigast är utevistelse!!! Och även friskt luft inne. Ute väldigt länge och gärna fönster/dörrar öppna i stallet. Och mocka och sopa på morgonen. Visst kan man behandla hosta med slemlösande och kortison eller alger men det tar bara symtomen inte problemet.

Man kan, jag fick dock ingen som helst respons på givan, trots att jag fodrade enligt konstens alla regler (d v s en kur i början och sedan underhållsgiva)
På torv eller spån, beroende på tillgång
Ingen sopning eller krattning med hästen inne, ingen mockning av andra boxar med hästen inne
* Hur märker man att hästen är en "hosthäst" och att den inte bara hostar lite?
Veterinär gick ner och konstaterade slem i luftvägarna, efter behandling återkom problemen och efter fyra behandlingar konstaterades kronisk bronkit (COPD)
* Vad fodrar ni med?
Fodrade med lusern och korn, uppblött, samt hösilage.

"Min" veterinär anser det inte lönt att behandla en hosthäst om inte grundläggande förutsättningar såsom stallmiljö, strö, foder etc också förändras. Och jag håller med. Det är den största delen, medicinering den lilla.

Min hosthäst fick beta direkt efter ansträngning, för att eventuellt slem som stod i luftvägarna skulle rinna ut den naturliga vägen.

Utebox eller lösdrift, bra kvalité på foder och strö, vettig ridning och en sjukdomsinsikt hos ägarna är nog det bästa för hosthästen, kombinerat med en inledande medicinering för att få ner en eventuell infektion.

Jag känner en som hade en hosthäst ... en gammal tävlingsponny som numera inte reds så mycket . den gick ute dygnet runt med 2 shettisar och hade täcke om det var för kallt . fick gå in i värsta fall ... hon hade en spilta utan strö där man gjorde iordning henne ... hon fick oxå vitlökspulver varje dag vilket funkade super ! vi testade ta bort de för att se om det verkligen hjälpte då fick hon hostan tillbaka efter 2 dagar ...
lycka till ^^

Om du söker på hosta så kommer du få upp många trådar där detta problem tas upp. I desa trådar fins det förslag på förbättringar av stallmiljön, foder, medicinering och alternativa metoder.
Jag och många andra skriver så ofta om detta så jag (och säkert andra) orkar inte upprepa det en gång till.

det stämmer, på en del hästar funkar det fint, en del hjälper det inte alls på.

på halm, men det bästa för en hosthäst skall vara torv, eftersom det är det som dammar minskt

absolut ingen sopningen när hästarna är inne, det borde man eg. inte göra även om man inte har någon hosthäst. Inte heller bör man sopa precis innan hästarna kommer in.

* Hur märker man att hästen är en "hosthäst" och att den inte bara hostar lite???
varierande, men det bästa är att fråga nåon som kan hjälpa dig med det...

* Vad fodrar ni med?
ensilage skall vara det bästa till hosthästar säg det..... dessutom är det en bra idé att blötlägga allt kraftfoder. det minskar på dammet.

DEssutom är det orhört viktigt med bra ventilation i stallet. Detta är ju eg. alltid viktigt, men extra viktigt med en hosthäst så att säga. Det bäste är att hästen är ute så mkt som möjligt, gärna lösdrift.

Det finns någon sorts alger som ska vara bra att ge till hosthästar. Jag provade ge till mitt sto, men hon vägrade äta
Torv! Underbart material. Lättmockat, ekonomiskt, lätt att bli av med gödselstacken
Sopar aldrig när hästarna är inne
Min fick diagnosen sedan vi varit inne på djursjukhuset och kollat luftrören
* Vad fodrar ni med?
Hösilage (och lite halm), betfor, morötter, vitaminer och mineraler

Immer

Min första häst fick hosta på äldre dar. Tyvärr så stog hon i ett litet stall med dålig ventilation. Jag hade dörren till logen halvöppen och fönstret i hennes box på glänt och det hjälpte lite.
Hon fick alger och jag var noga med hennes hö. Var det dammigt så brukade jag fukta det.
Hon stog på spån och halm. Vi sopade aldrig när hästarna var inne. Jag red henne regelbundet, hon blev mycket sämre om hon inte blev riden.

Jag har inte gett alger till min häst men hade tänkt försöka men
läste i en annan tråd att alger inte är så bra att ge... :/

Min häst har stått på kutterspån och blivit kalkat en gång iveckan för att binda dammet. Men jag tänkte prova med tidningspapper... :angel:

Sopar och när hästen inte är inne. Tänkte skaffa en industridammsugare vid ett senare skede. Dammar varje vecka...
...plockar bort spindelväv mm...vädrar stallet då hästen är i hagen.

* Hur märker man att hästen är en "hosthäst" och att den inte
bara hostar lite???
Det kan man märka vid ev foderbyte eller ströbyte...

* Vad fodrar ni med?
Hö som jag tvättar och sköljer innan fodring.
Jag är mycket för att ta vara på vad naturen har att erbjuda. :banana: så jag ger min häst tillsammans med hans pellets
1tsk ingefära med lite vatten, som hjälper till att få upp slem...
1msk honung som är antiseptisk och lenande för halsen...

Oki tack för ditt svar. Är det ett stort stall? Kan vara svårt att få alla i vårt stall att stå ute o borsta sina hästar. Varför kratsar ni inte änns hovarna inne?? Det dammar ju inte så mycket.

För att det blir mycket damm när det väl ska sopas ut,det har hjälpt min häst jätte mycket och minskar jobbet för oss också:)

Stallet är ett stall med 5 boxar.

våran häst går på lösdrift men står inne om det är riktigt dåligt väder eller när vi ska tävla nästa dag.

ingen aning

halm eller rå spån.

sopar när hästarna är ute

vet har konst. kronisk bronkit

* Vad fodrar ni med?
kraft,kli,havre,korn,hö eller hösilage

Går det att ha hästarn på halm verkligen?? tänkte att det dammar ju rätt mycket ser man när man mockar??
Har hört att en hosthäst blr "hostig" av damm i hö mest, stämmer det??

Det finns alger, örter och annat som sägs vara bra ja, men jag har aldrig provat någotdera.

Jag har provat lite olika. Dels kutterspån- och torvbädd (packad torv underst, lösare spån överst), bara kutterspån och bara tidningspapper. Jag har dock inte märkt att något av det skulle göra någon större skillnad på hostan.

Jag sopar (eller mockar) aldrig när hästarna är inne, och försöker efter sopning vänta en stund med att ta in hästarna, så att dammet hinner lägga sig.

Jag har ingen vet.diagnos på min häst, men eftersom hon haft konstanta problem varje vinter i flera år, både hos mig och tidigare ägare, så känns det ganska klart att det inte bara är något övergående.

* Vad fodrar ni med?
"Vanligt" kraftoder (d.v.s. jag väljer inte bort någon speciell kraftfodersort p.g.a. hostan, däremot väljer jag hellre t.ex. blötlagd lucernpellets framför lucernhack) och hösilage. Vad gäller det sistnämnda så är det där jag har märkt den största förändringen trots alla åtgärder som att inte sopa när hästarna är inne, ha öppen stalldörr dygnet runt, lång utevistelse etc. Faktum är att sedan jag införde hösilage för ett par år sedan har gumman min inte hostat en enda gång under vintern, utan nu dyker problemet med hostan bara upp under vår/höst då jag "tvingas" fodra med hö istället för hösilage p.g.a. värmen (och för lite bete). Dock är problemet inte alls lika stort som det har varit förut då jag ofta varit tvungen att konsultera vet.

Våran ponny får vitlök. Det fungerar jättebra på henne. Jag köper en burk i kryddhyllan på Öb och ger henne en MSK per dag.

Ja, vitlök har jag också provat. Fast jag märkte ingen större skillnad. Och när jag sedan hörde talas om de otrevliga bieffekter vitlök kan ge (anemi bl.a.) så slutade jag fodra med det.

Jag har oxså hört om att det inte ska vara bra att ge vitlök. Är det någon här som vet om det stämmer???? Någon som har någon forskning att vila på?

Det funkar ganska bra att ha hästar på halm om dom är hosthästar.
Det beror på kvaliten på halmen. Likaså med höet. Desto grönare det är desto bättre kvalite på höet. Jag fodrar min häst med
hö och om det är dammigt så brukar jag vattna eller skölja det.
Hösilage ska vara det bästa för en hosthäst att äta. :)
Jag brukade ge min häst vitlök men slutade för några veckor sen när jag hittade den här artikeln...
:bump:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=AbstractPlus&list_uids=15822591&query_hl=3

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
976
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 018
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 894
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka