behandla hästlöss?

S

sophieh

En häst i mitt stall har löss, jag misstänker att min blivit drabbad också!

Med vad behandlar man det med?
Hur länge?

Väldigt tacksam för svar!!

Sv: behandla hästlöss?

min ponny hade löss när vi köpte henne. Behandlade med ngt schampo som vet. rekommenderade. Typ som det man har till hundar men lite större flaska och kanske lita annat :P
Räckte med en schamponering sen var de väck! Så prata med din vet. !

Löss är äckliga kryp :S

/lusen :)

Tack! :)

Måste man tvätta stallet osv efter, vet du det?

Våra hästar hade löss förra vintern. Vi fick något medel som man oxå har till hundar. Som la en sträng på ryggen, dom försvann väldigt fort efter det.

Dom sa till oss att tvätta täcken och schabraker å så för säkerhets skull. Men att de inte överlever om de kommer utanför pälsen så att säga. Men vi virkonade stallet utifall, dom små djuren är ju inte så trevliga :P

Switch pour on! Bara hälla på en sträng, sedan uppreda igen efter ca 2 veckor. Klart! Har aldrig behövt tvätta stallet, däremot behandla alla hästar så inte nån har kvar som sen sprider sig igen.

Etotalpulver!! står att det är för mink men funkar kanon på hästar! en sträng från huvudet till svansen:laugh:

Jag hade en Tinker som drabbades av löss/skabb ofta pg av sitt långa hovskägg och jag behandlade henne med Sebacil. Det funkade jätte bra man tvättade hästen 3 gånger uinder en månads tid. Men jag skulle rådfråga en veterinär innan jag gör någon behandling.

Hoppas du får bort det.
Tror inte du behöver städa hela stallet men gör rent all utrustning med samma medel som du får till hästen,

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix