Behandla eller inte behandla

Sv: Behandla eller inte behandla

En häst som har problem med ett bakknä hade jag sett till att den hade varit på platt mark. Inga backar eller liknande utan bara platt mark. Jag förstår att du inte vill dra igång världens utredning på en häst i den här åldern, utan om den är hyfsat fräsch så kan man väl nöja sig med det om den är 22 år. En häst i denna ålder böjer man ju inte heller utan man är nöjd med om den går rent rakt ut. Röntgen tillför ju inte så jättemycket heller på en häst i denna ålder, det finns faktiskt en massa fynd man kan göra som saknar betydelse, det finns naturligtvis fynd som även HAR betydelse, men för sjutton gubbar, hästen är ju 22 år! Om din vet anser att den är tillräckligt ok så mår den säkert bäst av att få röra sig i lagom anpassad dos. Att ställa av en häst i denna ålder är inte bra.
Så. Inga backar, inga cavalettis, hinder, longering, tömkörning eller liknade, utan bara ridning under ordnade former och hagvistelse på ett bra underlag borde vara det bästa. Och ridningen skall vara i ett lugnt tempo så att hästen hinner med och inte behöver skjuta ifrån sig så mycket med sina bakben.

O JA det förekommer, tyvärr brukar det inte leda till en framtida "good will" för den yrkesutövare. Ännu värre inte leda till en friskare häst (eller rätt ord ska nog vara mera elastisk rörlighet) mer än under dom första 6 månaderna efter denna utförda behandling.

Eftersom du missan ger detta tips så förstår jag oxå att du känner till och gärna förklarar vad som händer med alla inblandade strukturer som utsatts för denna blistring.

Underhudsblistrar bakknän i dag gör enbart veterinärer som inte har kunskap om bättre vetande eller att den behandlande hästen endast ska prestera max under kommande halvår.

Nej det känner jag inte till. Förklara gärna exakt vad som händer med alla inblandade strukturer!

Det är inget jag rekommenderar utan bara ett tips på en metod jag vet att folk använder sig av. Min egen häst är aldrig underhudsblistrad men ett flertal i stallet är det. Men ingen av dem har varken blivit palplationsöm (jag har klämt på varenda en), halt eller allmänpåverkad. Ordinationen har varit skritt 1-2 dagar och sen fortsatt träning.

Av er reaktion att döma undrar jag nu om det verkligen är underhudsblistra veterinären gjort, eller om jag missuppfattat saken? Han ger tre sprutor runt /under knät (ej i leden). :confused:

Min pålle har också en lång hoppkarriär bakom sig och han blev halt på ett bakben i augusti. Bakknäna röntgades med de var fina. Vet konstaterade knäledsinflammation på båda bak och han behandlades med cortison och tuppkamm. Sedan vila i två veckor i sjukhage och sen sattes han igång. Man får vara rädd om de lite äldre. Jag tömkör också mycket och undviker för mycket arbete på volt. Jag skulle behandlat hästen. Min vet sa att alla äldre hästar behöver lite rundsmörjning då och då. Sedan måste de ju träna efter sina förutsättningar. Som du skriver att det är ju inte så att man behandlar för att sedan gå ut och hoppa 1,50. Lycka till och hoppas din häst blir frisk!

Tack till dig och kryddan för givande och trevliga svar :)

Dessa gamlingar ska man vara rädd om och vårda väl! :love:

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 278
Senast: Unhappy
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 900
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 282
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025