Behandla eller inte behandla

Jenny85

Trådstartare
22-årigt sto, hoppad hela sitt liv på ganska hög nivå tills för några år sedan då ny ägare "skolat om" hästen till dressyrhäst. Fantastiskt fräsch och musklad, men har det tufft med ett bakknä. Ingen rörelsestörning utan bara trött. Kan iofs tänka mig att iom att det är ett bakknä så kanske hästen maskerar ev smärta/hälta.

Kan det vara värt att behandla henne där? Blir det tuppkam och/eller cortison eller något annat? Vilken slags konvalecens blir det på en sån behandling? För- och nackdelar?

Hästen älskar att jobba och blir olycklig av att bara gå. Att hjälpa henne med sitt bakknä kan kanske ge henne några flera aktiva och lyckliga år?

Har hela tiden sagt att hon ska ridas så länge hon är fräsch och den dagen hon inte är det så ska hon få avsluta sina dagar. Lycklig! Nu är det inte lika klart längre... hon är ju fräsch och kanonfin men har ett litet problem som jag är rädd kommer påverka henne framöver. Ett trött bakknä leder ju t ex till lite trötta "framknän" osv...

Hjälp mig med tankar kring detta!

Har diskuterat detta med veterinärer och min underbara ET (som med jämna mellanrum går igenom hästen) för ett par år sedan då det blev aktuellt, men sen har jag hittat ett system för att få henne och hennes kropp att må toppen utan behandling för som jag förstod det då så finns det både för- och nackdelar med en ev behandling. Nu är det dock aktuellt igen... Kommer såklart ta upp detta till diskussion igen med veterinär, ET och både min dressyrtränare och tömkörningstränare med det snaraste men jag ville ändå kolla med bukefolkets åsikter, i den mån det går att tro nåt...

(Känner mig som en skurk som vill behandla en så pass gammal häst men hon är ju så fint igång och jag gör det ju inte för att pressa henne på en 1,50 bana igen utan vill bara ha henne frisk och lycklig).

Notera att hästen INTE är halt och att jag kommer diskutera detta med veterinären med det snaraste. Tack om du orkar lässa detta svammel :bump:

Sv: Behandla eller inte behandla

En veterinär behöver ju inte spruta själva leden utan kan tex underhudsblistra bakknät. Det medför ju heller ingen "konvalecens" i form av vila/ sjukhage utan du kan skritta några dagar sen rida på igen.

Vet inte om det är många veterinärer som gör det dock. (min gör..)

För det första så är 22 år inte gammalt för en frisk häst, att förebygga problem är aldrig fel. Sen får man väl med en sådan lite äldre häst se över sin träning och träna på andra sätt för att fortsätta hålla dom fräscha.

Prata med veterinären och hör vad dom säger, är du inte nöjd så fråga runt hos flera och välj det som verkar mest vettigt.

En veterinär behöver ju inte spruta själva leden utan kan tex underhudsblistra bakknät. Det medför ju heller ingen "konvalecens" i form av vila/ sjukhage utan du kan skritta några dagar sen rida på igen.

Att underhudsblistra ett bakknä t e x på en häst är i de flesta fall att jämställa med djurplågeri. Det skall finnas en klar orsak till varför man gör detta och i de allra flesta fall gör det inte det. Mer än att ryttaren vill "stärka upp" ett svagt bakknä så att man kan tävla om två veckor. Det är därför så få veterinärer utför denna "behandling". Jag vet inte varför din vet gör det, men det är viktigt att ha detta klart för sig rent allmänt sett.

TS, en häst i den åldern mår bäst av att hållas igång så ta en diskussion med din vet om det går att hjälpa den på något sätt och hålla igång den samtidigt. Numera är man väldigt anti till att ställa av hästar så du behöver nog inte oroa dig för den biten om hästen är tillräckligt fräsch.

Har ni gjort en utredning varför hästen känns "trött" i bakbenet? Det känns ju som en god början att med säkerhet veta vad man har med att göra, och säkert kommer inte veterinären att behandla på måfå (hoppas jag). Det kan ju vara något enkelt, eller något större där frågeställningen ändrar sig till något helt annat.

Kort sagt; är hästen ordentligt utredd blir det förmodligen lättare att fatta ett välgrundat beslut.

Att underhudsblistra vill jag inte göra, känns inte ok. Vad jag har hört så kan hästarna bli rejält halta av det och få rejält ont innan det får någon effekt...

För det första så är 22 år inte gammalt för en frisk häst, att förebygga problem är aldrig fel. Sen får man väl med en sådan lite äldre häst se över sin träning och träna på andra sätt för att fortsätta hålla dom fräscha.

Prata med veterinären och hör vad dom säger, är du inte nöjd så fråga runt hos flera och välj det som verkar mest vettigt.

Frågar man hästen så är 22 år absolut inte gammalt, hon tror att hon är ung fortfarande :love: Som sagt, bortsett från hennes knä så finns det inte en enda anmärkning på henne. Någon "ålderskrämpa" måste man få ha. Hon tränas väldigt sunt och varierat just för att hon ska må så bra som möjligt. Man får ibland känna av om det passar med ett dressyrpass på banan en dag eller bara en tur i skogen. Vissa perioder mår hon bäst av tömkörning och då får hon det... Med detta upplägg så håller hon sig galet fin och fräsch men nu behöver hennes bakknä lite hjälp...

Har ni gjort en utredning varför hästen känns "trött" i bakbenet? Det känns ju som en god början att med säkerhet veta vad man har med att göra, och säkert kommer inte veterinären att behandla på måfå (hoppas jag). Det kan ju vara något enkelt, eller något större där frågeställningen ändrar sig till något helt annat.

Kort sagt; är hästen ordentligt utredd blir det förmodligen lättare att fatta ett välgrundat beslut.

Hästen är undersökt ordentligt av veterinär för nåt år sedan så vi har vetat att hennes knä är lite "trött" men inte behövt ta ställning till en ev behandling förrän nu. Att hon är vad jag vill kalla för trött beror förmodligen på att hon lite förslitningsskador efter sin långa hoppkarriär. Hon musklar sig ju jättefint och det finns inget muskulärt att peka på och ej heller någon rörelsestörning. Nu är hon inte röntgad på gamla dagar eller undersökt på klinik för det anser både jag och de veterinären jag pratat med vore lönlöst. Men för den sakens skull så kommer hon inte behandlas på måfå, hon kommer att undersökas på nytt den närmsta tiden och bestämma en plan.

Men om man utgår från att det nu är som vi tror, att hon är trött i ett bakknä, hur behandlar man detta?

Jag har en häst med liknade problem som din. Efter många år av träning och tävling på ganska hög nivå så är han lite sliten i ett av sina bakknän. Det här upptäcktes för några år den och jag utredde honom då på klinik. Han var inte halt på böjprov någonstans då med blev tröttare i detta bakben vid arbetsprov. Han är lite svagare där rent gennerellt.

Jag hittade ett preparat i Kanada som verkar på cellnivå och reparerar där det behövs. Räknas inte som ett ledtillskott tror jag. Jag gav min gammla herre detta i tre månader och sedan har han fått det vid jämna mellanrum några gånger per år. Min veterinär (som även arbetar med hopphästar av toppklass) är idel positiv och tycker att han ser helfräsch ut nu som 20-åring. Han rids som vanligt men hoppas inte så ofta längre.

På den tiden importerade jag medlet själv men nu finns det att köpa även här har jag sett. Du kan söka på Recovery EQ och läsa själv.

Vet inte om det är många veterinärer som gör det dock.

O JA det förekommer, tyvärr brukar det inte leda till en framtida "good will" för den yrkesutövare. Ännu värre inte leda till en friskare häst (eller rätt ord ska nog vara mera elastisk rörlighet) mer än under dom första 6 månaderna efter denna utförda behandling.

Eftersom du missan ger detta tips så förstår jag oxå att du känner till och gärna förklarar vad som händer med alla inblandade strukturer som utsatts för denna blistring.

Underhudsblistrar bakknän i dag gör enbart veterinärer som inte har kunskap om bättre vetande eller att den behandlande hästen endast ska prestera max under kommande halvår.

Nu är hon inte röntgad på gamla dagar eller undersökt på klinik för det anser både jag och de veterinären jag pratat med vore lönlöst. Men för den sakens skull så kommer hon inte behandlas på måfå, hon kommer att undersökas på nytt den närmsta tiden och bestämma en plan.

Och hur undersöker man en häst utan dagsfärsk kontroll på klinik inkl röntgen/ultraljud ex ex utan att den kommer behandlas på måfå???

Ser du inte att vad både du och dessa veterinärer anser är just att behandla på måfå!!!!

Det är absolut INTE att behandla på måfå!! En svensk landslagsveterinär behandlar inte på måfå!

Men om man utgår från att det nu är som vi tror, att hon är trött i ett bakknä, hur behandlar man detta?

Men det finns ju ingen diagnos som heter "trött", hur ska du då kunna behandla? Det är väl bara att lasta, åka till klinik och slå lite bilder? Annars känns det som att behandla i blindo, när du inte vet var problemet sitter och hur stort det är.
Vad hade du gjort om hästen varit 10 år gammal? Utgå från det.

Varför är inte din 22-åriga häst värd en veterinärundersökning?
Att du fick "diagnosen" trött bakknä för ett par år går ju inte att gå på i dagsläget, det kan ju va nått helt annat. Det bästa är ju att du och veterinären kommer fram till vad som är bäst för hästen.

Nu har inte du läst alls vad jag har skrivit! För ett par år sedan hade hästen problem med ett "trött" bakknä, undersökt noga av veterinär. Vi beslöt oss för att inte behandla den gången av olika anledningar, och hästen har varit fantastiskt fräsch och fin sedan dess (räckte med att göra div ändringar för hästen). Denna gång verkar det vara precis likadant och jag kan tänka mig att det är samma "ålderskrämpa" som gör sig påmind igen. Jag har tydligt skrivit att hästen kommer att undersökas noga på nytt igen av en känd veterinär (verkat som landslagsveterinär om nu det ska ha nåt med saken att göra...) så fort han kommer loss. Min egen högst amatörmässiga men inte helt okunniga magkänsla säger att det är samma sak som förra gången och då ville jag kolla hur man gör för att behandla detta om någon sitter på liknande erfarenheter. När hon väl är undersökt och vet. har kommit med sin "dom" så känns det skönt för mig att vara lite förberedd på hur man nu kan åtgärda problemet.

HÄSTEN KOMMER INTE BEHANDLAS PÅ MÅFÅ OCH KOMMER ATT UNDERSÖKAS ORDENTLIGT AV EN VETERINÄR! Snälla läs innan ni bara bombar på med dumma kommentarer :cool: Buke i ett nötskal!

"Trött" i ett bakknä är ett annat ordval istället för förslitningsskador, det säger väl sig självt?

Hade hon varit 10 år hade jag kört in henne till klinik och tagit lite plåtar osv för att noga kontrollera hela henne (eller alla väsentliga delar). Nu är hon inte 10 år utan 22 år och det finns det ingen anledning som helst till att åka in till klinik och ta plåtar, rådfrågat flera veterinärer och även ringt runt till olika kliniker, och alla säger samma sak. Hade hon varit halt eller haft andra kroppsliga problem så hade jag åkt in med henne men i detta fallet så ger det ingenting alls.

Jag är kanske korkad, för jag förstår fortfarande inte...
Hästen är inte halt, den har ingen rörelsestörning, den är fräsch, pigg och välmusklad. Kan du beskriva lite närmare vad du upplever problematiskt?

Varför skulle man vara en skurk för att man behandlar en äldre häst? Tänker du att alternativet är att pensionera alt. ta bort hästen? I så fall är det väl helt klart värt att utreda och behandla först?

Vilka åtgärder togs till vid det förra tillfället som hästen var "trött" i knät? Har dessa åtgärder inte längre någon effekt?

Vilken behandling och vilken konvalescenstid som kan bli aktuell varierar förstås med diagnosen. Generellt sett brukar äldre hästar ha en längre återhämtningsperiod efter vila. Men som sagt, om alternativet är att ställa av hästen helt är väl inte det så mycket att fundera över?

"Trött" i ett bakknä är ett annat ordval istället för förslitningsskador, det säger väl sig självt?

Hade hon varit 10 år hade jag kört in henne till klinik och tagit lite plåtar osv för att noga kontrollera hela henne (eller alla väsentliga delar). Nu är hon inte 10 år utan 22 år och det finns det ingen anledning som helst till att åka in till klinik och ta plåtar, rådfrågat flera veterinärer och även ringt runt till olika kliniker, och alla säger samma sak. Hade hon varit halt eller haft andra kroppsliga problem så hade jag åkt in med henne men i detta fallet så ger det ingenting alls.

Jag tycker inte det säger sig självt alls, du har ju ingen aning om hur det ser ut i det där knät. Men du säger ju det själv - du tycker hon är för gammal för att kosta på ett klinikbesök. Så behandla på i blindo du, det kanske hjälper... :grin:

Förstår inte oviljan att röntga. Jag har nyss röntgat min 19 åring och det ger naturligtvis veterinären ett bättre underlag hur hästen skall behandlas. Röntgen är ju inte en jättekostnad, och risken för lite extra strålning känns inte som ett stort bekymmer.

För mig är det självklart att äldre hästar skall behandlas om det behövs, de har kämpat för oss och vi får se till att de mår så bra de kan.

Liknande trådar

Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
2 278
Senast: Unhappy
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 900
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 282
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025