Behålla sgi under resa!

Fibusen

Trådstartare
Min mamma fyller år i Maj och har bjudit med mig och sonen till Grekland en vecka i Maj,och jag kommer ta ut föräldrarledigt då mina 25 semesterdagar redan är planerade under sommaren/vintern. (Resan kom som en överaskning här om dagen)

Jag jobbar heltid (100%) men jobbar längre pass,och färre dagar än "normalt",och varannan vecka jobbar jag enbart 2 dagar. Hur ska jag göra då under resan för att få behålla min sgi om resan inträffar på min kortvecka (eftersom man måste ha sysselsättning 5 dagar/veckan),måste jag ta ut 5 dagars föräldrarledighet,eller räcker det att ta ut för dom 2 dagar jag missar att arbeta?

Sv: Behålla sgi under resa!

Nu kan det hända att jag är helt ute och cyklar, men har för mig att dagarna är räknade på snittimmar.. Alltså tim/arbetsdagar, har även för mig att jag fått fylla i en liten förklaring för att förtydliga för den som tar emot ansökan..
Men som sagt, kan vara att minnet spelar mig ett spratt, handlar bara om nåt enstaka tillfälle jag behövt fundera för egen del och det är ett tag sen nu.
Jobbar också 5-2

Får kontakta fk. För blir det min kortvecka (2 dagars arbete) så blir det ju fel om jag tar ut fp på 5 dagar,för då får jag ju för mycket betalt känns det som,eftersom dom andra dagarna den veckan är oavlönade sas. Blir det min långvecka (5 dagar) så är det väll bara att skicka in för 5 dagar som vanligt?

Jag har också jobbat skift och om jag är ledig 2 dagar från jobbet anmäler jag 2 dagar till FK. De andra dagarna är ju inte lediga dagar från jobbet utan dina lördagar och söndagar.

Någon gång har jag tagit flera dagar, men då lågdagar och tagit flera för att få lite pengar.

Föräldradagar brukar det sällan kontrollera men om det gör det så kommer ju din arbetsgivare (och ditt lönebesked) visa att du varit ledig 2 dagar och inte fler.

Får kontakta fk. För blir det min kortvecka (2 dagars arbete) så blir det ju fel om jag tar ut fp på 5 dagar,för då får jag ju för mycket betalt känns det som,eftersom dom andra dagarna den veckan är oavlönade sas. Blir det min långvecka (5 dagar) så är det väll bara att skicka in för 5 dagar som vanligt?

Om det är dina SGI dagar så kan du ta ut för lediga dagar om minst en (eller var det två?) av dessa är arbetsdagar. Är det dagar på lägstanivå så kan du ta ut för bara lediga dagar (dvs ingen av de uttagna dagarna måste vara arbetsdag) (gäller alltså för de 90 dagar på lägstanivån).

Senast ändrad:

Om det är dina SGI dagar så kan du ta ut för lediga dagar om minst en (eller var det två?) av dessa är arbetsdagar. Är det dagar på lägstanivå så kan du ta ut för bara lediga dagar (dvs ingen av de uttagna dagarna måste vara arbetsdag) (gäller alltså för de 90 dagar på lägstanivån).
Om man är ledig 5 dagar (tex frivecka) så kan man ta fp dessa dagar utan att ta ut en arbetsdag. Om ledigheten är 4 dagar eller mindre (tex helg) får man inte ta FP utan att ta ledigt minst en jobbdag.

Har man dagtidsjobb måste man alltså ta ut fredag eller måndag för att kunna ta FP på helgen.

Har inte hört att det skiljer på lägsta dagar och vanliga dagar, men har inte forskat i det heller. Källa?

I frågan ovan var det ju egentligen tvärt om, TS vill inte ta 5 dagar då hon är ledig två, vilket inte heller behövs för att fylla sin heltid och säkra sin SGI.

Om man är ledig 5 dagar (tex frivecka) så kan man ta fp dessa dagar utan att ta ut en arbetsdag. Om ledigheten är 4 dagar eller mindre (tex helg) får man inte ta FP utan att ta ledigt minst en jobbdag.

Har man dagtidsjobb måste man alltså ta ut fredag eller måndag för att kunna ta FP på helgen.

Har inte hört att det skiljer på lägsta dagar och vanliga dagar, men har inte forskat i det heller. Källa?

I frågan ovan var det ju egentligen tvärt om, TS vill inte ta 5 dagar då hon är ledig två, vilket inte heller behövs för att fylla sin heltid och säkra sin SGI.

Det står på försäkringskassans hemsida. Eller rättare sagt det står så i samband med SGI:n men inget om det i samband med 90 dagarna. Har också ringt och kollat och det stämmer.

Tror att när jag läste det 2008 så kunde man inte göra så men nu när jag läste 2013 så har dom formulerat om det. Det var därför jag ringde och kontrollkollade.

Är det inte 4:a fridagar man kan ta ut fp utan att det är jobbdagar? Alltså man har 4 dagar i rad som är lediga dagar och dessa kan man ta ut fp på SGI-nivå utan att behöva ha en jobbdag före eller efter? Det var ju ett tag sedan jag kollade upp just det så jag minns nog fel.

Hittade detta på försäkringskassan:

Ja, på lägstanivå.
Du kan ta ut föräldrapenning på lägstanivå även om du inte skulle ha arbetat den dagen, till exempel helger eller om du brukar vara ledig någon annan dag i veckan. Men du kan inte ta ut föräldrapenning samtidigt som du har semester.

Ja i vissa fall på sjukpenningnivå.
Om du har en arbetsfri period på minst fem dagar så går det bra att ta föräldrapenning för dessa dagar. Om den arbetsfria perioden är 1-4 dagar kan du bara ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå om du också tar ut föräldrapenning i samma omfattning dagen direkt före eller direkt efter de arbetsfria dagarna.

Jag funderar på om det 2008 var så att man inte kunde göra det med lägstanivå dagarna och att det räckte med färre lediga dagar på SGI nivå för att även kunna ta ut dom utan att behöva lägga till en arbetsdag.

Men som sagt uttaget av dagar på SGI nivå är fem år sedan jag kollade så jag kan ju blanda ihop det med något annat.

Fått svar från FK:

"Huvudregeln är att man ska fylla upp vecka för vecka. Har du ett schema som gör att du arbetar så olika så kan man se på hela schemaperioden. Eftersom du arbetar 100 % så skulle det innebära att det räcker med två dagar föräldrapenning. Har du arbetat mer än 6 månader efter föräldraledigheten så har du ändå ett 3-månadersskydd. Det innebär att inkomsten är skyddad i 3 månader och då behöver du inte ta ut föräldrapenning om du inte vill det."

Har inte arbetat mer än 6 månader,så då ska jag alltså ta ut två dagar (om det blir min kortvecka) om jag förstått det rätt. Infaller resan under min långvecka så ska lär alltså ta ut för 5 dagar.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 598
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Varje år kring sommaren börjar samma diskussion på de internationella storföretagen, svenskar är ju aldrig anträffbara!! Det är ju minst...
36 37 38
Svar
746
· Visningar
28 716
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024