Sv: Begreppet klapphingst
Jag har stött på två klapphingstar.
Den ena fick ner ena kulan och var ganska lätthanterad (om man bortser från att han var lite ouppfostrad) ända till 4 års ålder när kula nr 2 kom ner. Då blev han heltokig.
Den andra var en importvalack som började med att spöa upp valackerna i hagen. När han då fick gå in till stona började han genast att charma in sig och vilja betäcka. Denna valack åkte ganska omgående i egen hage!
Denna häst hamnade också i boxvila och sedan blev det höst och hästen var nästan som vilken valack som helst (fast han fick gå själv) men när våren kom "vaknade" han, började slita sig när man gick med honom till hagen och lite såna där grejer.
De gjorde ett blodprov och han hade höga testosteronhalter.
Nu tror jag att de valt att behålla honom som han är (jag vet inte varför för jag har inte så mkt kontakt med dem längre, det sista jag hörde var att hon släppt ut sina unghingstar, som senare blev valacker, till honom och det hade fungerat bra)
Och såna gånger kan jag tänka mig att ryktet om att klapphingstar är värre än vanliga hingstar. Folk tror att de köpt en valack och får sig en överraskning.
Om man har en hingst som man vet är hingst behandlar man den ju därefter. De flesta vet att det rätt som det är bara kan knäppa till hos en hingst och att det inte på något vis är en gulligull häst som man ger lillfingret till (som man kanske gör mer till en valack)
(och nu hårddrog jag det lite, hoppas att ni förstår)