Begreppet klapphingst

Sv: Begreppet klapphingst

Intressant. Hade man vävnadsanalys på kastrationen? Letade man testosteronfabriken med scint eller nåt? HH

Jag har stött på två klapphingstar.
Den ena fick ner ena kulan och var ganska lätthanterad (om man bortser från att han var lite ouppfostrad) ända till 4 års ålder när kula nr 2 kom ner. Då blev han heltokig.

Den andra var en importvalack som började med att spöa upp valackerna i hagen. När han då fick gå in till stona började han genast att charma in sig och vilja betäcka. Denna valack åkte ganska omgående i egen hage!
Denna häst hamnade också i boxvila och sedan blev det höst och hästen var nästan som vilken valack som helst (fast han fick gå själv) men när våren kom "vaknade" han, började slita sig när man gick med honom till hagen och lite såna där grejer.
De gjorde ett blodprov och han hade höga testosteronhalter.
Nu tror jag att de valt att behålla honom som han är (jag vet inte varför för jag har inte så mkt kontakt med dem längre, det sista jag hörde var att hon släppt ut sina unghingstar, som senare blev valacker, till honom och det hade fungerat bra)

Och såna gånger kan jag tänka mig att ryktet om att klapphingstar är värre än vanliga hingstar. Folk tror att de köpt en valack och får sig en överraskning.
Om man har en hingst som man vet är hingst behandlar man den ju därefter. De flesta vet att det rätt som det är bara kan knäppa till hos en hingst och att det inte på något vis är en gulligull häst som man ger lillfingret till (som man kanske gör mer till en valack)
(och nu hårddrog jag det lite, hoppas att ni förstår)

Det kan jag inte tänka mig att PL har sagt. Kanske har han sagt att det har hänt att man misstagit bitestikeln för testikeln och alltså felaktigt trott sig ta bort en testikel (som sen fanns kvar högre upp). Men kanske PL ser tråden och kan svara själv.

Hur lik är bitestikeln den vanliga testikeln? Jag har en tvååring som just fått ner något som jag tror är kula nr 2, men nu börjar man ju undra? Den här som kommit nu är mycket mindre förståss, men precis bönformad och liksom lite spetsigare i ena änden. Kula eller bitestikel? :confused:

jag har ju en 1,5 åring som ingen av kulorn r trillat ned ,är det normlt? kram :)

En eller båda kulorna ligger kvar och har inte vandrat ner på en klapphingst. Gör att de kan vara grinigare än en "riktig hingst"..Så då bör man operera, om de visar sej grinigare..En del blir inte påverkade alls..och då behöver man inte göra nåt åt det..

NU börjar jag bli nervös!!!! Min åring har inte en antydan till kulorna nere och dom bör vara nere nu enligt veterinär. SÅ nu vet man ju vad man har att vänta sig. Alltid skall det vara något...

NÄR trillar kulorna ner? Min kille är 7 mån och idag hade han en stor "svullnad" i pungen...KAN de vara en kula?? Har haft häst i 30 år men aldrig nån hingst eller valack så jag är HELT okunnig på området...
Den var dock iskall och kändes inte som nån vanlig svullnad, då det "fanns" någon inuti...helt sjukt så dum jag känner mig :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 409
Senast: valegro
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 400
Senast: Petruska
·
K
Ekonomi & Juridik Jag köpte en Welsh mountain hingst som 1åring från Wales. Jag hade kontakt med säljaren enbart via mail och jag har sparat alla mail...
Svar
5
· Visningar
1 836
Senast: Elinbeyla
·
Ekonomi & Juridik För snart ett år sedan köpte jag en 1 åring i tron om att denna var valack. Jag tog upp just denna saken vid köpet, eftersom jag själv...
2
Svar
23
· Visningar
7 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka