Begreppet klapphingst

G

Gisburne

Har funderat lite på vad en klapphingst egentligen är, och det verkar vara lite spridda meningar om det.

Är en klapphingst en hanhäst som;
a) inte har både kulorna nere, den nedvandrade kulan inte borttagen.
b) inte har båda kulorna nere, den andra kulan borrtagen. ("Halvt kastrerad".)
c) har en kula borttagen och den andra har vandrat ner senare men har lämnats kvar.
d) nåt annat?

En hingst vars ena kula är nere och den andra inte (exempel a) borde väl inte vara värre att hantera än en hingst som har båda kulorna nere - eller? Hingst som hingst? Och "halvt kastrerade" hästar (exempel b och c), varför blir de ofta väldigt hormonstinna jämfört med hästar med två kulor?

Sv: Begreppet klapphingst

Kulan ligger kvar i buken om det är en klapphingst. Båda testiklarna måste bort vid kastrering. Klapphingstar brukar ha starkare hingstbeteende än vanliga hingstar med kulorna nere. En klapphingst kan även ha båda kulorna uppe i buken, då är dom oftast sterila.

Senast ändrad:

Precis, en klapphingst är kryptochid, dvs en av testiklarna ligger kvar i bukhålan.

Klapphingstar påstås vara mer hingstiga och besvärliga. Anledningen är att testikeln som ligger i bukhålan, och betydligt varmare än den borde, påstås göra att det produceras mer testosteron än normalt. Det finns enligt de vet jag talat med inget stöd i forskningen för det påståendet, tvärtom så har de studier som gjorts visat att deras hormonnivåer inte skiljer sig från vanliga hingstar.

Om man 'halvkastrerar' en hingst, eller vanligare att man får kvar en del av testikeln i bukhålan, produceras ju testosteron i betydligt högre grad än en valack, så de blir hingstiga.

Man kan mäta testosteronhalten med blodprov.

Att en klapphingst har mer hormoner än en valack kan jag också köpa, men det är ju långt ifrån alla hingstar som är krångliga och bökiga, och ändå säger folk ofta att klapphingstar är jättejobbiga och "mycket värre" än andra hästar. Att de kan vara jobbigare än en valack förstår jag alltså, men jobbigare än hingstar med två kulor...? Det skulle då vara om värmen i bukhålan är en bidragande faktor, som sagt.

Men hästar som fått en kula borttagen, och den andra har vandrat ner senare i livet, vad kallas de då? Har träffat ett par såna hästar, den ena var rätt cool men den andra var sjövild, alltid, jämt.

Min tvååring var tills nyligt klapphingst, dvs nummer 2 hade inte trillat ner ännu. Jag upplevde nog en hormonstegring precis i samband med att den trillade ner, men sedan har han lugnat sig igen. Kan ha varit en tillfällighet.

I Estland var jag på ridläger en gång, och där red jag en klapphingst som var "halvkastrerad". Han var knappt hingstig alls, men vi råddes att inte rida precis bakom stona.. "just in case".

Så, det kan nog vara lika olika som två "vanliga" hingstar, vissa är sjövilda, andra inte..

jag har haft en klapphingst, han blev kastrerad genom att dem fick operera bort den andra kulan ur bukhålan. Han blev helt förbytt när hingshormonerna kom. Mejade ner dem andra hästarna i hagen. Sen kastrerades han och blev världens snällaste vallack.

Men hästar som fått en kula borttagen, och den andra har vandrat ner senare i livet, vad kallas de då? Har träffat ett par såna hästar, den ena var rätt cool men den andra var sjövild, alltid, jämt.

Felkastrerade ;) Ang vad de kallas ;) Skämt åsido - det finns nog inget namn för dem, man ska inte göra så. Dock har jag aldrig hört om kula som vandrat ner sent i livet, men som sagt jag tror inte de har ngt namn riktigt, felkastrerad halv klapphingst kanske?

"Sent" i det här fallet är 3-4 års ålder. Många vill ju kastrera innan dess och det är ju inte alltid båda kulorna är nere då.

Samt att man har hört vissa "skräckhistorier" som så kallade valacker som sålts som unga och som senare visat sig vara just "felkastrerade". :crazy: Inom vissa raser är det ju lättare att sälja en valack än en hingst så jag kan livligt tänka mig att oseriösa säljare väljer att "kastrera" en hingst med bara en kula nere för att få den såld som "valack".

AH, jag trodde det var 'ännu senare' i livet men då är jag med.

Fast knepigt att en VETERINÄR går med på att plocka bara en kula? Oseriösa säljare - där kan jag förstå absolut. Men vilken veterinär går med på att plocka bort bara en kula, det är ju helt emot all praxis.

Tråkigt för både häst och köpare/ny ägare dock.

Vilken veterinär som helst som inte har några skrupler, skulle jag gissa. Finns flera såna, som gärna tjänar pengar på andras okunskap. :crazy:

Usch, nu blev jag mörkrädd på riktigt =/

Annars tycker jag skrupelfria veterinärer tycks utrotningshotade, men kanske är 'lyckligt' lottad. Men, hmm, det är nog preskriberat nu så jag törs nog tala om det, men vi hade en vorsteh förr. Som varje gång han jagat gick med stukad svans. Detta var efter kuperingsförbudet, men försiktiga propåer gjordes till ett antal veterinär om man inte möjligen skulle kunna tänka sig att kastrera och skriva att det var av medicinska skäl. (I realiteten hitta på en svansskada..)

Njet all over. Iofs tyckte en att inte utan skada där, men det finns ju hundar som 'råkar' få svansen klämd i en dörr..', dvs indirekt tyckte att bara en skada presenteras så ska han gladeligen kupera utan att lägga så mkt energi på att uteda HUR det egentligen gick till när hunden fick svansen klämd i dörren. Men resten sa beklagande nej. (och nej, givetvis klämde vi INTE hundens svans i dörren, han fick stå ut med stukad svans efter varje jakt).

Jisses... Men visst, det förekommer alla möjliga kuperingsvarianter. Ta bara som exempel alla hundar som i tidiga valpåldern råkat få BÅDA öronen sönderbitna av sina kamrater, så att en veterinär var tvungen att få dem att se kuperade ut! :idea: Väldigt bitska kullar, må jag säga, när samtliga valpar lyckats med samma bedrift.

Mmm, man kan ju fråga sig om temperamentet på de valparna verkligen var korrekt :devil:

Vi blev faktiskt förvånade att vi inte fick kupera hunden. Det var ju inte för 'det ser häftigare ut då', utan för hundens bästa. Han hade iofs 'bara' trekvartssvans, yttre fjärdelen var redan amputerad, pga skada som valp - äkta sådan ska tilläggas. Och seriös veterinär, iom att det inte helkuperades utan bara togs bort skadan.

HUrsom, han hade ju problem, efter varje jakt så var svansen stukad. Han var öm, bar den helkonstigt på sned och var klart besvärad. Brukade repa sig på någon vecka, tills nästa jakt. Ofta jagade han ju två dagar i rad, och dag 2 jagade han alltid sämre, sämre tempo och mer avvaktande. Antagligen för svansen gjorde ont.

Men där fanns ju liksom ändå ett 'hälsoproblem' i botten, men som inte ansågs 'tillräckligt' för kupering. Iofs hade en annan hund i jaktlaget värre problem, en drever eller stövare (så svårt skilja dem åt). Den kom hem med blodig svans efter varje jakt, svansen gick ju för fulla muggar under drev, och slog i träd och buskar och ja allt som kom ivägen.

Men men, tillbaka till ämnet, dont get me started ang kuperingsförbudet ;)

Jag vill minnas att PL här nämnt något om att det KAN hända att man tagit bort två och ändå fanns en tredje kvar i bukhålan.. Fast det lär väl vara bra sällsynt.

Vad kallar man en Valack som börjar visa penisen för sto, bete sig hingstigt och göra antydan till betäckning??

Vad kallar man en Valack som börjar visa penisen för sto, bete sig hingstigt och göra antydan till betäckning??

Hingstig alt betäckande.

Bör inte gå med ston alls whatsoever, utan undantag.

Det är inget onormalt beteende, och ganska vanligt. Finns en tråd om det nu på förstasidan.

Hingstig alt betäckande.

Bör inte gå med ston alls whatsoever, utan undantag.

Det är inget onormalt beteende, och ganska vanligt. Finns en tråd om det nu på förstasidan.

Okej trodde det hade något speciellt namn.
Stod i ett stall tidigare där fanns ett litet sto typ 153cm i manken och en valack på över 180cm i manken, stoet skenbrunstade typ HELA tiden och till sist gav valacken upp och började betäcka henne regelbundet, ingen satte stop för det och till sist var stoet oridbart för hon hade så ont i ryggen efter att han upprepade gånger slog sina hovar i hennes rygg när han gick upp på henne.

Tack för svaret.

Vi har haft en ponny som hade en testikel högt uppe. Det var otroligt svårt att få honom kastrerad, det var ett stort ingrepp och han var otroligt dålig länge. Han måste stå stilla i boxen i några dar. Veterinären var så orolig för honom att han kom varje dag och kollade honom. Efter det förstår jag att veterinärer kanske föredrar att lämna den som sitter högt uppe kvar. Det behöver ju inte betyda problem. Visserligen har dom mera hormoner och betäcker ston men det blir inga föl, för deras sperma är oduglig eftersom testikeln är för varm. Tyvärr blir stona lätt infekterade av dessa hingstar som håller på och betäcker. Därför passar det inte att ha dom i samma hage som ston.

Dom klapphingstar som blir svåra är vanligen dom som tränas mycket. Min väninna har haft en sån ex-travare. När han tränades så att musklerna blev större, hamnade testikeln i kläm, då hade han väldigt ont och belv infekterad. Ibland hade han som en fotboll mellan bakbenen.

Jag vill minnas att PL här nämnt något om att det KAN hända att man tagit bort två och ändå fanns en tredje kvar i bukhålan.. Fast det lär väl vara bra sällsynt.

Det kan jag inte tänka mig att PL har sagt. Kanske har han sagt att det har hänt att man misstagit bitestikeln för testikeln och alltså felaktigt trott sig ta bort en testikel (som sen fanns kvar högre upp). Men kanske PL ser tråden och kan svara själv.

En klapphingst är en häst som har en eller 2 inte nedvandrade testiklar. Jag känner till 10 unghingstar som hade en testikel som inte vandrat ner. I 9 av dessa fall vandrade testikel 2 ner efter att ettan tagits bort. HH
HH

Jag känner till ett fall med en klinikkastrerad häst om var väldigt hingstig. Jag tog blodprov som visade mkt höga testostreronnivåer. samma klinik som kastrerat hästen från början hittade två testiklar i buken.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min nya älskling är väldigt fäst vid sina kulor. Så pass fäst att dom inte fanns att finna när han skulle kastreras liggande på...
Svar
4
· Visningar
1 409
Senast: valegro
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 400
Senast: Petruska
·
K
Ekonomi & Juridik Jag köpte en Welsh mountain hingst som 1åring från Wales. Jag hade kontakt med säljaren enbart via mail och jag har sparat alla mail...
Svar
5
· Visningar
1 836
Senast: Elinbeyla
·
Ekonomi & Juridik För snart ett år sedan köpte jag en 1 åring i tron om att denna var valack. Jag tog upp just denna saken vid köpet, eftersom jag själv...
2
Svar
23
· Visningar
7 861

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka