Begravning hemma

FrittePower

Trådstartare
Föreställ er en häst som ej har några papper, alltså ej hästpass, registrerad ingenting. Går det söka för begravning hemma? Vill dem kolla efter papper? Har fått denna fråga och jag själv vet inte!:confused:

Sv: Begravning hemma

Man måste ha tillstånd från länsstyrelsen att gräva ner döda djur hemma på gården. När man väl har det tillståndet så är det nog ingen som kontrollerar vilket djur det är man gräver ner.
Passen är till för att hålla koll på medicinering vid slakt av djuret - slakt innebär att köttet blir till livsmedel.

Tack för svaret.

Okej så när man ringer och dem kommer ut och ska kontrollera marken osv där hästarna (2st) ska grävas ner kollar dem inte på djuren då?
Begravt kor innan på markerna så tillståndet blir nog enkelt. Men det låter bra om det är okej begrava en häst som 'inte finns'.

Du ska kontakta miljökontoret i din kommun, det är de som kommer ut och kollar var du har tänkt begrava hästen. De ritar sedan ut platsen på en karta och skickar den samt ansökan om begravningen till länsstyrelsen. Jag tror inte du behöver oroa dig för passet om du gör så, dvs om du inte själv påtalar det.

Var med om en tråkig händelse förra veckan o en häst fick avlivas. Veterinären sa då att fram till nu, minns ej datum, så hade alla fått tillstånd i stort sett. Men nu var det hårdare regler för nedgrävning.....

Min häst hade varken pass eller var registrerad.. Och det gick bra ändå. Veterinären som kom ut och avlivade henne skrev på vad det var för typ av häst, ålder, kön och varför den skulle avlivas. Så dessa papper stämde med de som jag fick från veterinären som dömt ut henne.

Annars är det bara papper från länstyrelsen du behöver, om att platsen är godkänd. Är det du som äger marken behöver du inga fler papper vad jag vet, annars måste du ha markägarens godkännande och dessa papper måste också skickas in någonstans..

Jag har under de senaste två åren behövt gräva ner två stycken hästar. Dessa har visserligen haft pass men ingen har frågat efter något pass eller annan handling.
Inte heller har kommunen varit ute och tittat på marken utan de har godkänt platsen via karta. Inte heller har det varit några problem med länsstyrelsen. SOm bara vill veta hur många och inte alls vilka hästar som ska grävas ner.

Tack för svaren allihopa!

Blev orolig, vill ju att hästen ska få bli nedgrävd på gården han levt på i större delen av sitt liv. Ja vi äger marken.
Men då känns det som det kommer lösa sig.

Nej, de frågar inte efter pass, däremot skriver du hästens namn och avlivningsorsak på ansökan.

Begravde min hemma i maj. Först kom en tjej från kommunens miljökontor ut och kollade platsen, fick en ansökningsblankett och karta över området att fylla i, sen skickade jag det till henne, och hon faxade sen det och sitt godkännande till länsstyrelsen.

Dessutom går det att skynda på det hela om man ber om det, redan dagen efter jag hade skickat in det till tjejen på kommunen ringde länsveterinären och gav klartecken.

Kostade 300 kr allt som allt, och det var länsstyrelsens avgift, kommunens koll kostar inget.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok För någon som alltid velat vara anonym, som inte velat ta plats och som knappt vågat göra sin röst hörd. Som alltid levt i skuggan av...
Svar
8
· Visningar
1 344
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
495
Senast: Cattis_E
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 056
Senast: TinyWiny
·
Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
524
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka