Begränsning av hösilage på fri tillgång, vilka alternativ finns?

Sparrisen123

Trådstartare
Tjocka hästarna måste bantas nu men det är svårt, för att inte säga omöjligt, då de står i ett stall med fri tillgång på hö och ett motstånd till att förändra det :crazy:
Så... Vilka olika metoder för att begränsa intaget finns det?
Hönät vet jag om, det är på diskussion om det ska införskaffas i stallet. Jag är tveksam till om det "försvårar" tillräckligt mycket? Äter hästarna verkligen så mycket mindre att det gör någon skillnad?
Munkorg är också ett alternativ, frågan där är hur det fungerar då de går i en hage med ganska mycket skog, och också har höhäck och kompisar i hagen. Lätt att fastna och skada sig? (Och är det en risk man hellre tar än risken för fång?) Jag ogillar tanken på att ha grimma på i hagen :crazy:
Begränsat med mat på box nattetid är förstås också ett alternativ. En del säger då att hästarna kastar i sig samma mängd mat under den tid de är ute, som de normalt sett skulle ha gjort över natten. Resultatet av det blir alltså plus minus noll. Någon som vet om det stämmer?

Tilldelat med grovfoder hade också varit ett alternativ, men det bemöts av extremt motstånd och är inte genomförbart.
Byta stall till ett som passar hästarna bättre är såklart bästa alternativet, som hela tiden är aktuellt men inte så lätt att lösa.

Finns det fler metoder/hjälpmedel/lösningar? Vilka isåfall? Vilka är att rekommendera och vilka är helt förkastliga?
Vilka lösningar har fungerat bäst för er och vilka har varit totalt odugliga?

Sv: Begränsning av hösilage på fri tillgång, vilka alternativ finns?

Kanske inte heller det lättaste att lösa, men att hitta ett annat foder med mindre energi hade ju varit en bra lösning. Alternativt ge dem halm som del av givan?

Hönt verkar vara väldigt individuellt från häst till häst. Mina äter bra mycket långsammare med nät, men de har alltid tillgång till foder hur som helst. Andra hästar blir inte märkbart stoppade i sitt ätande. Nät bör dessutom inte användas till skodda hästar utan att ha någon form av behållare eller likande så att de inte kan fastna.

Justja, byta foder är såklart också ett alternativ!
Tyvärr är det inte heller möjligt då personen som driver stallet inte vill köpa in annat foder än det som redan finns, som produceras på gården.

Just ja, nät och skodda hästar är också ett riskmoment... Vi ska väl förhoppningsvis isåfall lösa det med behållare av något slag, men tack för påminnelsen om att det behövs.

Att köpa in eget är inget alternativ heller gissar jag på...?

Finns det möjlighet att få ha dina hästar i en egen hage där du själv kan få bestämma om foder-rutinerna då? Det låter ju smått vansinnigt att hästar som är tjocka och verkligen inte kan stå på fri tillgång måste göra det för att "stallägaren" (eller majoriteten eller vilka det nu är) tycker det är enklast/bäst/vill ha det så för resten av hästarna?

just ja, att hästarna skulle "äta ikapp" det de gått miste om på natten tvivlar jag på... däremot är det viktigt för mig att de inte står utan något strå alls under större delen av natten. Halm på box nattetid?

Nej, tyvärr finns inte möjligheten att köpa in eget foder. De går i grupper med fler än de tjockaste hästarna (och inte bara mina hästar), och de hästar som inte är (fullt lika) tjocka "behöver" tydligen fri tillgång på just det grovfodret :crazy:

Och tyvärr finns heller inte möjlighet till egen hage... Just nu används alla hagar som finns, och det är för mycket snö för att kunna göra om hagarna (vilket inte heller är ett populärt förslag hos gårdsägare, folk som sköter stallet, samt övriga hyresgäster...) och till sommaren måste vinterhagarna vila, och då finns enbart beteshagar med på tok för mycket och för kraftigt bete.

Jag håller med dig om att det är vansinnigt :crazy:

Och om de står på box nattetid så får de självklart halm att tugga på istället, så det löser sig. Det är kanske det bästa alternativet att prova och hoppas att de inte "äter ikapp" när de kommer ut på morgonen.

Hej!

Ge halm nattetid (inte för att det alltid skiljer sig så mycket i näringsvärde, vi har samma energi i halmen som i silaget i år).

Försök hålla hästarna ur hagen så mycket det går? Rid mer och längre? Om det är en skogshage går det ju att dra eltråd mellan träden för att dela av- kanske en lösning?

Annars är det svårt med feta hästar och ägare som inte vill förstå. Har sett det så många gånger och det är så synd om hästarna..

/Lavinia, som också funderar på hur hon ska hålla sin pålla fin när hon nån gång i framtiden måste ut i hagen med fri tillgång.

Jag tycker att nät över balen fungerar bra.
Men det fungerar inte för alla har jag förstått.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 906
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 777
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama