Begränsad fri tillgång...nu blev jag nyfiken, någon som har erfarenhet?

EmmaW

Trådstartare
http://www.swedishhoofschool.com/svenskasidan.htm

Det här med begränsad fri tillgång hittade jag av en slump och blev nyfiken på med tanken på den andra disskutionen om fång och feta hästar osv. Dela gärna med er om ni har erfarenhet av det. Jag själv är nöjd med mitt upplägg gällande mina hästar men vore kul att höra åsikter/synpunkter.

Senast ändrad:
Sv: Begränsad fri tillgång...nu blev jag nyfiken, någon som har erfarenhet?

Jag har ett väldigt glupskt halvblod. Hon äter ca 3 kg hö på 30 minuter. När hon gick med föl så fick hon ca 40 kg hö per dag för jag skulle ge henne fri tillgång. Hon blev som en spärrballong. Hon gick inte ifrån lådan förrän höt var slut och då fyllde jag på igen. Hon fick de i ett antal dagar sedan tyckte jag de fick vara nog för fet blev hon också. Hon är en sådan häst att hon ska äta tills allt är slut:crazy:
Jag fick tipset om hönät med små maskor och har nu testat de i ca 1,5 vecka. Nu äter hon ca 6 kg på 7 timmar. Hon får då 2 kg hö på morgonen och 2 på kvällen sedan får hon pilla i hönätet under dagen.
Hon står konstant vid nätet tills de är slut...
Är de ett normalt beteende

Skulle gärna ha det i boxen.
När det gäller hage är jag inte lika övertygad för min del.
Vi har en stor skogshage och jag vill inte ha hästen med näsan i maten hela tiden. Jag vill att dom går runt och pillar i hagen så dom rör sig.
En bal skulle inte fungera hos oss. 2 av 6 hästar skulle inte få tillgång då dom inte vågar gå fram p.g a de andra fyra som är kaxiga och den ena skulle vakta balen hela tiden.

Mina andra hästar går ifrån nätet i mellanåt och pillar i gräset (de går inte på bete) så de står där inte lika länge som halvblodet. Vet inte vad de är som gjort henne sådan.
Oavsett vad hon äter så kastar hon i sig maten för att hon ska hinna äta så mycket som möjligt så de andra inte får något. När hon får sina 2 kg på morgonen eller kvällen så hinner hon inte få undan höt i munnen förrän hon fyller på med mera. De står stora tussar ut ifrån hennes mun konstant medans hon har sitt hö i lådan.
Vad gör man med en sådan häst:crazy: De är ett så tråkigt beteende hon har:(

Jag drömmer om ett foderbord under tak med dessa finmaskiga nät runt höet. Dock har jag skodda hästar så jag vågar inte. De som är oskodda (unghästar och avelsston) behöver inget nät då de kan ha fri tillgång utan att bli tjocka.

Om det fanns någon liknande lösning som inte innebar någon skaderisk hade jag nappat direkt!

Jag använder finmaskiga (2*2 cm rutor) hönät till min ponny. Det drar ju ner farten på ätandet, men inte så mycket att jag skulle våga sätta en lättfödd på fri tillgång. När de fått in tekniken begränsar det inte så mycket mer..

Jag använder finmaskiga (2*2 cm rutor) hönät till min ponny. Det drar ju ner farten på ätandet, men inte så mycket att jag skulle våga sätta en lättfödd på fri tillgång. När de fått in tekniken begränsar det inte så mycket mer..

Var har du köpt de näten?

Via en firma som tillverkar containernät. Köpte nätet och knöt själv ihop det till en påse. Gävlenät hette den, finns säkert fler.
Sist jag ville beställa hade de dock inga 2*2 cm kvar..

Jag har ett väldigt glupskt halvblod. Hon äter ca 3 kg hö på 30 minuter. När hon gick med föl så fick hon ca 40 kg hö per dag för jag skulle ge henne fri tillgång. Hon blev som en spärrballong. Hon gick inte ifrån lådan förrän höt var slut och då fyllde jag på igen. Hon fick de i ett antal dagar sedan tyckte jag de fick vara nog för fet blev hon också. Hon är en sådan häst att hon ska äta tills allt är slut:crazy:
Jag fick tipset om hönät med små maskor och har nu testat de i ca 1,5 vecka. Nu äter hon ca 6 kg på 7 timmar. Hon får då 2 kg hö på morgonen och 2 på kvällen sedan får hon pilla i hönätet under dagen.
Hon står konstant vid nätet tills de är slut...
Är de ett normalt beteende

Vet inte om det är riktigt normalt och min är inte lika snabb på 3 kg men nästan annars verkar dom rätt lika i sitt beteende:crazy:

Vet inte om det är riktigt normalt och min är inte lika snabb på 3 kg men nästan annars verkar dom rätt lika i sitt beteende:crazy:

De är rätt jobbigt när de är sådana. Hon har nu lärt sig äta ut de finmaskiga nätet, 4x4 cm, så nu tömmer hon 6 kg rätt ca 5timmar:mad:

Via en firma som tillverkar containernät. Köpte nätet och knöt själv ihop det till en påse. Gävlenät hette den, finns säkert fler.
Sist jag ville beställa hade de dock inga 2*2 cm kvar..

Jag köpte förut ett svart tunnt nät som 2x2 maskigt, är det samma som du köpt?

Tyvärr gick det sönder fort så jag fick återgå till 3x3 cm :mad:

alltså, vad bra att det funkar för en del, verkligen... men jag är tyvärr lite bitter för ingenting i hela världen utom mekanisk (läs jag då) begränsning funkar för mitt lilla matvrak... vi har haft världens bästa höhäck i vinter med finmaskigt galler... mat som räcker hela dar... men går han därifrån - nä, har han hållit vikten - nä

Kanske, jag vet inte. Jag köpte som sagt containernät och knöt själv till "påsar". Har blivit några småhål som jag knutit igen, men inget "allvarligt".

Jag drömmer om ett foderbord under tak med dessa finmaskiga nät runt höet. Dock har jag skodda hästar så jag vågar inte. De som är oskodda (unghästar och avelsston) behöver inget nät då de kan ha fri tillgång utan att bli tjocka.

Om det fanns någon liknande lösning som inte innebar någon skaderisk hade jag nappat direkt!

http://www.thinaircanvas.com/nibblenet/nibblenetframe.htm

Åhh de där blev jag riktigt intresserad av!! Trist att de ska vara så jäkla dyra bara. Men de borde vara hyffsat enkla att sy själv. Riktigt praktiska ser de ut att vara. :) Jag vill ha dem som man lägger ner på marken. Vill ha naturlig ätposition till hästen.

Någon som testat dem??

Inte testat, är minst sagt skeptisk till hållbarheten. Men idén verkar super!
Det borde inte vara så svårt att sy ihop själv, är ju bara polyesterband i rutnät.

Jag tror det krävs en riktig rackarns grovsymaskin för att sy så stadigt att det håller, det lär vara nylon tyg i påsarna och sånt är riktigt tjockt och rejält och kräver en riktigt stark tråd, vanliga symaskiner fixar inte sånt.....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Hästvård Detta har ingenting med mig eller mina hästar att göra utan jag är bara nyfiken och höra alla andras tankar om detta ämnet vad ni tycker...
Svar
11
· Visningar
1 341
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Jag har en ponny som precis bytt stall till ett stall med väldigt mycket utevistelse och fri tillgång på grovfoder vintertid dock...
Svar
7
· Visningar
1 221
Senast: ameo
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 077
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?