Begränsad fri tillgång...nu blev jag nyfiken, någon som har erfarenhet?

Sv: Begränsad fri tillgång...nu blev jag nyfiken, någon som har erfarenhet?

Inte enligt vad jag vet. De som säljer enligt länken har patent och priserna är inte så hutlösa om det verkligen funkar, om man ska jämföra priser för automatiska fodergrindar osv osv. Dock bör man nog ha en dialog med dem innan man köper och ta deras råd utifrån de förutsättningar man har (de har ju massor med olika mått på sina rutgaller osv), jag har skickat förfrågan huruvida påsarna passar även för silage, inte bara hö, och svaret var att de var ofamiljära vid silage så jag fick förklara vad det var. silaget är ju lite annorlunda i konsistensen än hö, så det är värt att kolla huruvida en viss storlek på hål är lämpligt även för silage (beror säkert på också hur pass skuret det är osv).

synd tycker jag att det inte finns ngn i sverige än så länge, för vad jag kan se av hemsidan så ser de väldigt säkra ut med minimal skaderisk osv. (nu pratar jag om påsarna med rutnät som ska hängas upp mot en vägg - bör inte vara mer skaderisk på dessa än de höpåsar med hål i som säljs i sverige).

Senast ändrad:

Oj, är det så pass? De ser inte så rejäla ut på bilderna, men sånt kan ju vara svårt att se.
Om du skaffar ett, glöm inte avlägga rapport!

På denna sida finns något liknande, www.highridge.se, jag kan inte länka direkt till produkten så kanske länken tas bort ?

Under stallutrustning-övrigt finns en liknande höpåse, dock inte lika små hål och inte lika stor samt går ej lägga på marken :)

Det finns ju mindre påsar som man kan hänga upp. då kan man ha flera i hagen så att alla hästar får komma åt fodret.

Nu har jag inte använt mina SMHN-nät så lång tid men min ena glupska häst tar det lugnt och sansat vid sitt nät och inte står hon och äter konstant heller. Jag har min häst hemma så jag är ute hos henne så mycket jag vill så jag har sett att det är långa stunder som hon inte vill ha något.

Glupskheten som man upplever hos vissa hästar kommer av att de har för lite att tugga på. De tror att de svälter. Hästen känner ju inte att den är "mätt i magen" utan den känner sig "mätt" när den fått pilla med sin mulen och tuggat många gånger. SMHN-nätet gör just att antalet tuggningar ökar. För att det ska fungera med kontinuerliga slowfeeding behöver näten alltid ha hö i sig. Vissa hästar blir t om stressade av att det finns lite hö i nätet. Se därför till att det alltid finns mycket hö i näten.

Hmm, så man ska alltså ge obegränsat med mat fast genom små hål?
Ja, har man en normalfödd häst är det säkert ett kalasbra sätt att minska foderkostnaderna.

Men, tänk på att det inte begränsar ättiden så där vansinnigt mycket när hästen väl gått in tekniken. På min egen ponny skiljer det ungefär 3 min/kg foder (76% ts), i mina ögon inte på långa vägar tillräckligt för att försvara fri tillgång till den typen av häst. Han är väldigt lättfödd och svår att få ner i vikt.

det där är ett vanligt argument, som enligt mig, lett till att alltför stor procent av lättfödda svensson hästar stått med fri tillgång i hagen i form av silagebalar där de står parkerade 90% av dagen och drar på sig välförds sjukdomar som IR och fång, samt rent allmänt blir sjukt feta.

det är LÅNGT ifrån alla individer som funkar på fri tillgång, trots att de sen länge vet att maten aldrig tar slut. vissa står där oavsett och svullar dagarna i ända. det har inget att göra med brist på tuggbehov eller tidigare svält, utan helt enkelt funkar det inte på väldigt många individer. så nej - det stämmer inte att alla börjar begränsa sig så fort de lärt sig att maten inte tar slut.

Nej kanske finns det alltid någon som inte klarar detta. Men anledningen till att man just ska ha kontinuerlig slowfeeding är att insulinhalten ska bli jämnare i hästen. Den jämnare och en lägre (hästen äter lite hela tiden) insulinhalten kommer alltså göra att hästen kan bränna fett. Att det just finns mat hela tiden gör att hästen inte hetsäter.

Om man portionmatar sin häst (speciellt en lättföd som får lite mat vid varje portion) så blir insulinhalten i blodet väldigt hög efter varje måltid eftersom hästen har kastat i sig all mat på kort tid. Denna höga insulinhalt som följer av det stora intaget signalerar till kroppen att den inte ska bryta ner fett eftersom det finns blodsocker i blodet, vilket får till följd att hästen inte går ner i vikt.

Visst kommer hästen gå ner i vikt vid portionsmatning, men du måste verkligen svälta den då. Och hästen kommer gå med en flaxande insulinhalt i blodet. Och höga insulinhalter i blodet är sådan som ger fång. Fråga din veterinär! Idag kan man framkalla fång genom att ge en häst höga halter av insulin.

Man har inte begränsad fri tillgång för att man vill spara foder, man gör det för att man vill ha en frisk häst. Jag hoppas också att folk tycker det är viktigast med hästens välbefinnande framför en ökad foderkostnad.

fast det du skriver är i gravt överdrivna nivåer.
hästar är inte som människor, där blodsockret sjunker supermycket om det går lite tid mellan måltiderna, och skjuter i höjden när de väl äter.

hästar är skapta till att söka efter föda under dygnets alla timmar, däremot är den inte skapt för att ständigt äta eller stå vid dukat smörgåsbord, om än i saktare tempo som slowfeeding innebär. tuggbehovet är det primära ang. hästens magoch tarm funktion - inte maten i sig, det går lika bra med kvistar, bark osv mellan fodringar, för att inte tala om lite halm.

Njaaa, nu är du ute och cyklar. En häst kommer knappast gå ner i vikt bara för att den får i sig mycket mat. Om den får i mer energi än den gör åt går den upp, mycket enkelt.

Man kan framkalla fång genom att injicera insulin, har svårt att tänka mig att det kroppsegna insulinet skulle framkalla fång. Visa gärna en referens på att portionsmatning ger fång! Överutfodring däremot kan ge såväl insulinresistens som fång.
Jag följer inte med i resonemanget att mer foder skulle ge en ökad förbränning. Utveckla, och gärna referenser!

Jag tycker det är jättebra att det fungerar för folk att ha fri tillgång. MEN man ska passa sig för att säga att det fungerar till alla och att det är det bästa som går att erbjuda. Precis som mackan skriver leder det väldigt lätt till övervikt.
Att använda finmaskiga hönät som ett sätt att förlänga ättiden, super! Men inte som ett argument för att alla hästar ska ha fritt med foder. Det kommer bli ännu mer fetma och sjukdom av det.
Visa gärna bilder på lättfödda hästar som klarar fri tillgång utan att gå upp i vikt.

Halm är det enda foder som fungerar till riktiga lättfödingar om man frågar mig :angel: Ett mycket underskattat fodermedel!

fast det du skriver är i gravt överdrivna nivåer.
hästar är inte som människor, där blodsockret sjunker supermycket om det går lite tid mellan måltiderna, och skjuter i höjden när de väl äter.

hästar är skapta till att söka efter föda under dygnets alla timmar, däremot är den inte skapt för att ständigt äta eller stå vid dukat smörgåsbord, om än i saktare tempo som slowfeeding innebär. tuggbehovet är det primära ang. hästens magoch tarm funktion - inte maten i sig, det går lika bra med kvistar, bark osv mellan fodringar, för att inte tala om lite halm.

Så du menar att hästar inte kan få fång av att gå med hög insulinhalt? Detta är ju allmänt känt inom veterinärvärlden i alla fall.

Självklart behöver inte tuggandet bara uppfyllas av enbart hö. Bark och sly är snarare väldigt viktigt för hästar. Lika viktigt är det att ge ett hö med en stor variation av arter och ha koll på både mängden fett, proteiner och socker.

Men faktum kvar står. Hästen har ett behov av att tugga. Vad den sätter i munnen är betydelselöst när det enbart gäller sysselsättning.

Njaaa, nu är du ute och cyklar. En häst kommer knappast gå ner i vikt bara för att den får i sig mycket mat. Om den får i mer energi än den gör åt går den upp, mycket enkelt.

Man kan framkalla fång genom att injicera insulin, har svårt att tänka mig att det kroppsegna insulinet skulle framkalla fång. Visa gärna en referens på att portionsmatning ger fång! Överutfodring däremot kan ge såväl insulinresistens som fång.
Jag följer inte med i resonemanget att mer foder skulle ge en ökad förbränning. Utveckla, och gärna referenser!

Jag tycker det är jättebra att det fungerar för folk att ha fri tillgång. MEN man ska passa sig för att säga att det fungerar till alla och att det är det bästa som går att erbjuda. Precis som mackan skriver leder det väldigt lätt till övervikt.
Att använda finmaskiga hönät som ett sätt att förlänga ättiden, super! Men inte som ett argument för att alla hästar ska ha fritt med foder. Det kommer bli ännu mer fetma och sjukdom av det.
Visa gärna bilder på lättfödda hästar som klarar fri tillgång utan att gå upp i vikt.

Det är inte mer mat som gör att hästarna inte blir sjuka. Det är att de hela tiden har någonting i magen som gör att de inte blir sjuka. Och nej absolut, alla hästar får inte fång av portionsmatning. De kan i stället få magsår eller börja krubbita.

En annan mycket viktig sak att komma ihåg är att i stort sett alla våra hobbyhästar får för lite motion för sitt eget bästa. Är det inte egentligen det vi ska ändra på istället!?

Så du menar att hästar inte kan få fång av att gå med hög insulinhalt? Detta är ju allmänt känt inom veterinärvärlden i alla fall.

Självklart behöver inte tuggandet bara uppfyllas av enbart hö. Bark och sly är snarare väldigt viktigt för hästar. Lika viktigt är det att ge ett hö med en stor variation av arter och ha koll på både mängden fett, proteiner och socker.

Men faktum kvar står. Hästen har ett behov av att tugga. Vad den sätter i munnen är betydelselöst när det enbart gäller sysselsättning.

Nej det menar jag inte var har du läst det!
det jag kommenterar är ditt påstående att insulin halten skulle öka skyhögt rent naturligt, för att en normal häst, som inte vare sig är fet eller har IR problem, skulle bli portionsfodrad istället för fri tillgångsfodrad - det är bullshit.
samma sak ang. förbränningen - det du beskriver stämmer på människor - inte hästar.

som du skrivit innan detta inlägg var det just fri tillgång på grovfoder som var nyckeln till sund hästhållning. det jag påpekat är att så inte alls är fallet, för hästen är inte skapad att ständigt ha grovfoder tillgängligt, långt därifrån. utan som jag säger, - bark, sly osv vad helst som tillfredställer TUGG behovet är nyckeln och det har att göra med hästens grundfunktioner samt mag/tarm funktion. Därmed faller ditt påstående att fri tillgång och slow feeding skulle vara det enda icke-skadliga sättet att fodra häst, om man inte vill orska 1) IR 2) magsår 3) stereotypa beteenden.

nr 1 inträffar om hästen gravt övergöds
nr 2 och 3 inträffar när hästens naturliga beteende hämmas så pass att 2) den blir stressad samtidigt som mag/tarm funktionen rubbas och 3) när naturligt beteende är gravt hämmat så tillpass att det är så grovt att hästen måste hitta en utväg ur stressen det innebär och då börjar ta till överslags beteenden så som krubb bitning, luftsnappande eller vävning.

att säga att det inträffar pga portionsfodring är gravt fel. du kan aldrig säga ngt sånt utan att veta vad portions fodringen består av och hur det ser ut, i kombination med hästens övriga situation och miljö. detta är noga forskat på och det finns många avhandlingar just gällande detta. brist på grovfoder är EN variabel i det hela, men långt ifrån den enda utlösande faktorn, ska det vara den faktorn ska det vara extremt, om inte även andra variabler finns med i bilden. Jag skulle gå så pass långt som att säga att ingen häst utvecklar detta beteende enbart pga utfodrings biten, utan oftast spelar den största rollen boxvistelse eller begränsad hagvistelse in som tyngsta faktor, dvs grav monotoni och förhindrande av rörelsebehovet, kombinerat med den stress detta innebär.

Senast ändrad:

Var har du fått dina argument ifrån?

Det stämmer att hästar som får för lite foder, eller för mycket koncentrat, kan utveckla magsår och beteendestörningar. Det stämmer dock inte att det beror på portionsfodring.
Du har inga referenser på att det fungerar som du påstår? Utan referenser har jag nämligen svårt att se sanningshalten i dina argument.

Ja, hobbyhästar motioneras för lite och fodras för mycket. Då är det ju lovligt korkat att sätta hästarna på fri tillgång raketbränsle (dagens grovfoder är mycket kraftigt, på tok för bra för våra hästar) och tro att det ska fungera bara för man trär ett nät över.
Som du minns att jag skrev har jag i mina egna små studier sett att det inte ger någon vidare begränsning. Det finns mig veterligen inga större, vetenskapliga studier om hästar och hönät. Hittar du en så länka gärna!

Så summasummarum:
Att sätta alla hästar på fri tillgång med nät och tro att det ska bli bra är att be om övervikt och följdsjukdomar.

Hej på er!
Har någon erfarenhet av följande höhäck?
Matreducerare nere på sidan.

http://www.bruksbalken.se/Avdelning2/Bruksboxen/Stallinredning/Stallinredning.html

Stockar den sig lätt? De själbyggda varianterna jag använt har fungerat med slaget gräs, men inte med torrare silage eller tort hö.
Har använt en hel del nätsäckar, allt från 3cm-5cm, med dubbla o enkla beroende på häst, men har en häst som skulle behöva metallnät för att det skulle begränsa tillräckligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Hästvård Detta har ingenting med mig eller mina hästar att göra utan jag är bara nyfiken och höra alla andras tankar om detta ämnet vad ni tycker...
Svar
11
· Visningar
1 341
Senast: Görel
·
Foder & Strö Hej! Jag har en ponny som precis bytt stall till ett stall med väldigt mycket utevistelse och fri tillgång på grovfoder vintertid dock...
Svar
7
· Visningar
1 221
Senast: ameo
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 077
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?