Begränsa spörappen?

Tyckte nån skrev att man fick ge slag men att det kan ge gult kort alltså en bedömningsfråga.
Precis som all annan olämplig ridning kan leda till gult kort - tex att rida an alldeles fort eller för långsamt på ett hinder, eller på något annat sätt sätta hästen i en taskig situation.
Förstår inte varför antalet gånger man använder ett spö skulle vara det enda relevanta måttet på vad som är sjysst mot hästen eller inte :confused:

Precis som all annan olämplig ridning kan leda till gult kort - tex att rida an alldeles fort eller för långsamt på ett hinder, eller på något annat sätt sätta hästen i en taskig situation.
Förstår inte varför antalet gånger man använder ett spö skulle vara det enda relevanta måttet på vad som är sjysst mot hästen eller inte :confused:
Det blev relevant för mig när jag såg flertalet ryttare under OS använde spöet i drivande syfte när de inte red mot hindrena.Ur djurskyddssynpunkt känns det fel när tex vi inom galoppen är så hårt reglerade för hästarnas skull.Vi är "begränsade" till inga slag eller ett begränsat antal medans i fälttävlan är det en bedömningsfråga.

Eftersom just regler kring spöanvändning i allmänhet bottnar i djurskyddsaspekter så är det väl snarare rimligt om reglerna är hyfsat likartade tvärs över discipliner och grenar? Eller tänker du att djurskydd är mer eller mindre viktigt beroende på vilken gren hästen används i? Uppriktigt nyfiken bara.
Öh nej :confused:
Däremot tycker jag inte att "antalet gånger man får använda spöet" är ett bra mått på något som helst.

Det blev relevant för mig när jag såg flertalet ryttare under OS använde spöet i drivande syfte när de inte red mot hindrena.Ur djurskyddssynpunkt känns det fel när tex vi inom galoppen är så hårt reglerade för hästarnas skull.Vi är "begränsade" till inga slag eller ett begränsat antal medans i fälttävlan är det en bedömningsfråga.
Nej det är ingen bedömningsfråga mer än att någon hos er måste stå på marken o räkna antal slag. I detta fallet är det solklart vad som är gult kort och vad som är tillåtet.

Den
Nej det är ingen bedömningsfråga mer än att någon hos er måste stå på marken o räkna antal slag. I detta fallet är det solklart vad som är gult kort och vad som är tillåtet.
den känslan fick inte vi när vi såg OS.Sen som sagt får jockeys i Sverige inte använda spöet i drivande syfte mellan hindrena;)

Eftersom just regler kring spöanvändning i allmänhet bottnar i djurskyddsaspekter så är det väl snarare rimligt om reglerna är hyfsat likartade tvärs över discipliner och grenar? Eller tänker du att djurskydd är mer eller mindre viktigt beroende på vilken gren hästen används i? Uppriktigt nyfiken bara.

Jo men visst, den dagen det blir potentiellt farligt att rida runt inne på en dressyrbana så kan det nog behövas spö i den disciplinen också. ;)

Klart du ska få använda spöet i en farlig situation men frågan är behövs verkligen på släta marken på transportsträckorna ?

Varför är det klart? Varför ens utsätta hästen för en situation som blir så farlig att man måste slå den för att den inte ska skada sig? (Alltså en situation som man vet det på förväg, inte så som nån beskrev att hästen var på väg in i ett taggtrådsstängsel.)

;);););););)
Varför är det klart? Varför ens utsätta hästen för en situation som blir så farlig att man måste slå den för att den inte ska skada sig? (Alltså en situation som man vet det på förväg, inte så som nån beskrev att hästen var på väg in i ett taggtrådsstängsel.)
Då får vi nog lägga ner "all" sport med hästar o vi bör nog inte transportera dem iheller ;)

Ja, det är en bra idé. Djur, tävling och pengar bör inte blandas ihop då det är uppenbart att hästens bästa inte kommer i första hand. Det lär dock inte hända så jag fokuserar mer på vad som är ok/inte ok inom sporten.
Nja vi har en lång tradition med sport med djur o jag vet att de flesta djur tycker det är kul men jag tror det är ett annat ämne.Min fråga från början var att kan man inte ta bort alt minimera antalet slag.Tänkte att sporterna kan lära av varandra men det verkar svårt här ;).Jag kommer från ridsportvärlden men oj vad jag lärt mig mycket från galoppen som gynnat mig i ridningen o hantering av hästar ❤️

Nja vi har en lång tradition med sport med djur o jag vet att de flesta djur tycker det är kul men jag tror det är ett annat ämne.Min fråga från början var att kan man inte ta bort alt minimera antalet slag.Tänkte att sporterna kan lära av varandra men det verkar svårt här ;).Jag kommer från ridsportvärlden men oj vad jag lärt mig mycket från galoppen som gynnat mig i ridningen o hantering av hästar ❤️

Ja, det finns mycket vi haft en lång tradition av som inte varit särskilt bra eller trevligt. Visst tycker många hästar det är kul, men kul kan de ha på annat sätt också. Om man nu ska tävla med djur tycker jag inte banorna ska vara så svåra att man slår ihjäl sig om man inte piskar hästen.

Men det måste väl ändå koka ner i hårdheten på spöanvändningen, inte hur många gånger spöet används? Att rappa/slå/spöa hästen ska inte vara accepterat ens en gång. Att kittla hästen med spetsen av spöet kan man gott och väl göra 30 gånger utan att åsmaka någon skada. Dessvärre är det mycket svårare att både diskutera och bedöma hårdhet än antal. Vad som är ett pet, slag, rapp, what ever skiljer sig från person till person. Det går liksom inte att mäta på ett vettigt sätt, parametrarna är för många.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka