Hur vet du det?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur vet du det?
Hur vet du det?
Nja, jag håller med om att diskussionen är svår men jag menar att din argumentation i någon mån bidrar till det.Hur kom vi in på att lägga på spöet på ett barn? Allvarligt. Den här diskussionen leder ju ingen vart om man ska dra in barn eller rida som i banhoppning.
Nja de "la" inte bara spöet bakom sadeln de rappade till upprepat
Nja, jag håller med om att diskussionen är svår men jag menar att din argumentation i någon mån bidrar till det.
Det är du som hävdar att slå med spöet - nej, det gör man inte (inlägg #30). Några inlägg senare (#37) menar du att det Karoliten uppfattar som rapp inte alls är rapp utan du kallar det för att "lägga på spöet" vilket underförstått inte alls skall förväxlas med rapp. Eller att slå, för den delen.
Då flikar jag in att "lägga på spöet" låter väldigt milt - och att jag skulle kunna lägga på spöet på ett barn. För det handlar ju inte om att rappa, eller att slå - utan just att lägga på.
Betänker man också det du slog fast i inlägg #35, att hästen i tävlingsögonblicket inte förnimmer smärta, så framstår ju en "påläggning" dessutom som litet meningslös i sammanhanget.
Kan du förstå att din argumentation kan uppfattas som ett förmildrande av spöanvändning generellt, och möjligen rent av som ett förnekande av hård spöanvändning?
Den fråga jag ville lyfta var att kanske måste man begränsa antalet spöslag?Inom hindergaloppen får man använda spö i korrigerande syfte men inte drivande.Kanske hade varit något för fälttävlan ?För jag förstår att man kan behöva använda spöet i korrigerande syfte vid ett hinder men inte mellan hindrena på galoppsträckorna.Kan jockeys i Sverige klara det borde inte fälttävlansryttarna kunna klara det?I Norge får ryttarna inte använda spöet under hinderloppen o i slätloppen har man inget spö alls.(lite väl hårda regler kan jag tycka).I de svenska slätloppen i Sverige får man endast använda spöet tre gånger och aldrig i rad.
Amerikanen såg jag inte men jo jag såg ryttare som slog/rappade hästen bakom sadeln mellan hindrena/galoppsträckorna.Både jag o sambon reagerade på det
Mot hinder har jag inte sagt att spö inte bör användas tex kombination.I hinderlöp tycker jag spö bör användas o korrigerande syfte.Dessutom är det flera hästar över hindrena i hinderlöp o skulle en häst vingla/bryta ut kan ett spö i korringerande syfte undvika olyckor.När du red Steepelchase i fälttävlan var ni flertalet hästar samtidigt o hur lång var distansen? NyfikenI Europa finns det hinderlöp med både vattenhinder som jockeys rider ner o igenom samt kombinationerJag tycker dock jämförelsen är konstig, skulle säga att det inte går att jämföra med galopp vare sig det är hinder eller slätlopp eftersom situationerna är så otroligt olika som man hamnar i. Det är ju ett måste att få lov att använda spöet i drivande syfte tex i en kombination på ett kanske långt avstånd. I galoppen är det ju bara enkelhinder. När jag red Steeplechasen i ft fanns det ju aldrig någon anledning att använda spöet överhuvudtaget !
Som jag tidigare skrivit så delas det ut väldigt många gula kort inom fälttävlan så använder du spöet för mkt eller på fel sätt så får du gult kort och får du två gula kort för den saken blir du avstängd.
Det var flera som använde sitt spö i drivande syfte när de inte red mot ett hinder.Ok då var jag väl på Toa just då. Om han rappade sin häst så som du påstår kommer han få ett gult kort för det.
Mot hinder har jag inte sagt att spö inte bör användas tex kombination.I hinderlöp tycker jag spö bör användas o korrigerande syfte.Dessutom är det flera hästar över hindrena i hinderlöp o skulle en häst vingla/bryta ut kan ett spö i korringerande syfte undvika olyckor.När du red Steepelchase i fälttävlan var ni flertalet hästar samtidigt o hur lång var distansen? NyfikenI Europa finns det hinderlöp med både vattenhinder som jockeys rider ner o igenom samt kombinationer
Det
Det var flera som använde sitt spö i drivande syfte när de inte red mot ett hinder.
Då måste jag upprepa min fråga, för jag tycker inte att jag fick något riktigt svar... vilken är skillnaden konkret mellan hur spöet används "i drivande syfte" och "rappa"? Finns det någon skillnad i verkligheten, eller är det bara olika benämningar på exakt samma armrörelse? Det känns som om den skillnaden, om den finns, behöver redas ut för att öht kunna diskutera ämnet.Fast du tycker det är rapp och jag håller som sagt inte med! Det är tillåtet att använda spöet i drivande syfte på galoppsträckorna men inte rappa.
Jag tar det en gång till.Jag har inget emot användning av spö mot hinder såsom tex kombinationer.Varken inom fälttävlan eller hinderlopp.I Sverige används inte spö på galoppsträckorna under hinderlöpning så varför kan inte samma gälla fälttävlan alternativt att spöslaget begränsas till antalet på galoppsträckorna?Vad tycker du gör att kombinationerna inte kan jämföras?Javisst men du kan ju inte jämföra kombinationerna i ft med hinderlöp, vilket jag inte hoppas du gör! Vi använder ju oxå spöet för att undvika olyckor så jag fattar inte varför det skulle vara ok i galoppen men inte i ft? Mellan hindren i en kombination tex kan man behöva be hästen sträcka ut extra med hjälp av spöet för att undvika en omkullridning , det blir ju då i drivande syfte. Varför är inte det ok?
Vi red väl 3 km i steeplen som längst (om jag minns rätt, det var rätt längesedan) och var ensamma på banan.