Begränsa spörappen?

Tycker fortfarande att det är lite skrämmande hur spörapp fortfarande anses vara ett "wake up call" eller något påminnande och helt okej i hästvärlden, bara för att man "alltid gjort så". Tycker verkligen hästhållningen borde gå framåt snabbare, inom t.ex. hundvärlden skulle det vara oacceptabelt att försvara någon som slår sin hund som ett "wake up call". :p

(då menar jag spörapp, inte när man petar med spöet för att visa. Rapp och slag, vilket är relativt vanligt)

Håller med! Om man inom FT rutinmässigt är tvungen att slå hästen för att inte riskera gå omkull så är hästens uppgift alldeles för svår... :(

Jag har aldrig sagt att man ska rappa sin häst i någon form
Men vi har sporrar och spö eller antingen eller i de flesta tävlingsformer. Och några här- tolkar jag det som - Verkar vilja förbjuda det för de anser att det inte ska behövas. Därför så tänker jag att dessa nog inte tävlar själva eller någonsin hamnar i en situation där ett extra tryck med sporren behövs eller en clatch på bogen för att styra upp en situation. Att bestraffa en häst med spö, sporrar eller bett är aldrig ok.

Om man närmar sig ett hinder o man känner shit vi ligger helt fel jag måste få hästens uppmärksamhet annars går det åt helvete klart tycker jag att man får använda spöet.Den som hävdar motsatsen undrar jag om denne gått omkull någongång.Det jag reagerade på var att man använde så mycket spö mellan hindrena!Inom hindergaloppen i Sverige får man överhuvudtaget inte använda spöet mellan hindrena!

Sett OS i fälttävlan.En sport jag verkligen tycker om.Red själv Fälttävlan på lätt nivå för många år sen men numera ser jag bara de internationella tävlingarna på tv.Men reagerat på att det verkar inte finnas något begränsat antal spörapp man för göra.Förstår att man behöver korrigera med spö ibland men där emellan kam väl antalet spörapp vara begränsat ?:down:I galoppen ( beroende på land) är antalet spörapp begränsat till en viss mängd kan det inte vara det inom fälttävlan ?Inom galoppen är vi ständigt påhoppade ang drivning av hästen men så känns det inte vara inom den internationella fälttävlan.Bara en reflektion.

Finns det inte någon form av regelverk alls? Inom banhoppning finns regler kring spöanvändning, även inom travet.

Att använda spö för att rädda livet om du kommer fel på hinder är inte detsamma som att använda spö som "uppmuntran" inför hinder, eller som bestraffning efter.

Tycker fortfarande att det är lite skrämmande hur spörapp fortfarande anses vara ett "wake up call" eller något påminnande och helt okej i hästvärlden, bara för att man "alltid gjort så". Tycker verkligen hästhållningen borde gå framåt snabbare, inom t.ex. hundvärlden skulle det vara oacceptabelt att försvara någon som slår sin hund som ett "wake up call". :p

(då menar jag spörapp, inte när man petar med spöet för att visa. Rapp och slag, vilket är relativt vanligt)

Ett wake up Call är inga spörapp!

Finns det inte någon form av regelverk alls? Inom banhoppning finns regler kring spöanvändning, även inom travet.

Att använda spö för att rädda livet om du kommer fel på hinder är inte detsamma som att använda spö som "uppmuntran" inför hinder, eller som bestraffning efter.

Ja det är klart det finns ett regelverk, du får inte bestraffa ungefär som i banhoppning och jag kan lova att i fälttävlan är dom betydligt hårdare på att dela ut gula kort än någon annan gren.

Men fortfarande får man ge upprepande slag i drivande syfte mellan hindrena på internationell fältävlan?!!!??

Håller med! Om man inom FT rutinmässigt är tvungen att slå hästen för att inte riskera gå omkull så är hästens uppgift alldeles för svår... :(

Slå? Det gör man inte, har du haft en lång galoppsträcka och kommer till en svår kombination kan man behöva väcka upp hästen så den inte är lång och långsam och att den behöver komma i skärpa! Hästarna har inte gått banan men det har ryttarna så ryttarna vet vad som kommer men inte hästarna, genom ett wake up Call så lär sig hästarna fort att nu händer det något! Därför använder man det. Hade man slagit på hästarna hade dom blivit förbannade för då är det orättvist!

Så... för en som kanske inte riktigt förstår, vilken är den konkreta skillnaden i utförande mellan ett rapp i bestraffande respektive drivande respektive uppväckande syfte?
Och på ett mer filosofiskt plan, hur kan en renodlad smärtstimulans uppfattas som annat än repressiv?

Men fortfarande får man ge upprepande slag i drivande syfte mellan hindrena på internationell fältävlan?!!!??

Nu hinner man inte ge så många upprepande slag kan jag påstå, inte med en hand! För du måste hinna styra! På bogen skulle jag ju inte kalla det slag, blir ju mest Pet!

Så... för en som kanske inte riktigt förstår, vilken är den konkreta skillnaden i utförande mellan ett rapp i bestraffande respektive drivande respektive uppväckande syfte?
Och på ett mer filosofiskt plan, hur kan en renodlad smärtstimulans uppfattas som annat än repressiv?
För mig är skillnaden att ett slag som kan uppfattas som bestraffade kan rädda en omkullridning vid hoppningen/språnget men upprepande spörapp för att få hästen att gå fortare under galoppsträckorna känns onödigt

Ungefär lika mkt smärta för hästen som när du lägger till skänkeln innan ett hinder skulle jag svara på det filosofiska planet.

Absolut i bestraffningssyfte men det får man inte..

Drivande beror lite på situationen om du har tyglarna i en hand eller två!

Wake up nä

Hästarna är ju fulla även dom av adrenalin ska man ju inte glömma, så smärta skulle jag våga påstå att dom inte känner överhuvudtaget under en terrängritt.

Jag tänker att det handlar väldigt mycket om tajming, om spöt blir en hjälp eller en bestraffning.

Jag såg flertalet ryttare nu under OS ge hästarna rapp bakom sadeln under galoppsträckorna

Nej dom la på spöet bakom sadeln för att hästarna skulle ta i lite extra. Några rapp var det definitivt inte Då får dom gult kort och det lovar jag att ingen vill dra på sig i onödan.

Ungefär lika mkt smärta för hästen som när du lägger till skänkeln innan ett hinder skulle jag svara på det filosofiska planet.
<...>
Hästarna är ju fulla även dom av adrenalin ska man ju inte glömma, så smärta skulle jag våga påstå att dom inte känner överhuvudtaget under en terrängritt.
Så ett spörapp under tävling innebär ingen smärtförnimmelse alls för hästen? Då kan det väl rimligen inte vara något problem med bestraffande spörapp heller, om de inte smärtar menar jag...?
För mig är skillnaden att ett slag som kan uppfattas som bestraffade kan rädda en omkullridning vid hoppningen/språnget men upprepande spörapp för att få hästen att gå fortare under galoppsträckorna känns onödigt
Jag uttryckte mig kanske luddigt, det jag funderade kring var skillnaden i själva spöhanteringen. På vilket sätt skiljer sig slag i bestraffande syfte mot slag i drivande syfte, mot slag i uppväckande syfte? Är det kanske exakt samma slag, som ryttaren väljer att sätta olika namn på?
Nej dom la på spöet bakom sadeln för att hästarna skulle ta i lite extra. Några rapp var det definitivt inte Då får dom gult kort och det lovar jag att ingen vill dra på sig i onödan.
Där tycker jag det låter litet svävande ändå. Att "lägga på spöet" låter väldigt milt. Jag skulle kunna tänka mig att lägga spöet på mig själv, eller på mitt barn. Vari ligger den konkreta skillnaden mellan att ge ett spörapp, att slå, och att "lägga på spöet" - och är det möjligt att som adrenalinstinn ryttare göra en tydlig distinktion i ögonblicket?

Slå? Det gör man inte, har du haft en lång galoppsträcka och kommer till en svår kombination kan man behöva väcka upp hästen så den inte är lång och långsam och att den behöver komma i skärpa! Hästarna har inte gått banan men det har ryttarna så ryttarna vet vad som kommer men inte hästarna, genom ett wake up Call så lär sig hästarna fort att nu händer det något! Därför använder man det. Hade man slagit på hästarna hade dom blivit förbannade för då är det orättvist!

Kan man inte göra samma sak med en ordentlig halvhalt? Räta på sig, samla upp hästen på bak, ta en halvhalt och förbereda den på samma sätt som man gör inom banhoppning?

Det jag såg och reagerade på var att vissa ryttare gav spöet med en klatch på bogen typ samma sekund som hästen skulle ta av. Då känns det lite sent att säga "vakna". Och att det snarare var några ryttare som gjorde det mer frekvent vilket säger mer om dem som ryttare än sporten i sig. Det var väldigt stor skillnad på hur ryttarna red- de duktiga fick terrängen att se lagom svår ut och de mindre rutinerade vågade man knappt titta på. Kanske var det för många orutinerade ekipage på den typen av bana helt enkelt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka