Befintligt ridhus 21x35 eller bygga nytt??

W

Witzippa

Ev kommer det finnas möjlighet till ett ridhusbygge på vår gård under 2008 och det enklaste och mest ekonomiska är att göra om en befintlig maskinhall som ser ut som ett ridhus (det är byggt för att kunna göras om till ridhus från början så inga problem "byggmässigt att göra om det) och som kommer att få innermåtten 21x35 m. Är detta för litet? Vad tycker ni?? eller kommer man tycka att det fungerar bra ändå för att hålla igång hästen under den värsta perioden?

Alternativet är att bygga ett nytt och då skulle det i så fall blir ca 22x46 m skulle jag tro, har inget behov av större än så men vill kunna ha lite träningar hemma vilket också kan bidra till en viss ekonomisk vinst i det hela. Dock kostar det ju väldigt mycket att bygga nytt och det är frågan om det är värt det? Hyran för mina inackorderingar måste ju höjas hursomhelst om det blir ridhus men med den befintliga maskinhallen blir det fortfarande en human hyra och med ett nytt ridhus blir det ju lite mer än så man måste höja.

Hur resonerar ni?, ni som tävlar och tränar aktivt, skulle ni tycka det var ok med den mindre varianten eller skulle ni hellre stå i ett annat stall som hade större ridhus då? De flesta av våra inackorderingar är aktiva hopp/dressyr ryttare och efterfrågan på ridhus är ju stort och vår gård ligger bra till utan "konkurrenter" ;)men man vill ju gärna ha det så ekonomiskt bra som möjligt både för ens egen skull men även för hyresgästerna så de tycker det är prisvärt.

Vore tacksam för svar!:bump:

Sv: Befintligt ridhus 21x35 eller bygga nytt??

Kan man inte bara göra det ridhus som finns nu längre? Det brukar ju inte kosta så mycket.

Det är svårt att säga så här på rak arm vad som är bäst. Ett litet ridhus är bättre än inget alls, samtidigt så är ett ridhus med större mått oftast mycket lättare att rida i.

Det är stor skillnad på 35 och 42 m.

Frågan är hur stor prishöjning det blir i varje fall. Är det tex bara 200 kr skillnad eller är det 1000 kr skillnade.

Men igentligen så är det ju till sist vad du tycker är bäst och vad som fungerar bäst för dig.

Mvh

Tora

Jag tänkte precis samma som Tora. Går det inte bara att ta ner en kortsidevägg och göra ridhuset längre?

Jo, det går att förlänga men det skulle bli höga kostander för att få till det då marken sluttar ned ca 2 m på den sida som man kan förlänga och då måste det fyllas upp med så mycket massa att det kostar "onödiga" pengar att lägga på det alternativet, dessutom skulle det se lite konstigt ut rent estetiskt så jag anser att det är antingen eller tyvärr...

Ska du bara ha det då och då så tycker jag det räcker gott. Jag skulle vara överlycklig över ett sådant.

Nja, då och då är ju svårt att avgöra i förhand. Våra inackorderade är ju vana att träna sina hästar utomhus på vintern så vem vet, de kanske kommer fortsätta med det en del även om vi har ridhus, eller så vill alla rida där hela tiden och kanske kunna ta ut tränare och så.

Personligen tycker jag att det skulle vara helt fantastiskt med ridhus hemma och att man då också kunde ta ut tränare men inget är bestämt ännu men det kan bli en möjlighet som sagt under 2008, det beror lite på ekonomin så vi får se... =)

Svårt att liksom säga vad som är den mest lönande grejen med detta, är det att:
- satsa på ett större för att få in mer pengar i form av höjd hyra och kunna ha träningar eller
- "bara" ha tillgång till ett ridhus för vardaglig träning och en human hyra som vinner i längden??...

Svårt som sagt att avgöra vad som vinner i längden, det är ju stora ekonomiska skillnader i dessa två alternativ...

21x35 är helt ok att ha som ridhus även vid träningar. När jag var till England hade vi ett som var 18x32 m och vi red 8 pers i det vid dressyr och 5 pers vid hoppning. Helt ok, men det blir trång om man är fler än 5. :p Dom som ägde detta ställe tävlade även rätt högt i hoppning, dressyr och fälttävlan, så det var inga problmem.

Men jag skulle vara helt överlycklig om jag hade ett ridhus att rida i så om det bara är 21x35m. Bättre än inget alls, och det går fortfarande att ta ut tränare osv.

Lycka till!

Min tanke är nog nåt i stil med att om jag tränar på en mindre yta så kan det kännas enkelt när man kommer på en tävling där banan är "full size". Alltså skulle det kunna vara en fördel om man väljer att se på det på detta vis. Kostnadsmässigt så ligger väl ett nybygge från miljonen och uppåt. Vad behöver du betala för att använda befintlig byggnad. Det kanske blir över till lite trevliga träningsredskap om du väljer att använda den byggnad som finns. :idea:

Jag hade lätt "nöjt mig" med maskinhallen till ridhus. Jag tror även att dina hyresgäster hellre uppskattar ett billigt men bra ridhus, än ett något större med kraftigt höjd stallhyra.

Hur pass mycket skulle det kosta att göra om maskinhallen?

/Jonaz

Hur ser kalkylen ut för ombyggnaden av befintlig hall till ridhus? Om det inte är allt för mycket pengar inblandade i det alternativet hade jag nog först satsat på att använda den hall som står där.

Finns intresset, du märker att det år efter annat är uppbokat, suget stort, betalningsförmåga hög - DÅ hade jag satsat på att bygga ett nytt (ytterligare ett alltså). Kanske använda det gamla till maskinhall, kanske ha två (om suget är stort).

Att bygga nytt och räkna hem på ökad stallhyra och stort sug utifrån känns lite risky för mig, men så är jag rätt feg när det kommer till stora ekonomiska beslut, jag vill ha torrt på fötterna innan jag hoppar i :D

Jag skulle absolut välja den befintliga maskinhallen. Mitt ridhus är 20*40 och personligen skulle jag inte ha några problem att avvara några meter. Jag tycker inte att det är några problem att ha träningar heller förutom om man vill hoppa väldigt långa serier eller stora banor, men frågan är om 22*46 meter gör sån enorm skillnad då.

Hur många inackorderingar har du? Har du diskuterat med dem och frågat vad de tycker och hur mycket det skulle vara värt för dem med de olika alternativen? Hur många hundralappar per månad är de där sista meterna värda för dem? Min uppfattning är att många "vill ha", men få är beredda att betala vad det egentligen kostar...

Något jag inte skulle göra är att investera massor med pengar på ett några ynka meter längre ridhus "bara" för att göra andra glada. Alla är vi ju olika, men själv har jag kommit fram till att jag vill ha råd att bo på min gård och driva mitt ridhus utan att vara helt beroende av stora inkomster på det. Visst, en del inkomster vill man ju ha men om jag var tvungen att alltid ha stallet fullt och ridhuset bokat för att gå runt skulle jag nog få magsår...

Jag skulle absolut välja den befintliga maskinhallen. Mitt ridhus är 20*40 och personligen skulle jag inte ha några problem att avvara några meter. Jag tycker inte att det är några problem att ha träningar heller förutom om man vill hoppa väldigt långa serier eller stora banor, men frågan är om 22*46 meter gör sån enorm skillnad då.

Hur många inackorderingar har du? Har du diskuterat med dem och frågat vad de tycker och hur mycket det skulle vara värt för dem med de olika alternativen? Hur många hundralappar per månad är de där sista meterna värda för dem? Min uppfattning är att många "vill ha", men få är beredda att betala vad det egentligen kostar...

Något jag inte skulle göra är att investera massor med pengar på ett några ynka meter längre ridhus "bara" för att göra andra glada. Alla är vi ju olika, men själv har jag kommit fram till att jag vill ha råd att bo på min gård och driva mitt ridhus utan att vara helt beroende av stora inkomster på det. Visst, en del inkomster vill man ju ha men om jag var tvungen att alltid ha stallet fullt och ridhuset bokat för att gå runt skulle jag nog få magsår...

Jag har inte pratat så mycket med mina unhyrda om detta då jag inte vill ge dem mer förhoppningar än de redan har innan jag vet om vi kommer kunna genomföra det hela men jag ska absolut ta upp diskussionen med dem om det blir aktuellt, dock måste ändå beslutet tas av mig i det stora hela för hyresgäster kommer ju och går vare sig man vill eller inte och jag kan inte hänga upp mig på vad de som står här nu tycker, även om många av dem varit här ett par år.

Jag håller med om det du säger, få är beredda att betala för allt som rör inackordering :(men med tanke på vår gårds läge är det lätt att skaffa sig hyresgäster här, det har varit så hittills och det lär väl inte ändra sig om man nu skulle ha ridhus också:)

Känns ju kul att höra att det kanske skulle fungera med träningar även i ett ridhus i denna storlek, det vore ju jättekul om mina inhyrda skulle tycka det också, men i första hand får det nog handla om vardaglig träning som mål då de flesta är ganska kräsna och vana vid stoooora ridhus tyvärr:crazy:

Hur ser kalkylen ut för ombyggnaden av befintlig hall till ridhus? Om det inte är allt för mycket pengar inblandade i det alternativet hade jag nog först satsat på att använda den hall som står där.

Finns intresset, du märker att det år efter annat är uppbokat, suget stort, betalningsförmåga hög - DÅ hade jag satsat på att bygga ett nytt (ytterligare ett alltså). Kanske använda det gamla till maskinhall, kanske ha två (om suget är stort).

Att bygga nytt och räkna hem på ökad stallhyra och stort sug utifrån känns lite risky för mig, men så är jag rätt feg när det kommer till stora ekonomiska beslut, jag vill ha torrt på fötterna innan jag hoppar i :D

Kanske inte är en sådan dum idé egentligen att tänka så, att man börjar med det ena för att se hur intresset verkar MEN vem vet, det kanske blir så svalt intresse att maskinhallen omgjord till ridhus får återgå till att bli maskinhall igen:rofl:
Det finns ju de som inte vill ha ridhus och de tycker ju att det är en nackdel med hyran som höjs...

Att göra om maskinhallen till ridhus innebär kostnadsmässigt kanske en halv miljon, dels underlag och el (finns ingen lämplig belysning där nu tyvärr) men också att något nytt måste byggas till maskinerna dessvärre så att ha två ridhus kommer inte bli aktuellt.
Håller med om att det är läskigt att chansa ekonomiskt, det skulle ju verkligen INTE vara kul om det hela gick back redan från första början...
Kanske bäst med maskinhallen då:idea: majoriteten i tråden tycker ju att det kunde vara en ok lösning:bump:

Min tanke är nog nåt i stil med att om jag tränar på en mindre yta så kan det kännas enkelt när man kommer på en tävling där banan är "full size". Alltså skulle det kunna vara en fördel om man väljer att se på det på detta vis. Kostnadsmässigt så ligger väl ett nybygge från miljonen och uppåt. Vad behöver du betala för att använda befintlig byggnad. Det kanske blir över till lite trevliga träningsredskap om du väljer att använda den byggnad som finns. :idea:

Svar till Mia L och Jonaz:Ungefärlig kostnad handlar om ca en halv miljon, se lite längre upp i tråden.

Träningsredskap är väl aldrig fel:idea: dock har vi redan ganska bra hinder/markarbetesmaterial men ex speglar och harv står ganska högt på listan om det blir ett ridhus...:bump:

Det är verkligen inget lätt beslut, det blir pekfinger i vinden för att känna av hur det blåser.

Jag tror RISKEN är större att bygga ett nytt ridhus och räkna med att höja hyran en bra bit. Då har du helt plötsligt mindre underlag för inackorderingar. Det kan innebära att du inte kan vara lika kräsen för att fylla boxarna. Vilket i sin tur KAN ge skum stämning i stallet om man får in ett ruttet äpple (so to speak).

Svåra val.

Det är verkligen inget lätt beslut, det blir pekfinger i vinden för att känna av hur det blåser.

Jag tror RISKEN är större att bygga ett nytt ridhus och räkna med att höja hyran en bra bit. Då har du helt plötsligt mindre underlag för inackorderingar. Det kan innebära att du inte kan vara lika kräsen för att fylla boxarna. Vilket i sin tur KAN ge skum stämning i stallet om man får in ett ruttet äpple (so to speak).

Svåra val.

Mmm.. absolut, de bästa vore såklart att få behålla alla nuvarande inhyrda då de är toppen! Men förr eller senare rör väl alla på sig och sina hästar åt något annat håll, tycker det är så mycket som påverkar omsättningen på hyresgäster, de som vill ha ridhus kommer garanterat att stå kvar men som jag nämnde tidigare så tror jag inte att alla skulle önska ridhus om hyran höjs... suck...hyran måste ju höjas även om det bara blir "maskinhalls-ridhus" för elkostnader kommer att höjas och jag måste ta lån osv.

Jag oroar mig lite för att folk ska tycka att vårt ev ridhus är för litet och tycka att de lika gärna kan flytta till ett stall med "fullstort" ridhus då, eftersom även om hyran ska vara human och prisvärd så måste den vara tillräcklig för att ge mitt företag en vinst annars kan jag lika gärna syssla med någon annan verksamhet som ger bättre lönsamhet.

Vad gäller harv.... de flesta på marknaden förekommande ridhusharvar är inte värda pengarna !

På jobbet har dom köpt en svindyr harv för över 40 000... som inte används :smirk:. den var tänkt att ha bakom fjanthjuling (4-hjuling dvs) men den eländiga maskinen är ju värdelös att dra med.

Ska man använda den harven så är det till att hänga den bakom traktorn, harven är dessutom utrustad med el-hydraulisk höj och sänk som då drivs med nån fånig fjärrkontroll - och är inte batteriet på harven urladdat så är garanterat batteriet i fjärrkontrollen slut :mad:.... så höj och sänk sker numera med hjälp av traktorns hydraulsystem vilket är lika bra för fjärrkontrollen var alltid borta eller så tappade man skiten då man hade vantar på sig - vilket man inte gör med en rejäl spak i en traktor :D

Den som jag brukar använda på detta ridhuset (20x80) är en gammal hederlig s-harv som man hänger bakpå traktorn, överlägset bästa harven plus att man slipper fjanthjulingen... i traktorn har man bekväm stol, rejäl ratt istället för styre, värme, radio och rejält mycket mera att dra med.

Kör man med 4-hjuling så måste man dessutom köra mycket fortare för att maskinen ska orka dra och då slungas material från ridbanan ut mot väggarna och ridbanan börjar då efter ett tag att luta inåt, i synnerhet i hörnen.

Till det andra ridhuset som jag sköter om (20x40) har jag en ombyggd s-harv som jag har satt hjul på i bak-kant...

S-harvar kan man ibland få tag i begagnat för några hundra, mycket bättre för plånboken än nån som kostar 10 000 lappar och som ändå inte får jobbet gjort.

Ska du lägga pengar på nått vettig så köp hellre en rejäl vägsladd till traktorn, den tillsammans med en rejäl frontlastare på traktorn är guld värd när det kommer till underhåll av ridbanan.Man kräks efter ungefär 2 meter om man ska handskotta sand/spån eller vad man nu har för underlag, man måste ju ofta lägga in materialet i omgångar för att inte få "simbassäng" plus att materialet i ridbanan hela tiden rör sig och behöver läggas på rätt plats med jämna mellanrum och att göra detta för hand är inte ett alternativ - utan då får man leja bort detta till nån firma för 500-1000 kr per timme... om man inte har egen traktor plus sladd dvs.

Vad gäller storlek på ridhuset... kör på 35m varianten.
Det är ganska få 40m banor som är exakt 40m... många kommer överhuvudtaget alldrig att märka att banan är 35 istället för 40.

Att bygga ett kallridhus kostar minst miljonen, sluträkningen kan mycket väl hamna på över 3 miljoner - det är inte värt dom merkostnaderna för några få meter extra !
Som sagt var så behöver du ju faktiskt ha lönsamhet på ditt stall, allt annat är fullständigt ohållbart... och med stora investeringar så behöver man stora inkommster.

Senast ändrad:

Vad gäller harv.... de flesta på marknaden förekommande ridhusharvar är inte värda pengarna !

På jobbet har dom köpt en svindyr harv för över 40 000... som inte används :smirk:. den var tänkt att ha bakom fjanthjuling (4-hjuling dvs) men den eländiga maskinen är ju värdelös att dra med.

Ska man använda den harven så är det till att hänga den bakom traktorn, harven är dessutom utrustad med el-hydraulisk höj och sänk som då drivs med nån fånig fjärrkontroll - och är inte batteriet på harven urladdat så är garanterat batteriet i fjärrkontrollen slut :mad:.... så höj och sänk sker numera med hjälp av traktorns hydraulsystem vilket är lika bra för fjärrkontrollen var alltid borta eller så tappade man skiten då man hade vantar på sig - vilket man inte gör med en rejäl spak i en traktor :D

Den som jag brukar använda på detta ridhuset (20x80) är en gammal hederlig s-harv som man hänger bakpå traktorn, överlägset bästa harven plus att man slipper fjanthjulingen... i traktorn har man bekväm stol, rejäl ratt istället för styre, värme, radio och rejält mycket mera att dra med.

Kör man med 4-hjuling så måste man dessutom köra mycket fortare för att maskinen ska orka dra och då slungas material från ridbanan ut mot väggarna och ridbanan börjar då efter ett tag att luta inåt, i synnerhet i hörnen.

Till det andra ridhuset som jag sköter om (20x40) har jag en ombyggd s-harv som jag har satt hjul på i bak-kant...

S-harvar kan man ibland få tag i begagnat för några hundra, mycket bättre för plånboken än nån som kostar 10 000 lappar och som ändå inte får jobbet gjort.

Ska du lägga pengar på nått vettig så köp hellre en rejäl vägsladd till traktorn, den tillsammans med en rejäl frontlastare på traktorn är guld värd när det kommer till underhåll av ridbanan.Man kräks efter ungefär 2 meter om man ska handskotta sand/spån eller vad man nu har för underlag, man måste ju ofta lägga in materialet i omgångar för att inte få "simbassäng" plus att materialet i ridbanan hela tiden rör sig och behöver läggas på rätt plats med jämna mellanrum och att göra detta för hand är inte ett alternativ - utan då får man leja bort detta till nån firma för 500-1000 kr per timme... om man inte har egen traktor plus sladd dvs.

Vad gäller storlek på ridhuset... kör på 35m varianten.
Det är ganska få 40m banor som är exakt 40m... många kommer överhuvudtaget alldrig att märka att banan är 35 istället för 40.

Att bygga ett kallridhus kostar minst miljonen, sluträkningen kan mycket väl hamna på över 3 miljoner - det är inte värt dom merkostnaderna för några få meter extra !
Som sagt var så behöver du ju faktiskt ha lönsamhet på ditt stall, allt annat är fullständigt ohållbart... och med stora investeringar så behöver man stora inkommster.

TACK! för ditt utförliga och kunniga svar!
Tror jag redan bestämt mig för att det är smartast att köra på den mindre varianten av ridhus för min verksamhet:bump:
Bra tips när det gäller skötsel, tack!

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 986
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 716
Senast: Efwa
·
Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 701
Senast: Trolle
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt