Bedömnings frågor igen!

C

chrysler

Hur blir det när man bara exteriörbedömmer ett sto?Då får den väl inte nog höga poäng för att bli 2:a klass tex?Eller får hästen automatiskt "bättre" rykte/förutsättningar för att den är bedömd fast den inte har nog höga poäng?

Varför väljer man att enbart exteriörbedömma sitt sto?Kan man välja att enbart exteriörbedöma ett sto fast den är lite äldre å riden?Hoppas det är ngn som vet hur jag menar ;)

Sedan undrar jag om hästen automatiskt måste vara jättebra tävlingshäst för att kunna visas under ryttare på bedömning?Man ser ju bedömda hästar som aldrig tävlas(visst de ska ju gå till avel men ändå), har hästen en chans på en ridbedömning om den brukar få tex 5 or på tävlingar eller är det endast ekipage som kommer upp i en 8 :eek: som har chans på en bedömning?
Vad kollar man på ridbarmässigt hos ett sto som visas?*Hoppas ngn orkar med mej å mina frågor* :o

Sv: Bedömnings frågor igen!

Du får ju EN bedömning för exteriören, och den kan sluta på "vilka poäng som helst" mellan fem och tio, alltså kan du få enbart exteriör över 8 eller "första klass" som man tidigare sade.

Kan tänka mig att många vill ha ett utlåtande på sitt framtida avelssto och dess byggnad inför hingstval t ex - och man kan ju göra det vid vilken ålder som helst.

Hästen bör vara tränad för ridbedömningen, du har 9 sträckor på dig (+den öppna bedömningen senare) att visa hästens absolut bästa sidor för så bra poäng som möjligt. Samma sak kollas oavsett om det är hingst eller sto. Avel och sport har lite olika kriterier och du kan oftast inte ta siffrorna "rakt av" och jämföra - avelns skala är ju från 5-10. Dessutom är inte kraven på tempo samma sak, på en avelsvisning får du t ex se grymt snabba galopper.

Mera att läsa om det finns under www.icelandichorse.se och avel.

Att fler hästar (även vallacker!) visas anses ju vara intressant ur stamsynpunkt då man får fler individer efter hingstarna att värdera, för stonas avkommeklass osv. I år har kostnaden för totalbedömning för vallacker dessutom sänkts.

Senast ändrad av en moderator:

:bow: Tack för svaren!
Jag har tänkt bedöma min valack oxå(4år)i framtiden om han blir en bra ridhäst, folk tycker säkert det är onödigt men jag tycker sånt är intressant.

Detta med ridbedömningen vet jag att man ska visa hästen från sin bästa sida, tex att man kan visa mer galopp om den är bra på det osv,är ökad tölt ngt man måste visa eller räcker det med kort-mellantempo?

Är tyvärr inte så insatt i det hela, men skall du ha en bra töltbedömning bör nog ett ökat tempo finnas. Skulle inför framtida beslut rekommendera att du ventilerar frågorna med en duktig instruktör eller så - för träningen av hästen för även om du utför den själv kan du behöva hjälp och åsikter om.

Likaså om det går, besök en avelsbedömning, det är väldigt spännande om inte annat :)

Nu blir det nog ingen bedömning på stoet däremot, funderar på att sälja henne då hon inte tycker om att tävla men valacken däremot.Jag rider ju för en bra instruktör som kan hjälpa till med tips, ville bara höra allmänt innan jag bestämde mig :)

Jag trodde att äldre ston bara kunde totalbedömmas???

Hoppas du har rätt för jag vill göra det med min 7åring som har allt utom tölt :D .

// Åsa

Det är hingstar som måste totalbedömas om du kollar på SIFs hemsida:
" Hingstar 4 år kan valfritt visas för exteriörbedömning eller totalbedömning.
Hingstar 5 år och äldre kan endast visas för totalbedömning. "

" STON och VALACKER 4 år och äldre
Kan valfritt visas för exteriörbedömning eller totalbedömning. "

I Ridsport som kommer i dag är det reportage från Salas bedömning som gick för ett par veckor sedan. Där står mest om de hästar som det gick bra för, och stona som listas är de som är totalbedömda. Resultaten finns också på SIFs hemsida, och där kan du se att ett sto född -95 fick en fin exteriörbedömning om 8,06 :) (Endast bedömd exteriört).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
3 124
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V