Bedömningen i dressyr

S

susekl

Jag har ridit förut i elva år och nu börjat igen. Känner att det är superkul och vill gärna fortsätta. Funderar också på att försöka skaffa medryttarhäst till våren. När jag red när jag var yngre så tävlade jag faktiskt aldrig fast jag red både på ridskola och privathästar ibland. Men har alltid haft ett stort intresse för dressyren och känner att det verkligen är roligt nu.

Så jag känner mig jättesugen på att pröva på tävling så småningom om jag hittar någon häst jag kan tävla med eventuellt, sånt vet man ju aldrig men mål kan man ju ha. Jag kan ju mycket i ridningen och vägar etc. så ett lättare program tror jag klarar.

Har förstått att det handlar om procentsatser i dressyr, kan någon förklara lite mer om bedömningen? Vad är en bra procentsats som man normalt placerar sig med, en medelmåttig och vad ligger det på när det har gått riktigt dåligt? Förstår ju att det beror på hästen och ryttarens utbildning och förmåga men ändå lite generellt sådär vore kul att höra.

Sv: Bedömningen i dressyr

ett dressyrprogram är indelat i olika bedömningsgrupper, dvs olika bitar. på varje bed.gr. kan man få högst 10 och minst 0 poäng.
en bedömningsgrupp kan vara tex en speciell rörelase, som en halt, eller en längre bit, tex snett igenom
totalpoängen delar man med maxpoängen och får på så sätt fram procent av max.
60% och uppåt anses som bra, och på ungefär den nivån brukar man behöva ligga för att bli placerad (beror förståss på vilken skala domaren använder för dagen, vissa är generellt snålare än andra).
under 50% är riktigt dåligt, 50-60 medelmåttigt och över 65-70 riktigt bra tycker jag, men det beror som sagt på hur domaren är.

Kan ju tillägga att de olika siffrorna betyder:

0-ej utfört
1-mycket dåligt
2-dåligt
3- ganska dåligt
4-ej godkänt
5-Med tvekan godkänt
6-Godkänt
7-Ganska bra
8- Bra
9- Mycket bra
10- Utmärkt

De lägsta betygen har jag inte riktigt koll på med de övre 5+ är jag säker på.

Har du sexor i genomsnitt är alltså ritten godkänd, sjuor i genomsnitt så är den ganksa bra, osv. :)

PrinceFair skrev:
60% och uppåt anses som bra, och på ungefär den nivån brukar man behöva ligga för att bli placerad (beror förståss på vilken skala domaren använder för dagen, vissa är generellt snålare än andra).
under 50% är riktigt dåligt, 50-60 medelmåttigt och över 65-70 riktigt bra tycker jag, men det beror som sagt på hur domaren är.

Fast jag skulle nog säga att under 60% är ganska dåligt, då är man ju inte ens godkänd (ok, med tvekan godkänd). 60-65 är ganska medel och 65-69 är bra. 70 och över är riktigt bra! Under 50% är ju katastrof, enl. mig iaf.

Jodå 60% är du godkänd!!

Personligen tycker jag att över 60 är okej, 65-70 bra och över 70 mycket bra!

Världrekordet ligger väll på 84+ nånting? I Grand prix alltså, unghästar har fått över 90+ i sina tester...

Tack för era svar, nu känns det som att det klarnat lite. :)

fast jag skrev ju att UNDER 60% är man inte godkänd...

Liknande trådar

Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 013
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 031
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej på er! Som ny medlem är det här mitt första inlägg och jag hoppas att ni som är kunniga kan komma med goda råd, tankar och åsikter...
2
Svar
30
· Visningar
4 141
Senast: Jakobine
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 254
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Kräkningar