Bedömningarna

Sv: Bedömningarna

jag fattar fortfarande inte de med avd B och A
Så kan ni inte svara på
"vad innebär avd B och A?"
..vill gärna ha en bra detaljerad beskrivning :) skulle bli så glad då

I varje klass finns avd A och avd B (finns det undantag står det i propositionen)

Avd A är öppen för hästar som är 7 år och uppåt, samt för de 6-åringar som gjort två nollor i samma klass el högre i avd B.
Avd A kan ridas i olika bedömningar, och det bästa ekipaget slutar som segrare (undantaget bed A)

Avd B är numera öppen för alla ekipage, men unghästar måste gå här (undantaget 6-åringar som presterat två felfria rundor). Denna rids ALLTID i bed A, dvs alla med samma antal fel blir likaplacerade.

Sv: Re: Bedömningarna

Har fått några frgor ang bed. C nu så här kommer det också!

Bedömning C är en tidshoppning där felen räknas om till straffsekunder. Man får alltså 4 sekunders (3 sek. om det gäller en duellhoppning, ej vanligt) tillägg för varje nedslag, första olydnaden ger inga straff, utan tiden går bara, andra olydnaden är som vanligt uteslutning. bedömning C får ej förekomma i 120 hoppning eller lägre för häst och ej i LB eller lägre för ponny!

Nu blir jag förvirrad! I helgen ska jag på meeting och där är första 1,20-klassen en bed A:0/C och den andra 1,20 är en ren bed C? :confused: Men du skriver ju ovan att så får man inte ha det?

Har tyvärr inte TR här just nu, men ska kolla ikväll samt fråga vår överdomare i stallet! :D

//Alice

Nu blir jag förvirrad! I helgen ska jag på meeting och där är första 1,20-klassen en bed A:0/C och den andra 1,20 är en ren bed C? :confused: Men du skriver ju ovan att så får man inte ha det?

Har tyvärr inte TR här just nu, men ska kolla ikväll samt fråga vår överdomare i stallet! :D

//Alice

Jag skrev denna tråden -04 så vissa ändringar kan ha tillkommit efter det!

Kolla TR-uppdateringarna på nätet, jag vet inte själv om just detta är ändrat!

Jag skrev denna tråden -04 så vissa ändringar kan ha tillkommit efter det!

Kolla TR-uppdateringarna på nätet, jag vet inte själv om just detta är ändrat!

Hittade inget om det i ändringarna på nätet. Men eftersom propparna (väl?) måste godkännas av förbundet ska det väl vara rätt och riktigt!

//Alice

Hoppning 0.90 bed. Två faser A:0/A:0 Ridhäst Avd. B

jag har läst hela tråden och fattar inte ett smack. På söndag ska jag tävla den här klassen. Hoppning 0.90 bed. Två faser A:0/A:0 Ridhäst Avd. B vad betyder det? ska jag hoppa banan två gånger efter varandra och båda går på tid? trodde aldrig det var tid på avd.b, men den här tråden gjorde mig förvirrad. eller ska jag bara hoppa banan en gång? förklara noga...:crazy:

no offense....men inte tusan ger man sig väl ut på tävling utan att veta vad det är man anmält sig till?! :crazy: :eek: :confused:

Iom att du rider avd B är det bedömning A som gäller. Du rider enbart grundomgången, en gång.
Alla med minst antal fel (oftast noll) är likaplacerade oavsett tid.
Det finns dock en maxtid som du inte får överskrida, då blir det tidsfel.

no offense....men inte tusan ger man sig väl ut på tävling utan att veta vad det är man anmält sig till?! :crazy: :eek: :confused:

Iom att du rider avd B är det bedömning A som gäller. Du rider enbart grundomgången, en gång.
Alla med minst antal fel (oftast noll) är likaplacerade oavsett tid.
Det finns dock en maxtid som du inte får överskrida, då blir det tidsfel.

jag vet lite illa, men ingen ville svara mig när jag undrade vad de olika bedömningarna var så det var bara att chansa. :crazy:

Vet inte vart jag ska ställa min fråga men provar här. kan inget om tävlingar! Vad menas med "avdelning B"? Stämmer det att man som vuxen ryttare får rida c och d ponny där?

Men är bed. A:1 a också när man höjjer med 10cm i omhoppningen?

Ameo har bett mig att göra en sammanfattning över de olika bedömningarna, så jag börjar med de vanligaste nu!

A - är desamma som Clear Round, dvs man är likaplacerad på antal fel, ingen tid räknas, men maxtid finns.
A:0 - snabbast tid och minst antal fel vinner.

Två faser A - bedömning A (Se ovan) i både grundomgång och omhoppning

Två faser A:0 - då är det bedömning A:0(se ovan) i både grundomgång och omhoppning
osv, dessa kan kombiners "fram och tillbaka" men man utgår från A ( enbart felen räknas ingen tid) och A:0 (fel OCH tid räknas)

Vid bedömning A:0/A:0 (två faser) på lokal tävling kan de läggs in en "paus" på 30 sek mellan faserna dvs man får ny startsignal, men detta står då på banskissen alt sägs av domaren inna klassen.

A1:a - Är en klass med omhoppninge EFTER att alla i grundomgången ridit. man placeras efter fel och tid i både grundomgång och omhoppning.

Sedan finns det även bedömningar C (tidshoppningar) jag kan skriva en sammanfattning av de också senare om någon är intresserad!

står de så här i propositionen: L-1.00 bed. två faser A:0/A betyder det alltså:
Avd A hästarna ( hästar över 6 år) hoppar en grundomgång där både fel och tid räknas, är man felfri där fortsätter man direkt till en omhoppning där också fel och tid avgör.
/A är unghästarnas bedömning och de har ALLTID bedömning "A"

Egentligen ska ´man inte kunna alla utan till bara att kolla i tr :D <3

Ackumulatorhoppning är en tids-/poänghoppning.
Man får poäng motsvarande hindrets nummer ( dvs 1p för hinder nr 1, 2p för hinder nr 2 osv osv) För nedslaget hinder får man inga poäng, men inte heller några minus poäng. Sista hindret i klassen får ha ( har oftast) ett alternativhinder som är högre/svårare kallas jokerhinder, och ger då dubbel poäng om det övervinns felfritt, rivs jokerhindret dras poängen från slutsumman. Man får 1 minus poäng för varje sekund för överskriden maxtid.

Oftast är bedömningen A:0 i ackumulatorhoppning dvs mest poäng och snabbast tid vinner. Den kan även ridas som A:1a där de med högst poäng rider en avgörande omhoppning ( även där räknas poäng) men detta är ganska ovanligt.

gäller samma sak nu, 2008?

men hur är det om det står hoppning i två faser A:0+A:0/A då?? jag är lite förvirrad när det gäller sånt här ;)

kolla första inlägget i tråden....

om det står två faser A:0 eller A:0+A:0 har ingen betydelse det är samma bedömning.

haha, vilken förvirrande tråd :rofl: alla frågar ju typ samma saker, istället för att läsa igenom tråden.. Jag fick iallafall mitt svar utan att behöva skriva, :bow:

Liknande trådar

Tävling Ska hopptävla för första gången påriktigt snart och jag har lite frågor och funderingar. Min start är ca kl 09.00, det är första...
Svar
2
· Visningar
814
Senast: cewe
·
Hoppning Någon enstaka gång har jag sett bedömning A+A i LD/90 cm, som alltid annars är CR/bed A. Jag vet vad bedömningen innebär - men varför...
Svar
14
· Visningar
8 726
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 446
Senast: Ewelina02
·
Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 669
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10